כריס קרסר – האם חיידקי המעי שולטים בכמיהה שלנו לאוכל ?

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום ליטל פלד.

האם אתם חווים כמיהה ("קרייבינג") למאכלים מסוימים? ממחקרים שנערכו לאחרונה על ציר-מוח-מעיים עולה, כי חיידקים במעיים יכולים להשפיע על בחירות המזון שלנו משמעותית. קראו בהמשך כיצד חיידקים במעיים יכול להשפיע על החלטותינו, ומנגד, איך ניתן לתפעל חיידקים במעיים שלנו כדי לרסן את הכמיהה למזון.

istock.com/gerenme

97 אחוז מהנשים ו -68 אחוז מהגברים מדווחים על הכמיהה למאכלים מסוימים ( 1). כמיהות נחשבות שילוב של גורמים חברתיים, תרבותיים, פסיכולוגיים פיסיולוגיים ומהוות מחסום אדיר בפני הרזיה ובריאות אופטימלית עבור אנשים רבים ( 2 ).

ממחקרים אחרונים עולה כי חיידקים במעיים עשויים לשחק תפקיד משמעותי בהשפעה על כמיהה למזונות. בהתחשב בכך שחיידקים התפתחו ביחד איתנו ותלויים לחלוטין בתנאים התזונתיים שאנו מספקים עבור מחייתם, זה באמת לא מפתיע כי הם מסוגלים לעצב את העדפות האכילה שלנו כך שישפרו את סיכויי ההישרדות שלהם. במאמר זה אדון בהבנתנו הנוכחית כיצד חיידקי מעצבים הרגלי אכילה וכיצד נוכל להשתמש במידע זה כדי להילחם בכמיהה זו.

ציר מוח- חיידקים מעי

רובנו מודעים היטב למיליארדי הנוירונים שמרכיבים את האיבר השומני, בן שלושה הקילוגרמים בגולגולת שלנו. אבל האם ידעתם כי המעי מכיל גם הוא רשת צפופה של נוירונים? רשת זו, הנקראת מערכת עצבים אנטרית, מסדירה את התפקוד הפיזיולוגי של מערכת העיכול. למעשה, רשת זו כה עוצמתית עד כי היא ידועה בכינויה "המוח השני".

מערכת העצבים האנטרית מחוברת למערכת העצבים המרכזית (המוח וחוט השדרה) דרך ציר מעי-מוח . זהו לא ציר פיזי, אלא מונח כדי לתאר את יחסי הגומלין בין המעיים והמוח.  ישנן שתי דרכים בהן הם מחוברים. הראשונה היא מערכת הדם. אנחנו יודעים כבר שנים רבות כי מאות אותות הורמונליים, עצביים ומתווכי דלקת שונים,  מועברים בכל רגע נתון מהמעי למוח דרך מחזור הדם ( 3 ). רק לאחרונה, עם הגילוי של כלי הלימפה במוח ( 4 ), ניתן היה להבין שאותות אלו שמקורם במעי סביר שיכולים להיכנס למוח ישירות מהלימפה גם כן.

מערכת העצבים האנטרית גם מחוברת ישירות אל גזע המוח באמצעות העצב הואגוס. עצב הואגוס משמש כאוטוסטרדה לתקשורת בין המעיים לבין המוח והוא תא העצב הארוך ביותר האוטונומי (הלא רצוני) במערכת העצבים. מחקרים על עצב הואגוס מצאו כי השתלת חסם על עצב זה יכול להוביל לירידה ניכרת במשקל ( 5 ), בעוד גירוי העצב גרמה לאכילה מופרזת בחולדות ( 6 ). בסעיפים הבאים אציג דרכים רבות אחרות בהן חיידקים יכולים להשפיע על התנהגות אכילה.

גם לחיידקים יש העדפות מזון

חיידקים שונים מעדיפים מצעים תזונתיים שונים. בעוד חיידקים רבים הם "כלליים" ויכולים לגדול על מגוון מצעים, הם מעדיפים בדרך כלל מצע אחד על פני אחר, בהתבסס על כמות האנרגיה שהם יכולים לשמר בתהליך הפירוק שלו. סוגים של חיידקים הראו העדפות אלה.  לדוגמא, בקטריודטס נמצא כבעל העדפת שומנים במיוחד; פרבוטלה גדל טוב ביותר על מקור פחמימות; ביפידובקטריה מסוגל לגבור על אחרים בנוכחות של סיבים תזונתיים ( 7 , 8 ).חיידקים אחרים נמצאו "מומחים", שמסוגלים רק לגדול על מקור תזונתי יחיד. חיידקים מסוימים, כגון Akkermansia muciniphila, לא תלויים במצעים תזונתיים בכלל ובמקום זאת משגשגים על פחמימות שעל שכבת הריר המופרש על ידי תאי אפיתל המעי של המארח ( 9 ).

כל החיידקים האלה דורשים אספקה יציבה של מצעים לגדול ולהתרבות. מחקרים הראו כי ריכוז נמוך של חומרים מזינים גורם לחיידקים רבים להפוך אלימים (ויראלנטים) כמנגנון הישרדות. אלימות (ויראלנטיות) היא היכולת של חיידק מסוים לגרום נזק למארח. עבור חיידקים רבים בגוף האדם, ייצור של רעלים אלימים משתנה בעקבות זיהוי של סוכרים פשוטים וחומרים מזינים אחרים ( 10 , 11 ).

מפעילים עצביים מיקרוביאליים

כאשר חיידקים מפרקים (metabolize) מצעים תזונתיים, הם מייצרים תוצרי לוואי שנקרא מטבוליטים. מטבוליטים מיקרוביאליים כוללים מפעילים עצביים רבים ( 12 , 13 ), כי הם קטנים מספיק כדי לחדור את מחסום הדם-מוח באופן סלקטיבי. מחקרים על כמיהה לשוקולד גילו כי אפילו כאשר אוכלים דיאטות זהות, לאנשי "הכמיהה לשוקולד " יש תוצרי פירוק מיקרוביאלי שונים בשתן שלהם מאשר אנשים "אדישים לשוקולד" ( 14 , 15 ).

אז מהם מטבוליטים אלה? חומצות שומן קצרות שרשרת (SCFAs), תוצרי פירוק מתסיסה של סיבים תזונתיים במערכת העיכול, מסוגלים לשנות את הביטוי של גנים בתאים בכל הגוף, כולל תאי המוח. בפרט, חומצת השומן הקצרה בוטיראט הוכחה כמדכאת את התגובה הדלקתית של תאי החיסון של המוח ( 16 ), ובעלת השפעה עמוקה על התנהגות ומצב רוח בעכברים ( 17 ).

מולקולות אחרות הנגזרות מחיידקים מסוגלות לחקות הורמוני רעב או שובע. הגוף בדרך כלל מפריש הורמונים כמו גרלין (כדי לעורר את התיאבון) פפטיד YY (לאותת על שובע).  חיידקי מעיים רבים מסוגלים לייצר פפטידים קטנים המחקים הורמונים אלה.

מעניין לציין, כי גוף האדם מייצר נוגדנים נגד חיידקים- מחקי- הורמון אלה במאמץ לשמור על שלמות מנגנוני איתות המארח. נוגדנים אלה, עם זאת, בעוד נועדו לתקוף הורמונים חיידקיים, יכול גם להיקשר להורמונים אנושיים, למעשה מה שהופך אותם ל"נוגדנים עצמיים" (נוגדנים המגיבים נגד הגוף האדם עצמו) ( 18 ). חיידקים על כן עלולים להשפיע על תיאבון אנושי על ידי חיקוי של הורמוני שובע ורעב ישירות או בעקיפין גרימת תגובה אוטואימונית זו.

חיידקים מייצרים מוליכים עצביים ומשפיעים על יצירת קשרים עצביים חדשים

לחיידקים אולי אין מערכת עצבים משלהם, אבל הם יכולים לייצר נוירוטרנסמיטורים! יותר מ -50 אחוזים מהדופמין בגוף האדם ו -90 אחוזים מהסרוטונין בגוף מיוצרים במעיים, יחד עם כ -30 מוליכים עצביים אחרים ( 19 , 20 ). מולקולות אלה הן קריטיות לתקשורת בין תאי מערכת העצבים. הדופמין בסטריאטום והסרוטונין בהיפותלמוס, שניהם הוכחו כמעורבים בוויסות הרגלי אכילה ( 21 ).

חיידקים יכולים להשפיע גם על צמיחה עצבית, על יכולת המוח לארגן מחדש וליצור מסלולים עצביים חדשים. הנקודה החשובה בהיווצרות קשרים חדשים בין נוירונים היא שיהיה צורך לעצב מחדש התנהגות אכילה רגשית ( 22 ). בונה עצבי עוצמתי במיוחד הינו BDNF.  מחקרים הראו כי בעכברים חסרי חיידקים במעיים פחתו רמות של BDNF בהיפוקמפוס, מרכז הלמידה והזיכרון של המוח. בהיפוקמפוס BDNF ירד גם בעכברים רגילים לאחר טיפול אנטיביוטי ( 23 ).   

חיידקים מעצבים תגובת לחץ, מצב רוח, והתנהגות אצל המארח

מספר גדל והולך של מחקרים מראים קשרים בין החיידקים במעי, לבין מתח, דיכאון, וחרדה ( 24 ,25 ). מחלות בריאות הנפש מקושרות כבר זמן רב בסבירות גבוהה לאכילת מזונות לא בריאים (26 ). בשנת 2004, ניסוי חלוצי הראו שעכברים ללא חיידקים שגדלו בתנאים סטריליים ללא חיידקים במעיים הראו ציר ההיפותלמוס-היפופיזה-אדרנל (HPA) שהגיב ללחץ באופן מוגזם ( 27 ). האפקט היה הפוך באוכלוסייה של מיני ביפידובקטריום. מחקר דומה ב- 2013 הראה שעכברים ללא חיידקים הראו התנהגות דמוית- חרדה , אשר השתפרה לטווח קצר בבגרותם.

יתר על כן, במחקר שפורסם בשנת 2012 נמצא כי העכברים ללא חיידקים מעדיפים מתוקים ויש להם מספר גדול יותר של קולטני טעם מתוק ( 28 ). בעוד עכברים ללא חיידקים יכול לספר לנו הרבה על תפקיד החיידקים בפיזיולוגית יונקים, לא ממש ניתן להסיק מכך על חיינו אנו.  בסוף מאמר זה, אדון בכמה מחקרים בבני אדם שהראו שיפור במצב הרוח באמצעות התערבויות בתפעול חיידקי המעיים.

שונות מיקרוביאלית עשויה לקבוע כמה רגישים אנו להשפעות מהחיידקים שלנו

שונות מיקרוביאלית עשויה לקבוע באיזו קלות ניתן להשפיע על התנהגות הגוף המארח.  החיידקים מתחרים כל הזמן אחד עם השני על גידול וחומרים מזינים. באוכלוסיית חיידקים פחות מגוונת יש פחות מינים של חיידקים ולכן סביר שיהיו לה פחות מינים עם אוכלוסייה גדולה. חוקרים משערים כי מינים עם אוכלוסיות גדולות מסוגלים להשתמש בפחות משאבים כדי לגבור על מינים של חיידקים אחרים, מה שמשאיר להם יותר משאבים זמינים למניפולציה על ההתנהגות של המארח ( 29 ).

מעניין לציין, כי אנשים שמנים נוטים להיות בעלי שונות מיקרוביאלית נמוכה יותר מאשר אנשים בעלי משקל בריא ( 30 , 31 ). עובדה זו עשויה להסביר באופן חלקי מדוע אנשים הסובלים מעודף משקל נוטים להתקשות יותר עם הכמיהה ("קרייבינג") לאוכל. במילים אחרות, חיידקים עשויים להיות המכשול העיקרי לירידה במשקל.

האם מניפולציה של חיידקי המעיים תוכל להפחית את הכמיהה?

במאמר זה, דנו בקשר בין חיידקים במעי לכמיהה לאוכל. מחקר על החיידקים מהמזון עשוי עדיין לספק קישורים נוספים בין חיידקים והתנהגות האכילה שלנו. הדמיה של מבנה ותפקוד המוח לצד ניתוח החיידקים ותוצרי הפירוק תהיה חיונית כדי לשפר את ההבנה שלנו של קשר חיידק-מוח והשפעתו על בריאות האדם ומחלות ( 32 ).

אם אתם חשים חוסר אונים מול רצון החיידקים שלכם כבר עכשיו, דעו כי ישנן לא מעט דרכים שאנחנו יכולים לתפעל אותם! הרשימה הבאה תעזור לטפח חיידקים בריאים שעשויים לסייע בביצוע בחירות מזון טובות יותר.

  1. פרוביוטיקה
    זנים אחדים של ביפידובקטריום ו לקטובצילוס נמצאו משפרים התנהגות דמוית חרדה ודיכאון, אשר נוטה לשנות הרגלי אכילה. בניסוי אקראי, נשים שאכלו מוצר חלב מותסס המכיל פרוביוטיקה הראו פעילות מופחתת באינסולה ובקורטקס הסומטו סנסורי (מרכזי תגובתיות רגשית של המוח) בתגובת משימת הכרה רגשית ( 33 ).
  2. Prebiotics
    פרהביוטיקה הם מזונות שמאכילים חיידקים מועילים מסוימים באופן סלקטיבי על פני אחרים. פרה ביוטיקה הוכחה שמגבירה BDNF, הבונה העצבי  ( 34 ), מפחיתה קורטיזול בהשכמה ומשנה תהליכים רגשיים רבים ( 35 ), וגורמת לייצור הורמוני שובע ( 36 ). נסו סיבים תוססים בצורת מזונות כמו בננות, בצל, שום, בטטות, או השלימו עם אינולין או עמילן עמיד .
  3. דגש על צפיפות תזונתית 
    אוכלוסיית חיידקים מגוונת נוטה להיות אוכלוסיית חיידקים בריאה. תזונה מגוונת, עמוסה בחומרים מזינים, מספקת מצע מגוון רחב של חיידקים שיכולים לתמוך בבריאותכם ולמנוע מאוכלוסייה אחת מסויימת אחיזה חזקה מדי. אנשים רבים מגלים כי הכמיהה שלהם התפוגגה משמעותית לאחר אימוץ תזונה צפופה תזונתית במשך כמה חודשים. זה ככל הנראה הושג על ידי שינוי החיידקים במעי ובתזונה שלהם.

 

מודעות פרסומת

2 תגובות

  1. מומלץ מאוד לקרוא את הספר "תחושת בטן " . הספר מתאר היטב את כל הקשרים הרבה יותר בפרוט
    שם מחבר: ג׳וליה אנדרס. תורגם במקור מגרמנית .
    מו"ל מקור: כנרת זמורה ביתן. ניתן להשיג גם ספר דיגיטלי
    שנת הוצאה: מאי 2016.

    אהבתי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s