ד"ר ג'ייסון פונג – צום – צום מוריד כולסטרול – חלק טז

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום: מיכל גביש.

איך אפשר להוריד את רמת כולסטרול בלי להזדקק לתרופות? כולסטרול גבוה נחשב גורם סיכון במחלות לב וכלי דם כגון התקפי לב ושבץ הניתן לטיפול. יש ניואנסים רבים לכולסטרול שאני לא רוצה להיכנס אליהם, אבל באופן מסורתי, החלוקה העיקרית היא בין ליפופרוטאין מצפיפות נמוכה (LDL), או כולסטרול "רע", וליפופרוטאין בצפיפות גבוהה (HDL) או כולסטרול "טוב". אנשים רבים לא מסתכלים יותר על כולסטרול הכללי, כי יש שני סוגים שלו, טוב ורע, ולכן, הכולסטרול הכללי נותן לנו מעט מידע שימושי.

מחקר פרמינגהם דיאטה
מחקר דיאטת פרמינגהם

אנחנו גם מודדים את רמות הטריגליצרידים, סוג של שומן הנמצא בדם. שומן אינו רק מאוחסן בתאי שומן כטריגליצרידים, אלא גם צף בחופשיות בגוף. לדוגמא, במהלך צום, טריגליצרידים מתפרקים לחומצות שומן חופשיות וגליצרול. אלה חומצות שומן חופשיות המשמשות לאנרגיה על ידי רובו של הגוף. אז טריגליצרידים הם סוג של אנרגיה אצורה. כולסטרול הוא לא. חומר זה משמש בתיקון תאי (בדפנות התא) ומשמש גם כבסיס להורמונים מסוימים.

אפשר (בטעות) לחשוב שהפחתת כולסטרול תזונתי עשויה להפחית רמות כולסטרול בדם. עם זאת, 80% מהכולסטרול בדם שלנו נוצר על ידי הכבד, ולכן הפחתת כולסטרול תזונתי היא במידה רבה לא יעילה. מחקרים חוזרים למחקר שבע המדינות של אנזל קיז מראים כי יש לכמות הכולסטרול שאנו אוכלים מעט מאוד השפעה על כמות הכולסטרול בדם. דבר נוסף שהוא טעה בו, הוא קיבל את הזכות לכך – ארוחת כולסטרול לא תעלה את רמות הכולסטרול בדם.

המחשבה הבאה הייתה שהפחתת שומן, במיוחד שומן רווי עשויה לסייע בהורדת כולסטרול. זה אינו נכון, אבל יש עדיין רבים המאמינים בכך. בשנת 1960 של מחקר דיאטת פרמינגהם שנעשתה במיוחד כדי לחפש קשר בין שומן וכולסטרול תזונתיי. למה לא שמעת על זה עדיין? ובכן, ממצאי מחקר זה הראו שום מתאם שהוא בין שומן וכולסטרול. בגלל שתוצאות אלו התעמתו עם 'חוכמה' שהיתה אז, הם מעולם לא פורסמו אותן בכתב עת. התוצאות נרשמו והושמו בצד בפינה מאובקת.

Tecumseh

מחקר Tecumseh מחלק נבדקים ל -3 רמות של כולסטרול בדם – נמוך, בינוני וגבוה. לאחר מכן, הם הסתכלו על כמה שומן וכולסטרול כל קבוצה אכלה. מתברר שכל קבוצה פחות או יותר אכלה את אותה הכמות של שומן, שומן מן החי, שומן רווי וכולסטרול. אז, מה שהם הראו היה שלצריכת תזונתית של שומן אין כלל קשר עם כולסטרול.

דיאטות דלות שומן ודיאטות נמוכות מאות בשומן יכולות להוריד את ה-LDL (הכולסטרול הרע) מעט, אבל הם גם נוטות להוריד את ה-HDL (הכולסטרול הטוב), כך שקשה לטעון אם הן משפרות או לא. למעשה, אנחנו כבר ידועים זאת כבר די הרבה זמן. לדוגמא, הנה מחקר משנת 1995, שבו 50 נבדקים הואכלו בדיאטה של או 22% או 39% שומן. הכולסטרול הבסיסי היה 173 מ"ג / ד"ל. אחרי 50 ימים של דיאטה דלת שומן, זה צנח ל … 173 מ"ג / ד"ל. אה. דיאטות גבוהות שומן גורמות לכולסטרול נמוך או לא. לאחר 50 ימים של דיאטות שומן גבוה, הכולסטרול עלה שולית ל 177 מ"ג / ד"ל.

מיליוני אנשים מנסים דיאטות דלות כולסטרול או דלות שומן מבלי להבין כי אלה כבר הוכחו ככישלון. אני שומע את זה כל הזמן. בכל פעם שאומרים למישהו שהכולסטרול שלו גבוה, הם אומרים "אני לא מבין. אני כבר הורדתי מזונות שומניים". ובכן, הפחתת שומן תזונתי לא תשתנה את הכולסטרול שלך. אז, מה לעשות? סטטינים, אני מניח?

"רעב קטן יכול לעשות יותר לאדם החולה הממוצע מאשר יכולות לעשות התרופות הטובות ביותר והרופאים הטובים ביותר" – מארק טוויין

מחקרים מראים כי צום היא אסטרטגיה תזונתית פשוטה שיכולה להביא לרמות כולסטרול נמוכות יותר באופן משמעותי.

עכשיו, יש מחלוקות רבות על שומנים שאני לא רוצה לטבוע בהן.  אני רק הולך לדון בהשקפה המקובלת. כלומר, רוב המחקרים הקלאסיים, כגון מחקר פרמינגהם, הצביעו על כך שיש קשר בין רמות גבוהות של כולסטרול "רע" ומחלת לב וכלי דם. כש – LDL גבוה יותר, דברים רעים יותר קורים.

HDL

הכולסטרול ה"טוב" (HDL) מראה יחס הפוך. רמות גבוהות הן הגנה. אז HDL נמוך, מגדיל יותר את הסיכון למחלות לב. קשר זה הוא למעשה הרבה יותר חזק מזה של LDL, אז בואו נתחיל כאן. עם זאת, ברור כי HDL הוא לא הסיבה הקשורה לאירועי מחלות לב. הם רק סמן למחלה.

לפני מספר שנים, פייזר שפכו מיליארדים של דולרים למחקר של תרופה בשם torcetrapib (מעכב CETP). הייתה לתרופה זו היכולת להגדיל באופן משמעותי את רמות ה-HDL. אם HDL נמוך גרם להתקפי לב, אז תרופה זו יכולה להציל חיים. פייזר היו כל כך בטוחים בעצמם, הם הוציאו  מיליארדים של דולרים בניסיון להוכיח את יעילות התרופה.

Bhutani2

המחקרים נעשו. והתוצאות היו עוצרות נשימה. עוצרות נשימה ברע, כי הם העלו את שיעור התמותה ב-25%. כן, זה הרג אנשים על שמאל וימין כמו טד בנדי (רוצח סידרתי ונקרופיל אמריקאי). עוד כמה תרופות מאותו הסוג נבדקו והיה להם את אותו אפקט הורג. רק עוד איור אחד במתאם שהוא לא באמת סיבתי.

מה קורה לHDL במהלך צום? אתה יכול לראות מהגרף כי ל-70 ימים של צום יומי לסירוגין היה השפעה מינימאלית על רמות ה- HDL. הייתה קצת ירידה בHDL אבל זה היה מינימאלי.

טריגליצרידים

הסיפור של טריגליצרידים (TG) הוא דומה. בעוד שלTGS עשוי להיות מתאם בין חולשה למחלות לב, הם לא גורמים לו. היו כמה תרופות המפחיתות את TG במידה הרבה יותר גדולה מאשר התרופות לכולסטרול, הסטטינים. ניאצין היא דוגמא אחת כזו. תרופה זו מגדילה HDL ומפחיתה TG בלי הרבה השפעה על LDL.

Bhutani3

מחקר HIGH AIM בדק אם היה בזה תועלת. התוצאות היו מדהימות. גם הן רעות להדהים. בזמן שהם לא הרגו אנשים, הם גם לא עזרו להם. והיו הרבה יותר תופעות לוואי. אז, TG, כמו HDL הוא רק סמן לא מחולל מחלה.

מה קורה לTG במהלך צום? יש ירידה גדולה של 30% ברמות ה TG (טוב) במהלך צום יומי לסרוגין. למעשה, טריגליצרידים הם די רגישים לדיאטה. אבל לא הפחתת השומן או הכולסטרול התזונתיים זה מה שעזר. במקום זאת נראה שהפחתת פחמימות, היו הגורם העיקרי שמפחית את רמות TG.

LDL

סיפור ה-LDL הוא הרבה יותר שנוי במחלוקת. אין ספק שיש מתאם בין רמות LDL גבוהות ומחלות לב. עם זאת, השאלה החשובה יותר היא אם מדובר בקשר סיבתי. תרופות הסטטינים מורידות את רמת הכולסטרול LDL די הרבה, וגם מפחיתות את מחלות הלב בחולים בסיכון גבוה. אבל יש לתרופות אלה תופעות אחרות, המכונות לעתים קרובות אפקטים (המשפיע על מספר רב של מערכות). לדוגמא, סטטינים מפחיתית דלקת, כפי שרואים על ידי הירידה ב hsCRP, סמן דלקתי. אז, האם הוא מוריד כולסטרול  או זו השפעה אחרת שאחראית ליתרונות?

זו שאלה טובה שאין לי עליה תשובה עדיין. הדרך לראות תהיה הורדת LDL תוך שימוש בתרופה אחרת ולראות אם יש יתרונות דומים במחלות לב. לתרופה אזטימיב בניסוי  שיפור-IT  היו גם כמה יתרונות במחלות לב, אבל הם היו חלשים מאוד. כדי להיות הוגן, הירידה ב LDL גם היא היתה די צנועה.

Bhutani1

לסוג חדש של תרופות הנקראות מעכבי PCSK9 יש את הכח להפחית LDL במידה רבה. השאלה היא אם תהיה בה תועלת במחלות לב. סימנים ראשונים הם די חיוביים. אבל זה רחוק מלהיות חד משמעי. אז קיימת האפשרות שLDL עשוי לשחק תפקיד סיבתי כאן. זה, אחרי הכל, הסיבה מדוע רופאים  כל כך דואגים לשמירה על LDL נמוך.

מה קורה לרמות ה-LDL במהלך צום? ובכן, הם יורדות.  הרבה. במהלך 70 הימים של צום יומי לסירוגין, היתה ירידה של 25% בLDL (טוב מאוד). כדי להיות הוגן, תרופות יכולות להפחית אותו ב-50% או יותר, אבל יש לפעולה התזונתית הפשוטה הזאת כמעט חצי כוח של אחת מהתרופות שהכי הרבה בשימוש כיום.

מזין מסמכים אוטומטי MuscleMass1

בשילוב עם הירידה במשקל גוף, שמירה על מסת הגוף הרזה וירידה בהיקף המותניים, ברור שהצום מייצר כמה שיפורים חזקים מאוד בגורמי הסיכון הלבביים האלה. אל תשכחו להוסיף הפחתה ב – LDL, הקטנת טריגליצרידים ושמירה על  HDL.

אבל למה צום עובד במקום שבו דיאטות רגילות נכשלות? במילים פשוטות, במהלך הצום, הגוף עובר משריפת סוכר לשריפת שומן לאנרגיה. חומצות שומן חופשיות (FFA) מתחמצנות לאנרגיה וסינתזת FFA מופחתת (גוף שורף שומן ולא יוצר אותו). הירידה בסינתזת טריגליצרידים גורמת לירידה בVLDL (ליפופרוטאין בצפיפות נמוך מאוד) המופרש מהכבד וכתוצאה מכך יורד ה LDL.

הדרך להוריד LDL היא לגרום להגוף לשרוף אותו. הטעות של הדיאטות דלות השומן היא זו – האכלת הגוף בסוכר במקום בשומן לא הופך את הגוף לשורף שומן – זה רק עושה אותו לשורף סוכר. הטעות של הדיאטה דלת פחמימות השומן הגבוה היא זו – לתת לגוף הרבה השומן כדי להפוך אותו לשורף שומן, אבל הוא ישרוף את מה שמגיע למערכת (שומן). זה לא יגרום להוצאת השומן אל מחוץ לגוף.

הנה השורה התחתונה לתמונה הגדולה זו, סוג בדיחה של חסוך ממני את הפרטים. לצום יש את התופעות הבאות:

  1. מפחית את המשקל
  2. שומר על מסה רזה
  3. מוריד היקף מותניים
  4. שינוי מינימאלי ב – HDL
  5. הפחתה דרמטית ב – TG
  6. הפחתה דרמטית ב – LDL

זה כל מה שטוב. האם כל זה יתורגם לתוצאות משפרות מחלות לב, אין לי תשובה. הניחוש שלי הוא כן.

עם זאת, צום תמיד מסתכם בזה. יש את כל היתרונות הללו. יש בו מעט מאוד סיכון. מה יש לך להפסיד (מלבד כמה קילוגרמים)?

לאנשים הדואגים מהתקפי לב ושבץ, השאלה היא לא "למה אתה בצום?", אלא "למה אתה לא בצום?"

התחל כאן צום א – פרספקטיבה היסטורית

המשך כאן עם צום – חלק יז

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s