הסיבות הנסתרות לצרבת ו- GERD

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום ליטל פלד.

פחמימות

זהו המאמר השני בסדרה על צרבת ו- GERD. אם לא הספקתם לקרוא את הראשון , הייתי מציע לעשות את זה קודם. הרעיון כי צרבת נגרמת על ידי  חומציות יתר של הקיבה עדיין פופולרי בתקשורת ובקרב הציבור. אבל כמו שדניאל ציין בסעיף ההערות של הפוסט הקודם, מי שמכיר את הספרות המדעית יכול לספר לכם כי צרבת ו- GERD אינם נחשבים מחלות של יתר חומציות קיבה. למעשה, התיאוריה המדעית הרווחת היא כי GERD נגרמת על ידי תפקוד לקוי של שריר הסוגר (הספינקטר) המפריד בין החלק התחתון של הוושט והקיבה. תופעה זו ידועה בשם סוגר הוושט התחתון, או LES. סוגר זה בדרך כלל פותח פתח רחב להתיר למזון ונוזלים לעבור בקלות לתוך הקיבה. מלבד גיהוק, זוהי הפעם היחידה שסוגר LES צריך להיפתח. אם LES פועל כראוי, זה לא משנה כמה חומצה יש לנו בקיבה. הוא לא יתן לחומציות לעלות בחזרה אל תוך הוושט.אבל אם LES אינו פועל כראוי, כפי שהוא ב GERD, חומצה מהקיבה חוזרת לוושט ומזיקה לשכבה הרירית העדינה שלה. זוהי נקודת המפתח. לא משנה כמה חומצה יש בקיבה. אפילו כמות קטנה יכולה לגרום לנזק רציני. בניגוד לקיבה, רירית הוושט אינה מוגנת מפני חומצה.

שאלנו את השאלה הלא נכונה

במאמר האחרון שפורסם בכתב העת גסטרואנטרולוגיה, המחבר ציין:

טיפול במחלת ההחזר הוושטי (ריפלוקס) עם סותרי חומצה חזקים לעולם לא יהיה אידיאלי כי הפרשת חומצה אינה הפגם הבסיסי הראשוני.

לא יכולתי להסכים יותר. במשך עשרות שנים מתרכז הממסד הרפואי בדרכים להפחית הפרשת חומצת קיבה אצל אנשים הסובלים מצרבת ו- GERD, למרות שזה ידוע כי בעיות אלה אינן נגרמות מיתר חומצה בקיבה. במקום זאת, השאלה שהחוקרים היו צריכים לשאול היא: "מה גורם לסוגר LES להיחלש? " מאחר וישנה הסכמה עולמית כי זהו המנגנון הבסיסי בייצור הסימפטומים של GERD, האם לא יהיה זה הגיוני למקד את המאמצים שלנו כאן? זה בדיוק מה שאנחנו הולכים לעשות במאמר זה.

GERD נגרמת על ידי לחץ תוך בטני מוגבר 

זה ידוע בספרות כי GERD נגרמת על ידי עלייה בלחץ התוך בטני (IAP). ריפלוקס חומצי מתרחש כאשר הלחץ גורם להתנפחות הקיבה (נפיחות הבטן) שדוחפת את תוכן הקיבה, כולל חומצה, דרך סוגר LES לתוך הוושט. לפי החשיבה הנוכחית, הגורמים התורמים לכך כוללים אכילת יתר, השמנה, להתכופף לאחר האכילה, שכיבה לאחר אכילה, צריכת מזונות מתובלים או שומניים. לדוגמא, מספר מחקרים הראו קשר בין השמנה לבין GERD, ומחקר אחרון זה בגסטרואנטרולוגיה מסיק כי לחץ תוך בטני גובר היה מנגנון סיבתי. אבל בעוד אני מסכים כי כל הגורמים המקובלים כיום משחקים תפקיד, אני לא חושב שהם הם הגורמים העיקריים של הלחץ התוך בטני , המופיע ב-GERD.

שני הגורמים העיקריים ללחץ תוך בטני גדל

בספרו המצוין, ריפוי הצרבת , מיקרוביולוג ד"ר נורם רובילארד טוען, כי ספיגת פחמימות מובילה לגדילת יתר של חיידקים, וכתוצאה מכך גובר הלחץ התוך בטני אשר מניע ריפלוקס. ד"ר רובילארד מציג טיעון חזק כי פחמימה ממלאת תפקיד משמעותי בלחץ תוך בטני, ואני מסכים. אבל כשחקרתי בעניין זה אני לא יכול שלא לשאול: מה יכול להיות הגורם לספיגת פחמימות מלכתחילה, והאם יש סיבות אחרות של צמיחת יתר של חיידקים שעלולים להקדים ספיגה של פחמימות? אני מאמין שתשובה אחת לשתי השאלות האלה היא חומצת קיבה נמוכה. חומצת קיבה נמוכה יכולה לתרום הן להתרבות החיידקים (המוזנים מפחמימות) ופחמימות שנספגות בקלות, כפי שאתאר להלן. בקיצור, התהליך נראה כך: דיאגרמה של מה גורם GERD

בואו נסתכל על זה צעד צעד.  

חומצה בקיבה נמוכה גורמת לעודף חיידקים

כפי שאסביר במאמר הבא, אחד התפקידים הראשיים של חומצת קיבה הוא לעכב צמיחת יתר של חיידקים. ב- pH של 3 או פחות (pH הנורמלי של הקיבה), רוב החיידקים לא יכולים לשרוד יותר מ -15 דקות. אבל כאשר חומצת הקיבה אינה מספקת ורמת החומציות של הקיבה עולה מעל 5, החיידקים מתחילים לשגשג.   עכבר עם מיעוט גסטרין , אשר אינו מסוגל לייצר חומצה בקיבה, סבל מעודף חיידקי – כמו גם דלקת, נזק ופוליפים טרום סרטניים במעיים. כמו כן ידוע כי תכשירים סותרי-חומצה מקדמים צמיחת יתר של חיידקים. שימוש ארוך טווח ב Prilosec, אחת התרופות החזקות ביותר לדיכוי חומצה, מוריד הפרשת חומצה הידרוכלורית (HCL) בקיבה כמעט לאפס. בניסוי אחד , 30 אנשים עם GERD טופלו במינון גבוה של Prilosec (40g / יום) למשך 3 חודשים לפחות. 11 מתוך 30 האנשים שטופלו פיתחו עודף חיידקי משמעותי, לעומת רק אחד מקבוצת הביקורת. 

חומציות נמוכה בקיבה גורמת לבעיות בעיכול פחמימות

חומצת הקיבה (HCL) תומכת בעיכול וספיגה של פחמימות על ידי גירוי לשחרור אנזימי הלבלב אל המעי הדק. אם ה- pH של הקיבה הוא גבוה מדי (בשל תת-חומציות הקיבה), האנזימים בלבלב לא מופרשים ואז הפחמימות אינן מפורקות כראוי.

עודף חיידקי + פחמימות לא מעוכלות = גזים!

בספרו ריפוי הצרבת , ד"ר רובילארד מציין כי למרות שחיידקים מסוגלים לעכל חלבונים ואפילו שומנים, מקור האנרגיה המועדף עליהם הוא פחמימות. תסיסת פחמימות שלא מתעכלות כראוי מייצרת גזים. התגברות גזים וכתוצאה מכך הלחץ התוך-בטני, זהו הכוח המניע מאחורי ריפלוקס חומצה ו- GERD. מתוך ספרו ד"ר רובילארד:

לדברי סוארז ו לויט (17), 30 גרם של פחמימות שאין מתעכלות ביום יכולות לייצר יותר מ -10,000 מיליליטר (עשרה ליטרים) של גז מימן. כלומר כמות עצומה של גז!

כאשר חומצת הקיבה מספיקה ופחמימות נצרכות במתינות, הם מפורקים כראוי לגלוקוז הנספג במהירות במעי הדק לפני שמספיק לתסוס על ידי חיידקים. עם זאת, אם חומצת קיבה אינה מספיקה ו / או פחמימות נצרכות בעודף, כמה מהפחמימות עלולות להתחמק מפירוק ויהיו זמינות עבור חיידקים במעיים לתסיסה.

ראיות תומכות אחרות

ד"ר רובילארד גם טוען, שאם גז הנוצר מתסיסה של חיידקים עקב פחמימות גורם לריפלוקס, אז היינו מצפים לטפל בכך על ידי או 1) צמצום עודף חיידקי או 2) הפחתת צריכת הפחמימות. הוא מצביע על שני מחקרים אשר מדגימים זאת. במחקר על ידי Pehl, בטיפול אריתרומיצין (אנטיביוטיקה) השתפר הריפלוקס באופן משמעותי. בעוד מחקר על ידי Pennathur, אריתרומיצין חיזק את סוגר הוושט התחתון הפגום בחולי ריפלוקס. למיטב ידיעתי היו רק שני מחקרים קטנים שבדקו את ההשפעות של הגבלת פחמימות על GERD. שניהם הראו תוצאות חיוביות. סדרת מקרים קטנים הראתה הקלה מיידית משמעותית של סימפטומים של GERD בקרב אנשים הסובלים מהשמנת יתר שעשו דיאטה מאוד דלת פחמימות.  במחקר עדכני יותר נמצא כי דיאטה דלת פחמימות מאוד הראתה ירידה בחשיפה של הוושט הדיסטלי לחומצה ושיפרה את התסמינים של GERD. ואולי הכי חשוב, גודל השיפור היה דומה למה שדווח עם טיפול במעכבי משאבת פרוטונים (סותרי חומצה). כמה חוקרים מאמינים כעת כי תסמונת המעי הרגיז (IBS) נגרמת על ידי עודף חיידקים במעי הדק (SIBO).  במחקר שבוצע במרכז לחקר תנועתיות המעי בלוס אנג'לס בשנת 2002 נמצא כי 71% מחולי GERD סבלו מ- IBS – כפול מהאחוז אצל חולים שלא סבלו מ-GERD. השכיחות הגבוהה של תסמונת מעי רגיז בחולי GERD בשילוב עם ההכרה כי עודף חיידקי גורם ל- IBS היא עוד שורה של ראיות המצביעות על כך עודף חיידקי הוא גם גורם סיבתי ל- GERD.

הערות סופיות

לסיכום, תת-חומציות בקיבה תורמת לעודף חיידקים במעי אשר בתורו יכול להוביל לספיגה לא תקינה של פחמימות (עקב ירידה בהפרשת אנזים הלבלב). חוסר ספיגה של פחמימות, כמו שציין ד"ר רובילארד , מגביר את הלחץ התוך בטני וגורם GERD. צמצום כמות החיידקים והגבלת צריכת פחמימות הוכחו שניהם כמשפרים באופן משמעותי, ובמקרים מסוימים מרפאים לחלוטין, ריפלוקס ו- GERD.איפה ד"ר רובילארד ואני חלוקים הוא, שאני מאמין שתת חומציות קיבה היא הבעיה העיקרית עם GERD, ואי ספיגה של פחמימות משחק תפקיד משני. אני חושב כי עיכול לא תקין של חלבונים יכול, למעשה, להוביל ל- GERD ואילו ד"ר רובילארד קובע בספרו כי לריקבון של חלבונים יש יותר סיכוי לגרום להצטברות גזים. ייתכן שזה כך ברוב המקרים, אבל ראיתי כמה מטופלים במהלך שנות עבודתי על דיאטת דלה מאוד פחמימות, שעדיין חוו צרבת, והשתפרו עם שחזור הפרשת חומצת קיבה מספיקה (אשר נכסה במאמר עתידי בסדרה הזו ). ב חלקה השלישי של הסדרה אדון בקשר בין GERD וחיידק הליקובקטור פילורי, וראיות נוספות התומכות בתאוריה לפיה GERD נגרמת על ידי עודף של חיידקים. המשיכו לקרוא!

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s