ד"ר ג'ייסון פונג – תופעת הלוואי של השמנת יתר – הפימה, סומו ודיאטות של כלבים – חלק ד.

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום: מיכל גביש.

אצל הילידים האינדיאנים ממערב אמריקה המכונים פימה קיים השיעור הגבוה ביותר בצפון אמריקה של השמנת יתר וסוכרת. 50% בערך מהפימה המבוגרים סובלים מהשמנת יתר ואצל אלה יש 95% סוכרת. איך זה קרה? יש לכך השערות רבות. דיברנו כבר על השערת הגן החסכן שהפכה פופולרית בשנות השבעים וכמה אנשים עדיין מאמינים בה. על פי השערה זו, כולנו מתוכנתים גנטית לעלות במשקל. עם זאת, מכיוון שהמזון היה באופן כללי לא זמין, לא השמנו. בעידן המודרני, מזון זמין בקלות וכל הזמן. הגנים שלנו עכשיו עובדים נגדנו ומאלצים אותנו לאכול ולאכסן מזון כשומן. יש הרבה בעיות עם תאוריה זאת.

בזמנים שהיה שפע מזון טבעי ושלם (גידולים, ציד, דגים) הפימה לא פיתחו השמנת יתר ולא סוכרת. אדם ששוקל 160 פאונד עם 10% אחוז שומן בגוף (מאוד רזה) יכול להתקיים ללא מזון במשך 30 ימים. אם כך זה בהחלט לא הכרחי לגנים שלנו לתכנת לנו עודף של 30 או 40% שומן בגוף. יתר על כן, חשוב מאוד לצורך הישרדת להימנע מעודף שומן בגוף. בימי המערות, נראה לי שאדם ששקל 400 פאונד ושבקושי יכל ללכת לא היה שורד בטבע במשך זמן רב מאוד.

פימהלפני 1900, הפימה חיו בדרך המסורתית שלהם המסתמכת על חקלאות, ציד ודיג. מזון מעובד לא היה חלק מהתזונה שלהם. כל הדיווחים מאותה התקופה מצביעים על כך שהפימה היו "עליזים" ובבריאות טובה.

בתחילת המאה העשרים, תחנות מסחר אמריקאיות החלו לקום במערב. זמן קצר לאחר מכן, חקלאים אמריקאים היפנו את אספקת המים שהפימה הסתמכו עליה לצורכי חקלאות. זה גרם אצלם לרעב. הממשלה התערבה עם סיוע במזון כדי להקל עליהם את הנטל. המזון שלהם עכשיו היה בצורת סוכר וקמח. זה החל להחליף את המאכלים המסורתיים. עד 1950, בנוסף לעוני השוחק, פרחה אצלם גם ההשמנה.

מצב זה לא היה ייחודי לאינדיאני הפימה. השמנת יתר וסוכרת (Diabesity) הפכו לבעיה כמעט בכל השבטים האינדיאניים. זה קרה עשרות שנים רבות לפני המגפה הנוכחית של השמנת היתר שפגעה בצפון אמריקה. רוב שבטי הילידים פיתחו השמנה בשנים 1950-1920, זמן רב לפני המגיפה הנוכחית, שהחלה בשנת 1977.

יש הסבורים כי השמנה היא התוצאה של שימוש מוגבר במחשבים, או במשחקי וידאו, או הגדלת השימוש ברכב. אחרים מציעים את השכיחות העולה של מזון מהיר, או מאשימים את האכילה מחוץ לבית. עם זאת, זה לא מסביר את מגיפת ההשמנה בפימה בעשורים לפני שאלה היו מנהגים נפוצים. זה בכלל נראה פרדוקסלי שהשמנה תתרחש לפני שהגיעו גורמים אלה.

מה אם כן מסביר את פרדוקס הפימה? די פשוט. מה שהניע את ההשמנה בפימה הוא מה שהניע את השמנת היתר בכל מקום אחר. הפחמימות המשמינות. כאשר הפימה החליפו מאכלים מסורתיים ולא מעובדים עם סוכר וקמח מזוקקים מאוד, הם הפכו להיות מאוד שמנים.

Diabesity

כאשר הם הפכו למאוד שמנים, הם גם פיתחו עמידות לאינסולין ולכן גם סוכרת. העמידות לאינסולין הובילה לעליה נוספת ברמת האינסולין והנציחה את ה diabesity.

מעניין גם לחקור את דיאטת הסומו. אחרי הכל, היפנים בילו זמן רב מאוד מאוד במחקר איך לגרום למישהו לעלות במשקל – משהו שכמעט אף אחד אחר לא עשה. הם גם עוסקים באובססיביות בבתי שימוש, קומיקס וגם בעצים ממש ממש קטנים (banzai), אבל אלה לא באמת מעניינים אותנו כרגע. מה שכן מעניין בהם זה שאין תרבות אחרת שעשתה מחקר כזה על איך לעלות במשקל.סומו

מתאבקי סומו לעתים קרובות שוקלים 400-600 פאונד, אבל כמובן, חלק משמעותי ממשקל זה הם שרירים, כמו גם שומן. הבסיס של התזונה שלהם הוא צ'אנקו נאבה – תבשיל דגים, בשר, טופו וירקות. וגם, כמובן, 10-5 קערות של אורז ו-6 ליטרים של בירה. וזה רק לארוחת צהריים – תהיה להם גם ארוחה גדולה נוספת בערב. זאת ארוחה דלת שומן מאוד – כ 16% שומן ו 57% פחמימות.

שינה לאחר אכילה היא גם בשגרה. ארוחת צהריים גדולה ואחריה תנומה, וארוחת ערב גדולה ואחריה שינה. בואו נראה. דיאטת נמוכה מאוד בשומן, עשירה בפחמימות מזוקקות ובירה. אכילת ארוחה גדולה ואחריה שינה. נשמע נורא דומה לדיאטה המומלצת על ידי איגוד הלב האמריקאי.

אתה עשוי לחשוב כי 10,000 הקלוריות שהם אוכלים משחקות גם הן תפקיד. בהחלט יש בזה משהו, אבל קלוריות בלבד אינן מספיקות כפי שראינו בסדרת הקלוריות. אפשר לאכול 5,000 קלוריות ביום של מעט פחמימות, תזונה עתירה בשומן ועדיין לא לעלות משמעותית במשקל. אז קלוריות כשלעצמן זה לא מספיק. מחקרי האכלת יתר גם מראים את הקושי בפישוט של נתינת יותר קלוריות כדי להעלות במשקל. בחלק ממחקרי האכלת היתר, נבדקים צרכו כ 10,000 קלוריות ביום אבל צברו רק כמה פאונד.

לא רק בני האדם מפתחים השמנה. הדבר נכון גם כן עבור חיות מחמד. מעל 50% מהכלבים והחתולים מסווגים כבעלי עודף משקל או עם השמנת יתר. מבט מקרוב על המרכיבים של מזון פופולרי לכלבים יכול לתת לנו מושג על הסיבה.אוכל לכלבים

המרכיב הראשון הוא תירס צהוב טחון. יש גם קמח גלוטן תירס, קמח מלא, קמח אורז וסוכר. כולם פחמימות מזוקקות. כלבים, הם כמובן טורפים ולא צריכים לאכול פחמימות. אותו הדבר שמניע באנשים את ההשמנה נוטה לגרום להשמנה גם בכלבים – הפחמימות המשמינות.בקר

אותו הדבר נכון גם בבהמות. בתעשיית הבשר של ימינו יש דגש על יצירת בקר מפוטם שיגיע כך לשולחן ארוחת הערב. פרות בדרך כלל אוכלות עשב, אבל מתברר שזו דרך גרועה מאוד להשמין אותן.

בדרך כלל בקר אוכל מהאבוס כמות גדולה של עד 90% דגנים. זה עוזר להם להשמין ולהגיע מהר לשחיטה. אותה דרך שיוצרת השמנה בשור מניעה את ההשמנה האנושית – הפחמימות המשמינות. במדינות טרופיות שלא מגדלות הרבה תבואה, ניתן להחליפה במולסה. חוואים, שלמדו את כל הדרכים להשמין בקר מבינים מהר מאוד ששום דבר לא עובד כל כך טוב כמו הפחמימות המשמינות.

להאכלת פרות בדגנים יש גם השפעה של החדרת יותר פסי שומן לשרירים. זה, כמובן, לא נורמלי ולא בריא לפרה. השומן לא אמור להיות באמצע השריר. עם זאת, זה הופך את הבשר רך יותר, כך שגם בקר הרועה בעשב לעיתים מסיים את חייו על דגנים.

המשך תופעת הלוואי של השמנת יתר חלק 5 כאן

תתחילו כאן עם קלוריות א

כדי לראות את כל ההרצאה – אטיולוגיה של ההשמנה 2/6 – המדע החדש של Diabesity

מודעות פרסומת