ד"ר ג'ייסון פונג – צום – דיאטת "לרדת בגדול" – האח הגדול והנורא של דיאטת "אכול פחות, זוז יותר" – חלק כב

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום: מיכל גביש.

"לרדת בגדול" היא תוכנית ריאליטי בטלוויזיה האמריקאית שרצה כבר זמן רב אשר מעמידה מתמודדים שמנים אחד כנגד השני, בניסיון לאבד הכי הרבה משקל. המופע זוכה בקביעות לאש מרופאים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות ואחרים על אופי הזוכים וטקטיקות איבוד השומן שלו. אם כן קצת מפתיע הניקוד הגבוה שקיבלה דיאטה זו בדירוג העיתון USA Today על מיטב הדיאטות שנסקרו ב-2015. דיאטת "לרדת בגדול" זכתה במקום השלישי תחת קטגוריית ההרזיה הטובה ביותר. מְזַעזֵעַ. אף על פי כן, כמו תאונת רכבת מחרידה, קשה להימנע מלראות את התוכנית הזאת לפעמים ובגלל זה היא ממשיכה לשדר פרקים חדשים.

2015-1125-NBCUXD-The-הגדול-לוזר-KeyArt-תמונה-1920x1080-UG

ראשית, קצת רקע על משטר הדיאטה והפעילות הגופנית. מדובר על "אכול פחות, זוז יותר" קלאסי. אין ספק שדבר כזה הוא טוב, נכון? מה כבר יכול להשתבש? כל 'המומחים' ממליצים על משטר הרזייה זה. ובכן, קאי היברד, הזוכה בעונה השלישית צוטט כאומר "זו היתה הטעות הכי גדולה של החיים שלי". סוזן מנדונקה מהעונה השניה אומרת שזו הסיבה שאין תוכנית איחוד "להראות כי כולנו השמנו שוב" . מרבית סדרות ה'מציאות' הן בעצם רק תסריט, אבל זו לא סדרת הריאליטי הראשונה או האחרונה שיש בה פגם.

למרבה המזל, יש כבר כמה מחקרים רציניים שנעשו על המתמודדים של "לרדת בגדול". ד"ר רווסין וקווין הול פרסמו כמה בדיקות מטבוליות נרחבות למדי ב-16 מהמתמודדים האלה. הייתה שם התערבות תזונתית בשילוב עם רכיב של פעילות גופנית. הפעילות הגופנית כללה 90 דקות ביום של אימון מחזורי נמרץ +/- אימון אירובי במשך 6 ימים בשבוע. חלק זה מתואר לעתים קרובות בטלוויזיה, ביחד עם איבוד עשתונות/ צעקות / צרחות של המאמנים האישיים על המתמודדים השמנים. לפעמים, הזמן שהושקע בפעילות הגופנית עלה בהרבה על הזמן המוקצב. העובדה שדליי קיא היו בשימוש בעבר בדרך קבע היא אינדיקציה לכך שמתמודדים אלה נדחקו די קשה. במהלך שהותם בחווה, הזמן המינימלי של ביצוע הפעילות הגופנית היה 2 שעות ביום.

המרכיב התזונתי כלל דיאטה מוגבלת בקלוריות שנחשבת כ-70% מצריכת האנרגיה הבסיסית שלהם. ספירת הקלוריות לעתים קרובות נעה בין 1200 – 1500 ליום אבל היא תלויה במשקל הבסיסי. בתחילת המחקר, המשקל הממוצע היה 149.2 ק"ג (329 פאונד) עם BMI של 49.4. עד שבוע 30 (סוף עונת הצפיה), המשקל הממוצע ירד ל 91.6 ק"ג (202 פאונד) פחות 127 פאונד בממוצע! שומן גוף ירד מ -49% ל -28%. וואו. זה טוב. ממש ממש טוב.

BiggestLoser1

היתרונות היו מעבר לכך. מדידות רמת הסוכר בדם והרגישות לאינסולין השתפרו. חלק ניכר מהמשקל שאבד היה שומן, לא שרירים. זהו ככל הנראה בשל משטר הפעילות הגופנית האינטנסיבי שנעשה. בעוד שהתקבל אובדן מסת גוף רזה, זה לא היה החלק העיקרי בירידה במשקל ורוב הירידה, שהיתה מרשימה למדי, אכן היתה שומן.

אז, בעצם דיאטת "לרדת בגדול" היא הפחתת קלוריות ופעילות גופנית מוגברת. אין זה פלא שה'מומחים' ב-US News אוהבים את הדיאטה הזאת. זה אותו דבר כמו גישת "אכול פחות, זוז יותר" שהועלתה על ידי הרשויות התזונתיות בכל מקום. "לרדת בגדול" היא פשוט "אכול פחות, לזוז יותר" על מגה מינון של סטרואידים. זו אותה הדיאטה המהותית, פשוט גדולה יותר ורעה יותר. "אכול פחות, זוז יותר" – נראה בסדר, קצת חלש אפילו. "לרדת בגדול" – דיאטה גדולה להרזיה – נשמע בהחלט יותר טוב.

BiggestLoser2

תוצאות אלו בהתחלה נראות מה-זה טוב. אז למה כל המתמודדים האלה ב"לרדת בגדול" צוברים את כל המשקל בחזרה אחרי 6 חודשים? למה כל החולים האלה ה"אוכלים פחות, זזים יותר" מעלים את כל המשקל בחזרה אחרי 6 חודשים? זו למעשה אותה שאלה. התשובה הפשוטה היא כי תהליכים מטבוליים גורמים לחזרה זו. באופן ספציפי, חילוף החומרים מואט בתגובה להפחתת הקלוריות. אתה מתחיל לשרוף פחות אנרגיה. חילוף החומרים שלך נכבה.

בוא נראה מה קרה למפסידים הגדולים. כמעט כל אחד מהמתמודדים האט את קצב חילוף החומרים שלו במנוחה (RMR). האנרגיה שהם משתמשים במשך 24 שעות שבהם הם לא עושים פעילות גופנית יורדת באופן משמעותי. זוהי האנרגיה שנחוצה כדי לשמור את הלב הפועם, נשימת הריאות, חשיבת המוח, כליות נפטרות מרעלים ועוד – מטבוליזם בסיסי. זה טיפות. כמו פסנתר בתוך בניין של 20 קומות.

כדי לתת תחושה של סדר הגודל של הירידה, מתחילתה ועד שבוע 30, ה-RMR ירד ב-789 קלוריות בממוצע. זה לא לגמרי מדויק, כי כאשר משקל הגוף יורד, ה-RMR צפוי גם לרדת. כלומר, לשאת את כל השומן העודף עדיין לוקח קצת אנרגיה. אם נתקן עבור הירידה במשקל את ה RMR, יש עדיין עודף ירידה של 504 קלוריות. כלומר, חילוף החומרים שלהם בוער ב 500 קלוריות פחות ליום מהצפוי בתיקון למשקל הנמוך החדש שלהם.

BiggestLoser4

אבל האם אי אפשר לפצות על ירידה זו ב RMR על ידי הגדלת הפעילות הגופנית? ובכן לא. למרות העלייה המאסיבית בכמות הפעילות הגופנית המבוצעת על ידי המתמודדים, זה פשוט לא מספיק כדי להתגבר על ההאטה הדרסטית במטבוליזם.

ברגע שאין יותר את ג'יליאן מייקלס צורחת לך באוזן על זה שלא אכפת לה אם אתה מת על ההליכון, כמות הפעילות הגופנית פוחתת בהדרגה, דבר אשר מעלה את המשקל בחזרה. משבוע 6 עד שבוע 30, המאמץ הפיזי יורד. אבל ההוצאה האנרגטית במנוחה (מטבוליזם) ממשיכה את הידרדרותה במדרון. מכה כפולה.

בזמן שמתחילים לשרוף פחות אנרגיה במנוחה, פחות שריפת אנרגיה בפעילות גופנית, מקבלים את העליה במשקל המוכרת מאוד. ההרזיה פשוט מפסיקה כי הגוף נכבה כדי להתאים לצריכת הקלוריות הפחותה. לאחר שההוצאה יורדת מתחת לצריכה, מתחילה העליה המוכרת במשקל והוא חוזר בכפל כפליים. בה בם! המשקל חוזר.שלום לך תוכנית איחוד.

אז, הנה הדבר. כל זה צפוי לחלוטין. כיוון שלהפחתת קלוריות כאסטרטגיה ראשונית יש שיעור כישלון ידוע  של 99%, זה לא מפתיע כי גם לדיאטה של "לרדת בגדול" יש תוצאה עגומה דומה. אז אנחנו נידונים לחיים של צמיגי שומן? כמעט. יש אסטרטגיה אחרת שנראית הרבה יותר מוצלחת. צום לסירוגין בגדול, דודו של כירורגית מעקף הקיבה הרעה. אלה הם ניתוחי הידוק הקיבה אשר בעצם מכריחים אנשים לצום. הצום הוא לא ממש לסירוגין, אלא מתמשך במשך כמה חודשים, עד שהקיבה מתרחבת מחדש. ההבדל הוא שצום מאפשר תהליכים הורמונליים רבים ששומרים על קצב חילוף חומרים במנוחה גבוה ושומרים על מסת שריר רזה. דיברנו (ללא הרף) על תהליכים הורמונליים של צום שנראים מאוד יעילים. ירידת אינסולין. הגברת הורמון הגדילה. הגברת אדרנלין. אלה מסייעים לשמור על מטבוליזם במנוחה כך שההוצאה האנרגטית אינה פוחתת.

BLvsRYB2

היי! אנחנו צריכים להשוות בין שתי האסטרטגיות ישירות! למרבה המזל, המחקר כבר נעשהחוקרים השוו 13 חולים עם מעקף קיבה מול 13 מתמודדים של "לרדת בגדול". הם איבדו כמות דומה של משקל, אם כי המתמודדים ב"לרדת בגדול" שמרו על מסת הגוף הרזה שלהם הרבה יותר טוב – כנראה עקב הפעילות הגופנית האינטנסיבית. אז הם צריכים להיות במצב טוב יותר, נכון?

בכלל לא.

בתוך שישה חודשים, בקבוצת "לרדת בגדול" היתה ירידה משמעותית בקצב חילוף החומרים. בעוד קבוצת המעקף גם עשתה זאת בתחילה, ב-12 החודשים קצב חילוף החומרים שלהם שב לקדמותו.

מחקרים אחרים תומכים ביתרון המטבולי של צמצום קלורי חמור לסירוגין. כאשר מסתכלים על ההשפעה המטבולית ארוכת הטווח של ניתוח בריאטרי, החוקרים מצאו כי 14 חודשים לאחר הניתוח, ההוצאה האנרגטית הכוללת ירדה ב-25%. עם זאת, בהשוואה מול הירידה הצפויה עקב אובדן משקל, אין ירידה ב-RMR. כפי שהזכרתי קודם לכן – ההבדל בין הפחתת קלוריות יומית וצום לסירוגין הוא כי התהליכים ההורמונלים של הפחתת קלוריות מורידים הוצאת אנרגיה ואילו זה של IF משמרים אותה.מטבוליזם PostBypass

זה עושה הבדל עצום בתוצאות ארוכות הטווח של החולים. אם תפחיתו את חילוף החומרים שלכם ב 500 קלוריות ליום, זה אומר שאתם הולכים לחוות תחושת קור ולהיות רדומים ועייפים, מה שאומר כי הגוף שלכם החל לכבות. נניח שאתם מתחילים באכילת 2000 קלוריות ליום. בשימוש באסטרטגיית "אכול פחות, זוז יותר", אתם מצמצמים ל 1500 קלוריות ליום. עד מהרה, הגוף שורף רק 1500 קלוריות ליום. אתם מרגישים מחורבן. אז, אתם מגדילים את הקלוריות מעט עד 1700, אתם עדיין אוכלים פחות ממה שאתם רגילים אליו. אבל עכשיו אתם עולים במשקל. משקל הגוף שלכם חוזר עד מהרה למשקל המקורי שלו וחברים ובני משפחה מאשימים אותכם בשקט בבגידה בדיאטה.

שימו לב שאנו לא שוברים שום "חוק תרמודינמי'. קלוריות נכנסות קלוריות יוצאות עדיין תקף. הנקודה, כמובן, היא כי הגורם קלוריות יוצאות הוא הרבה יותר חשוב ומכריע. עם זאת, אנו מתמקדים באופן אובססיבי בקלוריות נכנסות, שזה חסר תועלת במידה רבה. צמצום קלוריות נכנסות רק מפחית קלוריות יוצאות.

אז, מה אנחנו יכולים ללמוד מהאסון המכונה "לרדת בגדול"? או אסון גדול עוד יותר ידוע כמו "אכול פחות, זוז יותר" (הפחתה קלורית כעיקר – הידוע גם בשם CRaP)?

  1. הדיאטה "לרדת בגדול" היא אחותו הגדולה והרעה יותר של "אכול פחות, זוז יותר".
  2. "אכול פחות, זוז יותר" – היא כישלון מוכח. "לרדת בגדול" – היא כישלון מוכח על סטרואידים.
  3. ניתוח בריאטרי הוא אחיו הגדול הרע יותר של צום לסירוגין 
  4. ניתוח בריאטרי – מוכח כהצלחה, אבל עם סיבוכים כירורגיים. צום לסירוגין – הצלחה מוכחת לאורך אלפי שנים. אין סיבוכים ניתוחיים.

די ברור לי איזו דיאטה הייתי בוחר ….

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s