ד"ר ג'ייסון פונג – הטעות הגדולה של עולם התזונה

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום: מיכל גביש.

ד"ר אנזל קיז הואשם בפשעים תזונתיים רבים, אך הטעות הגדולה ביותר שלו היתה הנצחון הלא מכוון של ההרכב התזונתי. ד"ר קיז היה אחד התומכים הגדולים נגד שומן רווי כאחד מהגורמים העיקריים למגיפה של מחלות לב כליליות בשנות החמישים והשישים. זה הוביל ישירות לשגעון הדל שומן של שנות השמונים, אשר רבים מאמינים שהכין את הבמה למגיפת ההשמנה. לאחרונה, האקדמיה לתזונה ולתורת התזונה שינתה את עמדתה לגבי שומנים רוויים. עכשיו היא ממליצה ששומנים רוויים, כמו גם כולסטרול,  כבר לא ייחשבו "חומרי מזון מדאיגים". במילים אחרות, הם כבר לא מאמינים שאכילת שומנים רוויים וכולסטרול זה רע בשבילך. כמו שד"ר שרה הלברג כתבה – כן, חזירים יכולים לעוף. הגיהינום הוא קפוא. מה קרה?

אנצ'ל

מחקר שבע המדינות היה ההישג התזונתי שהכתיר את ד"ר קיז. על ידי חקירת שיעורי מחלות הלב והשומנים הרוויים בתזונה, הוא הראה קשר בין שני המשתנים הללו. באופן ברור וחסר ראיות, הוא רמז שיש קשר סיבתי ביניהם. על כך הוא הושמץ לעתים קרובות.

עם זאת, ד"ר קיז  היה פשוט אדם עם השערה. אין ספק, שהוא לא צריך לערבב מתאם עם סיבתיות, אבל הוא לא האדם הראשון שעשה זאת, וגם לא האחרון. טעות קריטית, אבל זה קורה לצעירים ברפואה כל הזמן.

לדוגמה, קחו את המקרה של טיפול בתחליפי הורמונים (HRT) בנשים שלאחר גיל המעבר. היה מתאם חזק בין נשים שלוקחות טיפול הורמונלי והפחתה במחלות לב. עד מהרה, רופאים שכנעו את עצמם כי HRT גרם לירידה במחלות לב. די טיפשי, נכון? ובכן, זה לא עצר אלפי רופאים לקבוע טיפול הורמונלי למיליוני נשים, אמא שלי ביניהן. כאשר תוצאות הניסוי התפרסמו, HRT לא מועיל, הוא מזיק. מזיק להחריד. סרטן השד עלה ב-26%. שבץ עלה ב-41%. התקפי לב עלו ב-29%. קרישי דם גברו ב-100%. לא הייתה שום תועלת למחלות לב. החברה שיצרה את HRT נתבעה לאי-קיום. ברוך שפטרנו.

או למשל הניחו כי HDL גבוה הוא בקורלציה לפחות מחלות לב. פייזר השקיעה מיליארדים של דולרים בפיתוח torceptratib כדי להעלות HDL. בזמן שזה היה פשוט מתאם, לא סיבתיות. כאשר נעשו מחקרים כדי לראות, התוצאות היו מרעישות. אבל לא בצורה הטובה.

האנשים שלקחו תרופות מתו על ימין ועל שמאל. מתאם אינו סיבתיות. העובדה שיש לאנשים המבצעים פעילות גופנית HDL גבוה יותר, ולאנשים שמבצעים פעילות גופנית יש פחות מחלות לב נראה שחמקה מהם. במזל שגיאה זו נתפסה לפני שמליונים נחשפו אליה. אז, כן, טעויות של סיבתיות = מתאם קורות. הרבה. גם לרופאים טובים מאוד. סביר להניח כי רופאים, יותר מהכל, רוצים להאמין שהדברים האלה מועילים. כמיהה זו כדי לעזור לעיוורים בחיפוש אחר האמת. אז לא רק ד"ר אנזל קיז עשה את הטעות הזאת.

לא, הפשע התזונתי הגדול של ד"ר קיז  היה נצחון תזונתי לא מכוון. זוהי פרקטיקה שבה כל מזון מסווג לפי התוכן התזונתי מאקרו או מיקרו שלו. במקום לדון במזונות כמו בשר וכרוב, אנו מדברים על חלבונים ופחמימות. אנחנו מעמידים פנים, ללא הוכחה, כי כל הפחמימות שוות. כי כל החלבונים שווים. שכל השומנים שווים. שכל השומנים הרוויים שווים.

אם מזונות היו בני אדם, היינו קורא לזה גזענות. על ידי ציור המירוץ כולו באותה המברשת, אנחנו מאבדים כל תחושה של אינדיבידואליות. אז אנחנו יכולים לעשות את הטעות שטייגר וודס (כחצי שחור וחצי אסייתי) צריך לשחק כדורסל, או לפתור בעיות במתמטיקה או לשיר קריוקי במקום להיות שחקן הגולף הגדול ביותר בדורו. אנחנו מבינים שזה מגוחך בבני אדם, ועדיין משתמשים באותו היגיון למזונות.

זה מביא אותנו למאמר מעניין זה שפורסם לאחרונה בכתב העת Lancet, לסוכרת ולאנדוקרינולוגיה, הרואה השפעות שונות אפילו באורך השרשרת בשומן רווי.

חומצות שומן רוויות (SFA) עשויות להכיל שומנים שונים שיש להם השפעות שונות לחלוטין על הבריאות. בעוד שרוב תשומת הלב הופנתה להשפעה של כולסטרול בדם, ל-SFAs יש השפעות פיזיולוגיות אחרות, בפרט בתגובה לאינסולין. יתר על כן, רמות SFA בדם לא רק קשורה לדיאטה. הכבד יכול לייצר שומן חדש בתגובה לאינסולין גבוה וצריכת פחמימות בתהליך הנקרא ליפוגנזיס דה-נובו (DNS). חומצות שומן רוויות אלה המיוצרות על ידי DNL הן בדרך כלל גם זוגיות, ואילו SFAs הנמצאות בדרך כלל בדיאטה הן אינן זוגיות. ההשלכות הבריאותיות שונות במובהק.

האורך האי זוגי (15:0) ו-(17:0) הם סמנים טובים של צריכת SFA תזונתי. אלה נגזרים בעיקר מ-SFAs של חלב. הגוף לא מייצר SFA כאלה עם אורך אי זוגי וזה יכול לשקף את הצריכה תזונתית.

אפילו חומצת שומן רוויה פלמיטית (16: 0) וחומצה שומן רוויה סטארית (18: 0), יכולה להיות מסונתז בכבד על ידי DNL בתגובה לצריכת פחמימות עודפת. בנוסף, ניתן לקבל SFAs אלה באמצעות התזונה. אז האורך של SFAs יכול לשקף פחמימות מוגזמות או SFA מוגזמות.

length1 SFAchain
סיכון מוגבר לT2D

מה המשמעות של SFAs השונים אלה?

מחקר התזונה האירופאי לפוטנציאל לסרטן (EPIC), הוא מחקר ענק ורב לאומי, לטווח ארוך עם מדגם של 340234 אנשים משמונה מדינות אירופאיות, זיהה 12403 מקרים חדשים של סוכרת מסוג 2.

גם SFAs באורך שרשרת 16:0, 14:0 ו-18:0 קשורות באופן חיובי עם שכיחות סוכרת מסוג 2. משמעות הדבר היא כי רמות גבוהות של שומן רווי עם אורך שרשרת זוגי בדם קשור לסיכויים גבוהים יותר של סוכרת. זה עלול להיגרם על ידי צריכת SFA תזונתית, אך באותה מידה סביר שעל ידי צריכת פחמימות מופרזת. צריכה מוגזמת של פחמימות הובילה לליפוליזיס דה נובו בכבד (פשוטו כמשמעו ייצור של שומן חדש) אשר מייצר שומנים באורך זוגי. אז, אלה היו הפחמימות שהגדילו את ה-SFAs באורך שרשרת זוגי.

chainlength2 SFA
הגנה נגד T2D

מה לגבי אורך שרשרת אי זוגי? אלה הם בדרך כלל שומנים רוויים מתזונה – כמו שומני חלב למשל. אורך שרשרת אי זוגי כמו 15:0 או 17:0 קשורות בקשר הפוך לסוכרת סוג 2. שומן חלב מלא מכיל כמויות גדולות של שרשרות SFAs באורך שרשרת אי זוגי והיא קשורה באופן עקבי להגנה מפני סוכרת סוג 2. במילים אחרות, אכילת שומן חלב מגנה עלינו מפני סוכרת.

לשומן חלב יש גם קשר עקבי עם הגנה מפני השמנה, אבל זה סיפור אחר ליום אחר. כאשר מסתכלים על התרשים של הקשר בין שרשראות זוגיות לאי זוגיות, זה מרשים שחלב אפילו מעלה מעט שרשראות SFA זוגיות, אבל הרבה שרשראות SFA אי זוגיות. בשר אדום גם הוא נוטה להעלות מעט שרשרת SFA זוגיות, אבל אלכוהול, תפוחי אדמה, משקאות קלים ומרגרינה הם האשמים הגדולים ביותר כאן. הם נוטים להעלות שרשראות שומן זוגיות ולהוריד שרשראות שומן אי זוגיות – השילוב הגרוע ביותר.chainlength3 SFA

אז, כבר שתינו חלב דל שומן ונחנקנו עם גבינה דלת שומן, הכל עם האשליה שזה ישפר את הבריאות שלנו. החלפנו חמאה במרגרינה – באמת פשע מתועב נגד טעם טוב. אנו מפחיתים שומנים רוויים, אך לסוגים הלא נכונים. כל ה SFAs עם השרשרת באורך אי זוגי לא היו מזיקים בכלל. חומצות השומן הרוויות הם לא כולן אותו הדבר. אנחנו צריכים לאכול חלב עתיר שומן, לא חלב דל שומן. אנחנו צריכים להנות משמנת בקפה שלנו במקום חלב דל שומן. אנחנו צריכים לאכול את גבינת הברי המשולשת השמנה. ובן אדם, הו בן אדם, אנחנו צריכים לאכול את החמאה.

יש שומני טרנס שקיימים בטבע ואינם מזיקים לבריאות אדם. אלה הן חומצה מצומדת לינולאית (CLA). למעשה, אנשים רבים לוקחים תוספי מזון של CLA אלה. עם זאת, שומני טרנס מלאכותיים המיוצרים על ידי הידרוגנציה חלקית מזיקים למדי. אז, אנחנו לא יכולים לחשוב סטריאוטיפית אפילו על שומן טרנס. אנחנו צריכים לדבר על מזונות, לא על ערכי מזון.

ד"ר אנזל קיז הושמץ על הפשע התזונתי השגוי. הקמפיין נגד שומן רווי היה לא בסדר, אבל הפשע היותר חתרני ובסופו של דבר היותר מסוכן היה הערך התזונתי. לא כל השומנים שווים. לא כל השומנים הרוויים שווים. לא כל הפחמימות שוות. כפי שראינו בפוסט קודם על  ה"חיטה" אתה יכול לאכול את אותן הפחמימות, עמילופקטין, אבל עם תוצאות מטבוליטיות שונות באופן דרמטי. בחיטה, שאתה אוכל עמילופקטין A שלגמרי ובקלות מומר לגלוקוז. עם קטניות, אתם אוכלים עמילופקטין-C שהוא בעיקר לא מתעכל ומשמש מזון לחיידקי המעי הגס שיהפכו אותו ל… נפיחויות.

יש הבדל עצום אפילו בין אותן הפחמימות – עמילופקטין. שכח מהשוואות בין צילולוז והמי-צילולוז (ירקות) מול עמילוז ועמילופקטין (לחם)לתייג את כל הפחמימות כ"טובות" או "רעות" הוא באופן ברור שליחות של שוטים.

סיווג כל השומנים כ"טובים" או "רעים" הוא לא נכון. סיווג כל הפחמימות כ"טובות" או "רעות" הוא לא נכון. עלינו להפסיק סטריאוטיפים זה. אנחנו חייבים לדבר על מזונות כיחידים. כן, ברוקולי הוא פחמימה, אבל לא, זה לא רע בשבילך. כן, מרגרינה היא שומן, אבל לא, זה לא טוב בשבילך. אנחנו חייבים לדבר על מזונות, ולא על הרכב תזונתי. גזענות היא פשע נגד האנושות. הרכב תזונתי זהו פשע נגד בריאות האדם.

התחל כאן עם קלוריות חלק א

התחל כאן עם  כיצד לרזות חלק א

צפו בד"ר שרה הלברג מדברת ב- TEDx  על "היפוך סוכרת מסוג 2 מתחילה בהתעלמות מההנחיות"

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s