חלק כד – צום ותפקוד המוח

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום: מיכל גביש.

כיצד צום משפיע על תפקוד המוח? יש מעט מאוד נתונים אמינים על בני אדם, אבל יש כמה כאלה מעניינים מאוד על בעלי חיים, כמו בסקירה אחרונה זו. קיימים יתרונות פוטנציאליים רבים. בעוד אני נוטה להתמקד בהרזיה ובסוכרת מסוג 2, יש הרבה יתרונות אחרים, כולל אוטופגיה (תהליך טיהור תאי), ליפוליזה (שריפת שומן), השפעות אנטי אייג'ינג ונגד אפילפסיה.אם תופעות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מנקודת מבט אבולוציונית, אנחנו יכולים להסתכל על יונקים אחרים כדי לקבל כמה רמזים. ביונקים רבים, הגוף מגיב על חסך קלורי חמור בירידה בגודלם של כל האיברים עם שני חריגים בולטים – המוח והאשכים. הדבר מצביע על כך שהתפקוד הקוגניטיבי נשמר היטב.

מצב זה הגיוני מבחינה אבולוציונית. נניח שהיה לך קצת קשה למצוא מזון. אם המוח שלך היה מתחיל להאט, עירפול נפשי יעשה את מציאת המזון הרבה יותר קשה. כוח המוח שלנו, אחד היתרונות העיקריים שיש לנו בעולם הטבע, יהיה מבוזבז. לא כך זה, יכולות המוח נשמרות ואפילו משתפרות. בסיפורם של שבויי מלחמה יפנים במלחמת העולם השנייה (הספר "בלתי שביר" של לורה הילנברנד), רבים תיארו את הבהירות המדהימה של המחשבה שלעתים קרובות ליוותה את הרעב.

שימור גודל האשכים הוא גם מהווה יתרון משמעותי בהעברת הגנים שלנו לדור הבא.

בכל היונקים, אחת התכונות התנהגותיות שהשתמרו יותר היא שהפעילות הנפשית מתחדדת כאשר רעבים ופוחתת עם השובע. כמובן, כולנו חווינו את זה. לפעמים זה נקרא 'תרדמת מזון'. חשוב על תרנגול ההודו ועוגת הדלעת של סעודת חג ההודיה. האם לאחר הארוחה הענקית, אנחנו נפשית חדים כתער? או כבויים כמו גוש בטון? מה דעתך על מצב הפוך? חשוב על זמן שהיית באמת רעב. האם היית עייף ועצל? אני בספק. החושים שלך היו כנראה היפר-ערניים והיית נפשית חד כתער. כלומר, יש יתרון הישרדותי גדול לחיות אשר הן חדות קוגניטיבית, כמו גם זריזות, בזמנים של מחסור במזון.

foodcoma

גם מחקרים הוכיחו כי חדות הנפש אינה פוחתת עם צום. מחקר השווה משימות קוגניטיביות בתחילת המחקר ולאחר 24 שעות צום. אף אחת מהמשימות – כולל קשב מתמשך, מיקוד קשב, זמן תגובה פשוט או זיכרון מיידי – לא נפגע. עוד מחקר עם בדיקה עיוורת כפולה במשך יומיים עם קיפוח קלוריות "כמעט מוחלט" לא מצא השפעה מזיקה גם לאחר בדיקות חוזרות של הביצועים הקוגניטיביים, הפעילות, השינה ומצב הרוח.

מה שאנחנו אומרים כשאנחנו 'רעבים' למשהו (רעב לכוח, רעב לתשומת לב), האם זה אומר שאנחנו עצלים ומשועממים? לא, זה אומר שאנחנו עם עודף מרץ ואנרגטיים. צום ורעב בפירוש מפעילים אותנו לקראת המטרה שלנו. אנשים תמיד חוששים כי הצום יקהה את חושיהם, אך למעשה, הוא יעשה את ההפך, אפקט ממריץ.

סוגי בדיקות אלה קל לראות במחקרי בעלי חיים. חולדות זקנות שמתחילות במשטר צום לסירוגין משתפרות בציוניהן באופן ניכר במבחנים של קואורדינציה מוטורית ומבחנים קוגניטיביים. גם מצב הלמידה והזיכרון משתפר לאחר IF. באופן מעניין, יש גידול של הקשרים במוח וצמיחת נוירונים חדשים מתאי גזע. מאמינים שזה מתווך באופן חלקי ע"י BDNF (גורם נאורוטרופי מוחי). במודלים של בעלי חיים, הן פעילות גופנית והן צום מגדילים באופן משמעותי את ביטוי BDNF בכמה חלקים של המוח. איתות BDNF גם ממלא תפקיד בתיאבון, בפעילות, במטבוליזם גלוקוז ובבקרה אוטונומית של מערכות הלב וכלי הדם ובמערכת העיכול .CRimprovesMemory

ישנם גם מודולי עכברים מעניינים מאוד של מחלות נוירו-ניווניות. עכברים ששומרים על IF, בהשוואה לעכברים רגילים, הראו פחות הידרדרות הקשורה להזדקנות נוירונים ופחות סימפטומים במודלים של מחלת אלצהיימר, פרקינסון ומחלת הנטינגטון.

אצל בני אדם, יתרונות למוח ניתן למצוא הן במהלך צום והן במהלך הגבלה קלורית (CR). במהלך אימון ו-CR, יש גידול בפעילות הסינפטית והחשמלית במוח. במחקר של 50 נבדקים בריאים קשישים, מבחן הזיכרון השתפר משמעותית ב-3 חודשים של CR (הפחתה של 30% מהקלוריות).

זיכרון ואינסולין

ניאורוגנזיס הוא התהליך שבו תאי גזע עצביים מתמיינים לנוירונים המסוגלים לגדול לצורה סינפסות עם נוירונים אחרים. גם פעילות גופנית וגם CR נראה שמגדילים ניאורוגנזיס דרך מסלולים הכוללים BDNF.

אפילו יותר מעניין, רמת האינסולין בצום נראה שיש לה גם קורלציה ישירה הפוכה לזיכרון. כלומר, כמה נמוך אתה מסוגל להוריד אינסולין בצום, כך נראה יותר שיפור בציוני מבחני  זיכרון.

הגדלה בשומן הגוף (שנמדד על ידי BMI) נקשר גם לירידה ביכולות נפשיות. באמצעות מדידה מפורטת של זרימת דם למוח, חוקרים מקשרים BMI גבוה בירידה בזרימת דם לאזורים אלה של המוח המעורבים בתשומת לב, חשיבה, ותפקוד גבוה.

צום לסירוגין מספק שיטה אחת של הפחתת אינסולין, תוך גם  צמצום צריכת קלוריות.

מחלת האלצהיימר (AD) מאופיינת על ידי הצטברות חריגה של חלבונים. ישנם 2 סוגים עיקריים – פלאק עמילואיד ונוירופיברילרי טנגלס (חלבון הטאו). התסמינים של מחלת האלצהיימר מתואמים בחוזקה עם הצטברות הפלאק והטנגלס האלה. מאמינים כי חלבונים חריגים אלה הורסים את הקשרים הסינפטיים באיזורי הזיכרון והקוגניציה של המוח.

חלבונים מסוימים (HSP-70) פועלים למניעת נזק וקיפול שגוי של חלבוני טאו עמילואיד. במודלים של עכברים, צום יומי חלופי הגדיל את הרמות של HSP-70. אוטופגיה מסירה את חלבוני הטאו ועמילואיד אלה כאשר הם ניזוקים ללא תקנה. תהליך זה גם הוא מגורה על ידי צום.

דמנציה

יש עדויות מוצקות כי הסיכון למחלת אלצהיימר קשור להשמנה. מחקר אחרון המבוסס על אוכלוסיית תאומים הראה כי עלייה במשקל בגיל העמידה גוזר אלצהיימר.

אם נקח זאת ביחד, זה מצביע על אפשרות מרתקת במניעת מחלת האלצהיימר. מעל 5 מיליון אמריקאים סובלים מ-AD ומספר זה צפוי לגדול במהירות עקב הזדקנות האוכלוסייה. AD יוצר נטל משמעותי על משפחות הנאלצות לטפל בבני המשפחה הפגועים שלהם.

אין ספק כי לצום יכול להיות יתרון משמעותי בהפחתת משקל, סוכרת מסוג 2 יחד עם סיבוכיה – נזק לעיניים, מחלת כליות, נזק עצבי, התקפי לב, שבץ, סרטן. עם זאת, קיימת גם האפשרות כי הוא עשוי למנוע התפתחות של מחלת האלצהיימר.

שיטת ההגנה יכולה להעשות גם עם אוטופגיה – תהליך טיהור תאי עצמי שעשוי לסייע בהסרת חלבונים פגומים מהגוף ומהמוח. כיוון שאלצהיימר עשוי לנבוע מהצטברות חריגה של חלבון טאו או חלבון עמילואיד, צום מביא הזדמנות ייחודית לטהר את הגוף מחלבונים חריגים אלה. אנו נסקור אוטופגיה בשבוע הבא.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s