מארק סיסון – למה לצום – נשים וצום לסירוגין

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום מיכל גביש.

קיימים הבדלים רבים בין שני המינים. אנחנו נראים שונה. אנחנו נשמעים שונה. אנחנו מתלבשים שונה אחד מהשני. אנחנו אוהבים דברים שונים. ז'אנרים שונים של סרטים גורמים לגברים ולנשים לבכות (באופן שונה). ולמרות שהחברה, התקשורת, והתרבות מובילים או מדווחים על ההבדלים בינינו, כמה מהם מוטבעים ומונעים פסיולוגית. לדוגמא, יש לגברים ולנשים ציוד ביולוגי שונה – הן חיצונית והן בלתי נראה לעין בלתי מזוינת – שמשנה את האופן בו אנו מתקשרים ומגיבים עם הסביבה שלנו, הפעילות הגופנית שלנו, השינה שלנו, והרגלי האכילה שלנו. בשום מקום אין ההבדלים בין המינים בולטים יותר מאשר בתחום התזונה והבריאות, ובכל זאת נראה כי אני כבר מתעלם מדבר אחד גדול: תגובות שונות בין המינים לצום לסירוגין.

בואו נסתכל על כמה מיילים אחרונים מקוראות:

היי מארק,

אני אישה (בת 28) שעקבה אחרי סדרת הצום האחרונה שלך בעניין רב, גם עשיתי ניסיון, אבל היו לי תוצאות מעורבות. ואז קראתי את הפוסט הזה בסדרה שלך שציין והטיל ספק בהתאמתו של צום לסירוגין לנשים. האם זה נכון? האם אנו מגיבות באופן שונה מאשר גברים? מה אתה חושב על הפוסט הזה? תוֹדָה!

קלייר

מארק היקר,

בלוג Paleo for Women אומר שנשים לא אמורות לעשות צום: שזה מתאים יותר לפיזיולוגיה גברית. אני כבר צמה במשך שלוש שנים ומעולם לא חוויתי החמצה של וסת או נדידי שינה וכו'. יתר על כן יש לי עניין באכילת חסרת מודעות. אתה יכול לתת לי את המילה שלך על IF לנשים?

Varsha Tiwary

תודה לכן על השאלות.

קודם כל, אני באמת, באמת אוהב את הפוסט של סטפאני. אני צריך לומר "פוסטים", למעשה, כי מאז סטפאני רופר (שכתבה את הפוסט הקשור בשאלת הקוראה) גם עשתה פוסט אורח ב Free the Animal, שבו היא דנה בטיפול בבעיות של נשים בקהילה בכללותה. אמנם אני לא מסכים עם כל מה שהיא אמרה, אבל בשניהם נעשתה עבודה די טובה.

למרות שמאמריה – בהעדר ביטוי טוב יותר – "קראו לי לצאת" (באופן לגמרי לא-מתעמת),  למעשה די שמחתי לקרוא אותם. לעזאזל, שמחתי לקרוא אותם בגלל זה. אחרי הכל, אני תמיד מעודד אנשים להיות ביקורתיים על מה שהם חושבים שהם יודעים על תזונה וכושר, ולהיות ספקנים לגבי מה שהם קוראים באינטרנט – כולל גם המאמרים שלי. היופי של MDA (הבלוג של סיסון) הוא שזה לא חד צדדי. אני מקבל משוב מתמיד מקוראים ששולחים לי נתיבים חדשים של חקירה, וזה סוג של מאמץ מתוך מידע המונים מכיוון שהמסר הפליאוליטי גדל והופך להיות חזק יותר מתמיד.

אני גם מעריך את המאמרים של סטפני כי הם מדגישים "שטחים מתים" – לא רק בסדרת הפוסטים שלי, אלה גם במדע התזונה בכללותו. בדחיפה לחסל משתנים הידועים  בהבדלים האנדוקרינים הטבועים בין המינים, הם שכחו שחיים אמיתיים הם סצינות של משתנים מבלבלים שדוחפים, מושכים, מחטטים ומדרבנים בתוצאות שאנו מקבלים. הם שכחו שבזמן שהתוצאות שלהם עשויות לייצג מקור עבור הוצאה לאור ולקבל עיטור ואישור עבור השערה (או דחייה), בני אדם אמיתיים שחיים במצבי חיים נורמלים הם לא בקרת פלצבו. כי נשים, שהן לא אותו הדבר כמו גברים והן מגיבות באופן שונה לגירויים וללחצים, זה לא "גורם מבלבל"; זה ראוי למעשה למחקר נוסף! כי מה שאנחנו בסופו של דבר מנסים לעשות כאן – האם לשים ניסויים נחמדים ביחד, מסודרים, השוואה ביקורתית מוכנה, או לעזור לאנשים אמיתיים לחיות חיים אמיתיים?

מכיוון שאני מנסה לעשות את זה האחרון, אני בשמחה מקבל ביקורת בונה. כך גם כולנו.

אז, מה המחקר של סטפאני מצא?

לצום יש השפעות אנדוקריניות שונות בחולדות זכרים ונקבות.

בחולדות זכרים:

לא משנה משך הזמן או מידת הסטרס התזונתי, כימיה של מוח חולדה זכר מגיבה עם אותם שינויים. פעילות לילית וקוגנטיבית נשארה יציבה למדי, ללא קשר לעוצמת הצום. אם מושכים את הצום מספיק זמן, הזכרים נעשים קצת מוזרים ותזזיתיים, אבל בסך הכל מצבם נשמר די טוב. זה נראה שהם מצוידים ביכולת להתמודד עם לחצים תזונתיים.

בחולדות נקבות:

כל דרגה של סטרס תזונתי (צום או רק הגבלת קלוריות) גרמה לעירנות מוגברת (במהלך היום, כאשר הן בדרך כלל ישנות), קוגניציה טובה יותר (למציאת מזון), ערנות יתר ויותר אנרגיה. בקיצור, חולדות נקבות נעשות טובות יותר באיתור ורכישת מזון כאשר הן צמות, בזמן שהגוף שלהן אינו מצוייד היטב להתמודד עם הלחץ של להיות בלי מזון. הם גם נעשו פחות פוריות, ואילו הזכרים למעשה הפכו קשוחים ופוריים יותר (כנראה יכול להסביר פוריות צונחת בנקבות). גודל השחלה ירד (רע לפוריות), גודל בלוטת יותרת הכליה עלה (שבחולדות מצביע על חשיפה ללחץ כרוני), והמחזור החודשי התחיל להיות לא סדיר באופן יחסי לכמות הגבלת הקלוריות.

בבני אדם, ספרות צום זכר-נקבה היא די זעומה, אבל סטפני מצאה גם הבדלים ניכרים בין המינים, כאשר הנתונים היו זמינים:

  • מחקר אחד, שכבר ציטטתי ממנו בעבר כעדות לתועלת לצום, מצא כי בעוד שיש שיפור ברגישות לאינסולין בנבדקים גברים, נשים נבדקות לא הראו שיפור כזה. למעשה, הסבילות לגלוקוז בצום של נשים החמירה. אאוץ '.
  • עוד מחקר בחן את ההשפעה של יום צום מתחלף על שומנים בדם. HDL של הנשים השתפר וטריגליצרידים נותר יציבים; HDL של הגברים נשאר יציב וטריגליצרידים ירדו. חיובי, אם כי התוצאות ספציפיות למין.
  • מאוחר יותר, גם גברים וגם נשים שמנות ירדו בשומן גוף, משקל גוף, לחץ דם, כולסטרול כללי, כולסטרול LDL, וטריגליצרידים במשטר צום. האנשים האלה היו שמנים, לעומת זאת, נשים לפני המנופאוזה הוצאו מהמחקר, ולכן התוצאות אינן חלות על אנשים או נשים רזים יותר ובגיל הפריון.

הבנתי שאני רוצה להסתכל, דרך הפוסטים האחרונים שלי על צום, על נתונים לגבי תגובות לצום של נשים (רצוי לפני גיל המעבר). הנה מה שמצאתי:

  • במחקר היחיד הקיים היום על צום וכימותרפיה, שבע נשים (כולל אישה בת 44 שהיא כנראה לפני גיל המעבר, כאשר השאר היו בגיל המעבר בדרך כלל, למרות שזה לא נאמר במפורש) ושלושה גברים מצאו כי IF שיפר את הסבילות שלהם ואת ההתאוששות מכימותרפיה. קבלו את זה: זכרים ונקבות (בעיקר בגיל העמידה, אם כי זה בדרך כלל האוכלוסייה שמקבלת סרטן ועוברת כימותרפיה) חולי כימותרפיה נראה כמרוויחים באופן שווה מ IF.
  • למרות שגם גברים וגם נשים מציגים עליות גדולות יותר בצריכת חמצן מירבית וריכוז הגליקוגן בשרירים בתגובה לאימון בצום, רק גברים הראו עליה בשרירי השלד כאשר צמו. אצל נשים תהליכי התאמת שריר היתה טובה יותר בעת אכילה. תקחו זאת כך: אימון סיבולת בצום, אם כך, עשוי לעבוד טוב יותר עבור נשים מאשר אימון משקולות בצום.

כפי שזה עומד עכשיו, הייתי נוטה להסכים כי לנשים לפני גיל המעבר (ואולי בעת  גיל מעבר) יש סיכוי גבוה לחוויות שליליות או שונות עם צום לסירוגין, לפחות ככלי לירידה במשקל. זה אומר שזה נראה ככלי טיפולי פוטנציאלי מגדרי ניטרלי לחולים עבור כימותרפיה, סרטן, ומטופלים הסובלים מניוון מוחי תלוי- גיל.

כפי שהזכרתי קודם לכן, זה מה שאני אוהב בפורום פתוח כזה שאנו קוראים באינטרנט: העובדה שאם תשאיר משהו, או תתעלם מנקודת מפתח, מישהו יתקשר איתך על זה, סביר להניח שבפומבי. כשזה קורה, אתה תגדל למרות הכל. אם לא הפוסטים של סטפאני, לא יכולתי לבחון מקרוב את ההבדלים הטבועים בתגובות חילוף חומרים של גברים ונשים לצום. אני בהחלט מקבל מספיק משוב מקוראות שחוו שצום היה מועיל, אז זה טוב לראות את הצד האחר.

כדי לסכם את הדברים – אם דבר כזה יכול להיעשות – ולענות על השאלות בפתיח, יש לגברים ולנשים מטבוליזם טבוע שנבדל הורמונלית, וזה ברור שהבדלים אלה בחלקם קובעים כיצד אנו מגיבים ללחץ כמו צום לסירוגין . אני מעולם לא קבעתי שצום לסירוגין הוא פיסת חיים פליאוליטית נדרשת, אלא כקישוט, בחירה, אסטרטגיה טיפולית פוטנציאלית שכל גבר או אישה חייבים לבדוק אותה על עצמם. למרות שהסדרה האחרונה על צום אולי הבריחה כמה אנשים, אני רוצה לחזור ולהדגיש כי אני לא ממש בחור של IF. שלעצמי, אני בדרך כלל צם כאשר זה הגיוני – אם אני נוסע ואוכל טוב לא זמין, אם אני פשוט לא רעב, דברים כאלה. אני מעת לעת עושה 16/8 או 14/10 (כלומר האכילה בחלון 8 או 10 שעות ביממה) ומצאתי שזה עובד נהדר בשבילי כי אני מותאם שומן באופן מלא. אבל אני גם לא מחזיק בנוקשות את הנושא. זה לא לכולם. וזה לא השתנה.

אז מי צריך ומי לא צריך לשקול צום? האם ההמלצות שלי השתנו?

אם לא נמצאים ב"התנאים המקדימים" של IF, כמו להיות מותאם שומן, שינה טובה ומספקת, לחץ מזערי או קל וגם פעילות גופנית (לא יותר מדי ולא מעט מדי), אתה לא צריך לצום. התנאים המקדימים הם קריטיים לחלוטין ולא ניתנים למשא ומתן, לדעתי, במיוחד ההסתגלות לשומן. למעשה, אני חושד שאם המחקר בוצע על נשים שורפות סוכר לעומת נשים מותאמות שומן, היית רואה שלאלה שמתואמות שריפת השומן היו ביצועים טובים יותר והן סבלו פחות קשיי הסתגלות (אם בכלל).

הייתי גם מזהיר את האישה שהיא כבר רזה, כבר אוכלת דל קלוריות, מלקפוץ קפיצת ראש לתוך IF. אני מתכוון, צום בסופו של דבר שולח מסר של מחסור לגוף שלך. זה מסר חזק שיכול לקבל תגובה חזקה מהגוף שלנו. אם את כבר רזה (בהתאם לרמה של הרזון נשלח המסר של מחסור) ובהגבלת קלוריות (שבהחלט מעביר מסר של מחסור), התגובה לצום יכולה להיות קצת יותר מדי חזקה.

גם הייתי אומר שצומות יומיים, אה לה 16/8 או אפילו 14/10, מגבירים את הסיכון להפוך לגורמי לחץ כרוניים וצריך להתייחס לזה בזהירות אצל נשים. כנ"ל לגבי צומות ארוכים במיוחד, כמו מרתון של 36 (או אפילו 24) שעות. אם כי, יותר מכל,  הייתי פשוט מצביע על כך שעל נשים המעוניינות בצום להיות זהירות, להיות מודעות לעצמן,  ולעשות זאת רק אם מדובר באופן טבעי. זה לא צריך להיות מאבק (לאף אחד, באמת). זה לא אמור לעצור את המחזור שלך או להקשות עליך להיכנס להריון. זה צריך לשפר את החיים שלך, לא לעשות אותם יותר גרועים. אם את מוצאת כי לצום יש השפעות שליליות כאלה, יש להפסיק לעשות את זה. זה צריך לקרות בשיטת כאשר (כאשר הרעב מתפתח באופן טבעי), אם זה קורה בכלל.

אני לא הולך להגיד שנשים צריכות או לא צריכות לצום. אני רק הד לעצתה של סטפאני "להסתכל על אפשרויות, להיות כנה לגבי סדרי עדיפויות, ולהקשיב לגוף שלנו עם מודעות ואהבה." למען האמת, כולם צריכים לעשות את זה, אבל בכל הקשור לצום, נראה שנשים צריכות כנראה להיות קצת יותר קשובות לדבריה.

כמובן, אם הייתי צריך לקחת פילפול קטן מהתוכן של הפוסטים האחרונים של סטפאני, זה יהיה המקור שלה למספר המבקרים השונים שמארק מקבל בכל חודש באפל דיילי. כיום, אנחנו בעצם מתקרבים ל -1.5 מיליון מבקרים בחודש, לא 250-300,000 … אבל מי סופר?

זהו זה בשבילי, היום. מה איתך? אם את אישה שניסתה צום, או מכירה מישהי שמתאימה לתיאור, ספרי לנו לדעת על החוויות שלך. אני מאוד סקרן לשמוע מכמה שיותר מכן. תודה על הקריאה.

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s