ד"ר ג'ייסון פונג – צום – פתרון לשני תאי אחסון – חלק כא

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום: מיכל גביש.

אחת הטעויות הגדולות בהיפותיזת קלוריות נכנסות קלוריות יוצאות (CICO) היא ההנחה כי האנרגיה בגוף מאוחסנת במקום יחיד. הם מניחים כי כל מזון יכול להיות מצומצם למקבילה הקלורית שלו ולהיות מאוחסן במקום אחד בגוף (קלוריות נכנסות). ואז הגוף משתמש באנרגיה זו למטבוליזם בסיסי ולפעילות גופנית (קלוריות יוצאות).

מודל זה נראה כמשהו כזה:

1CompartmentModel

כל האנרגיה מאוחסנת במקום אחד. למעשה, מודל זה הינו המצאה אחת גדולה. זה לא קיים. חוסר הבנה נפוץ זה הוביל להסכמה הכללית על המודל "קלוריות יוצאות, קלוריות נכנסות" (CICO). על פי מודל זה, על ידי הפחתת כמות הקלוריות הנכנסות, או הגדלת כמות הקלוריות היוצאות, אתה עשוי להפחית את כמות האנרגיה המאוחסנת בגוף כשומן.

כמובן, "לאכול פחות, לזוז יותר" (הפחתה קלוריות כעיקר) היא עוד אסטרטגיה עם שיעור הצלחה ידוע של כ-1% או שיעור כישלון של בערך 99%. זה לא מפריע למוסדות הרפואיים או התזונתיים לפקפק בנכונות עצותיהם.

כדי להבין טוב יותר כיצד האנרגיה מאוחסנת בגוף, יותר מדויק להשתמש במודל של שני תאי אחסון. דיאגרמה של ד"ר קיירון רוני מדגימה כי הגוף מסוגל להפיק אנרגיה מ 3 מקורות – גלוקוז (פחמימות), שומן או חלבון. עם זאת, חלבון אינו מאוחסן כמקור אנרגיה והוא משמש רק כאשר יש חלבון מוגזם בתזונה שאח"כ יהפוך לגלוקוז.

זה מותיר שני מקורות דלק פוטנציאליים – גלוקוז ושומן – ואלה מאוחסנים בתאי אחסון שונים. גלוקוז מאוחסן בכבד בצורת גליקוגן – מולקולה המורכבת משרשראות ארוכות של סוכר. הוא נגיש בקלות לגוף, אבל יש ממנו כמות מוגבלת שהגוף מסוגל לאחסן. לאחר שהסף הזה מגיע, הגוף מאחסן שומן. חשבו על הגליקוגן כמו על מקרר. זה קל מאוד להעביר את האוכל פנימה והחוצה אל המקרר, אבל שטח האחסון מוגבל.

473497631

שומן הגוף הוא הרבה יותר קשה לגישה, אבל אתה יכול לאחסן ממנו כמויות בלתי מוגבלות. שומן תזונתי מתווסף ישירות למאגרי השומן של הגוף. עודף פחמימות הופכות לשומן על ידי תהליך המכונה ליפוגנזה דה נובו (DNL). חשבו על השומן בגוף כמו על המקפיא לאחסון במרתף – ניתן לאחסן המון אוכל במקפיא אבל יותר קשה להגיע אליו לעומת המקרר. ניתן גם לשים יותר ממקפיא אחד במרתף אם צריך יותר מקום.

חמצון מאקרו

על פי כמות האכילה, הגוף מאחסן אנרגיה. על פי כמות האי אכילה (צום), הגוף חייב לקחת אנרגיה אצורה מהגוף לשריפת דלק. אבל הוא לא לוקח כמות שווה משני תאי האחסון (שומן וגליקוגן). גליקוגן הוא שורף כמעט באופן בלעדי עד שהוא נגמר – זה יכול להימשך 24-48 שעות של צום טהור.

זה הגיוני מכיוון שהרבה יותר קל עבור הגוף לקבל את הגליקוגן. חשבו על זה ככה. אם אתם קונים מצרכים, קודם מאחסנים אותם במקרר. ברגע שהוא מתמלא, אז מתחילים לאחסן אותם במקפיא. כשמדובר בלקחת מזון לאכילה, מתחילים באכילת מזון מהמקרר.

zh10080957560005
רק לאחר שכמעט אין גליקוגן לשרוף לאנרגיה הגוף פונה למחסני השומן.
באופן דומה, רק כשהאוכל במקרר נעלם אתה יורד למטה לאותו מרתף טחוב וקר כדי לקחת את המזון מהמקפיא. זה צורך יותר מאמץ. אתה לא שורף כמויות שוות של גלוקוז ושומן. לדוגמא, אם 'מקרר' הגליקוגן שלך מלא, אתה לא תשתמש בשומן שלך "במקפיא ". אם אתה צריך 200 קלוריות של אנרגיה כדי לצאת לטיול, אתה תיקח את זה באופן בלעדי מתוך הגליקוגן ולא תשתמש בשומן לשריפה.

שני תאי האחסון עבור האנרגיה אינם נשרפים בו זמנית, אלא ברצף. אתה צריך לרוקן את המקרר לפני שתוכל להתחיל להשתמש במזון מהמקפיא. בעיקרו של דבר, הגוף יכול לשרוף גם סוכר וגם שומן, אך לא את שניהם ביחד. זו נשלט בחלקו על ידי אינסולין, וגם ישירות על ידי מחזור רנדל – שתואר בשנת 1963. הוא נקרא לפעמים גם מחזור חומצת שומן-גלוקוז.

בבדיקה של תאי שריר ולב מבודדים, רנדל ועמיתיו הצליחו להראות כי תאים שהשתמשו בגלוקוז לאנרגיה עוכבו משימוש בשומן ולהיפך, ללא כל הפרעה מצד האינסולין או הורמונים אחרים. מנגנון ביוכימי זה אוסר ישירות על הגוף להשתמש בשני הדלקים בבת אחת. אתה שורף סוכר או שומן, אך לא את שניהם. ניתן לראות בתרשים, ששימוש בגלוקוז מוביל בסופו של דבר לייצור Malonyl-CoA  אשר מעכב את השימוש בשומן (LCFA = חומצות שומן ארוכות שרשרת).

2CompartModel

אז, למה אי אפשר לרדת במשקל תוך שימוש בשיטת CICO? מכיוון שהיא מושתתת על הרעיון השגוי שכל הקלוריות שוות. כאשר אתה מאחסן ערך תזונתי (קלוריות), הוא מאוחסן כסוכר (גליקוגן) ב"מקרר" ושומן ב"מקפיא". אבל חייבים לשרוף קודם את הסוכר לפני שאפשר להתחיל לשרוף שומן.

אז, עכשיו אתה רוצה לאבד שומן גוף. הדבר הראשון שאתה צריך לעשות זה לנקות את הסוכר מהמקרר שלך. עם זאת, אם אתה כל הזמן ממלא את המקרר שלך 3-6 פעמים ביום עם סוכר, אז אתה לעולם לא תתחיל לשרוף את השומן במקפיא. שיטת CICO מתעלמת מבעית שני תאי האחסון ומעמידה פנים שכל הקלוריות מאוחסנות ונשרפות באותה מידה (תא אחסון יחיד), למרות שזה כבר ידוע כשקרי במשך 50 שנים לפחות. הדיאטה הסטנדרטית מבוססת הגבלת קלוריות, אכילת 3-6 ארוחות ביום עם תכולת פחמימות גבוהה יחסית (50-60%).

אתם מתארים לעצמכם כי כשפחות ממלאים את המקרר עם גלוקוז, בסופו של דבר הוא יתרוקן. עם זאת, זה לא קורה. מדוע? כי כאשר מתחילים לשים פחות אוכל במקרר, הגוף מרגיש בכך ומתחיל להיות עצבני. ואז, זה מתחיל לגרום רעב ורוצים לאכול יותר. אם אינכם ממלאים אותו, הוא יקטין את חילוף החומרים שלכם, כך שתשרפו פחות אנרגיה.

מה הפיתרון? ראשית, ניתן לשמור על דיאטה דלת פחמימות, עתירת שומן (LCHF). על ידי הגבלה רצינית של כמות הפחמימות, אנחנו שומרים את מקרר הגלוקוז שלנו ריק. עכשיו כל האנרגיה שיש לשרוף חייבת לצאת מהשומן שבמקפיא. זה בעצם הופך את בעית שני תאי האחסון לבעיית תא אחסון אחד.

2CompartFasting

שנית, ניתן לנסות צום לסירוגין (IF). צום בעצם שורף במהירות את כל הסוכר המאוכסן במקרר. האם אתם רעבים? כן, כנראה. אבל אם מתגברים על זה, הגוף ייאלץ לשרוף שומן לאנרגיה. המטבוליזם לא ייאט בגלל פיצוי השינויים ההורמונליים של צום. לאחר מספר ימים, הרעב גם נרגע – המנגנון אינו ידוע, אך קשור ככל הנראה לייצור הקיטונים.

השורה התחתונה היא זו. ניתן לאחסן אנרגיה בצורה של סוכר או שומן. בתחילת הצום – ניתן לשרוף סוכר או שומן לאנרגיה, אך לא את שניהם. אם ממשיכים לספק לגוף סוכר ללא הפסקה, הוא לא ישרוף שומן.

צום מספק דרך מהירה מאוד כדי להתחיל לשרוף שומן. הוא מספק פתרון לבעית שני תאי האחסון. הסיבה לכך שמומחי הקלוריות לא מבינים למה המודל שלהם לא עובד היא בגלל הטעות הבסיסית בהבנה של הבעייה כבעיית תא אחסון בודד.

עדכון מ-28 ינואר 2016:

אח"כ נוכחתי ששכחתי להוסיף סעיף זה. למעשה, זה לא עודכן, אז חשבתי שזה היה כאן, אבל זה ממש לא היה. מצטער.

יש מרכיב קריטי נוסף למערכת. עד כמה זה קל לקבל אנרגיית מזון מהמקפיא? אם המקפיא נעול במרתף מאחורי שערי פלדה מסורגים, אז זה יהיה קשה מאוד לקבל את השומן. מה ההורמון העיקרי ששולט בו? התשובה היא … אינסולין. (למעשה, אינסולין היא התשובה למרבית השאלות בבלוג הזה)

ידוע היטב כי אינסולין מעכב ליפוליזה. זאת דרך מפוארת לומר שהאינסולין מפסיק שריפת שומן. ובכן, זה נורמלי. אינסולין עולה כאשר אתם אוכלים, הוא אז אומר לגוף להתחיל להשתמש באנרגית המזון הנכנס ולהפסיק את השימוש בשומן מהמקפיא.

לכן, אם האינסולין שלך הוא גבוה כתוצאה מתנגודת לאינסולין, אתה עשוי לגלות כי הגוף שלך לא מסוגל לקבל את השומן מהמקפיא. ואז, כאשר אתה מוריד את הקלוריות הנכנסות (הפחתת קלוריות כאסטרטגיה עיקרית – לאכול פחות) הגוף שלך לא מצליח לקבל בכלל שומן כדי לשרוף. הוא מפצה זאת על ידי הקטנת ההוצאה הקלורית. לפיכך חילוף החומרים הבסיסי יורד.

אם אתה בן 8 שנים, העמידות לאינסולין שלך היא מינימאלית והאינסולין בצום הוא נמוך. זה אומר שזה ממש קל להשיג שומן מהמקפיא. זה כאילו המקפיא שלך הוא ממש ליד המקרר. קלי קלות. אם אתה פשוט מפחית קלוריות, הגוף שלך יכול בקלות לפצות על ידי קבלת קצת שומן מהמקפיא. זה מסביר את התלות של השמנת יתר בזמן. כלומר, אלה שהיו שמנים במשך זמן רב יש להם הרבה יותר קושי לרדת במשקל, בגלל שהעמידות שלהם לאינסולין גורמת לרמות גבוהות של אינסולין גבוה כל הזמן.

 

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s