ד"ר ג'ייסון פונג – צום – עוד טיפים מעשיים – חלק יג

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום: מיכל גביש.

פוסט זה הוא המשך ל"צום – טיפים מעשיים". ראה טיפים מעשיים.

האם צום גורם לעייפות?

מתוך הניסיון שלנו בקליניקה ההפך הוא הנכון. אנשים רבים מגלים כי יש להם יותר אנרגיה במהלך צום, ככל הנראה בשל האדרנלין הגבוה. חילוף החומרים הבסיסי אינו נופל במהלך צום, אלא עולה. אתם תמצאו שאפשר לבצע את כל הפעילויות הרגילות של חיי היום יום. עייפות מתמדת היא לא חלק נורמלי של צום. אם אתם חווים עייפות מוגזמת, אתם צריכים להפסיק את הצום באופן מיידי ולפנות לייעוץ רפואי.

האם צום יגורם לי לבלבול או שיכחה?

מְבוּלבָּל

אתה לא אמור לחוות כל ירידה בזיכרון או בריכוז. היוונים הקדמונים האמינו כי הצום משפר באופן משמעותי את היכולות הקוגניטיביות, זה עזר להוגים הגדולים להשיג יתר בהירות וחדוות מחשבה. בטווח הארוך, צום עשוי לעזור לשיפור הזיכרון. תאוריה אחת אומרת שהצום מפעיל צורה של טיהור תאי הנקרא אוטופאגיה שעשויה לסייע במניעת אובדן זיכרון הקשור בגיל.

אני מקבל סחרחורת כשאני צם. מה אוכל לעשות?

סְחַרחַר

סביר להניח שהתייבשת. כדי למנוע זאת יש צורך גם במלח וגם במים. הקפידו לשתות הרבה נוזלים. עם זאת, הצריכה הנמוכה של מלח בימי צום עלולה לגרום לסחרחורת. מלח ים נוסף במרק או במים מינרליים לעתים קרובות עוזר להקל על הסחרחורת.

אפשרות נוספת היא שלחץ הדם שלכם נמוך מדי – במיוחד אם אתם לוקחים תרופות ללחץ דם גבוה. דברו עם הרופא שלכם על התאמת התרופות שלכם.

אני מקבל כאבי ראש כשאני צם. מה אוכל לעשות?

כְּאֵב רֹאשׁ

כאמור לעיל, נסו להגדיל את צריכת המלח שלכם. כאבי ראש הם נפוצים למדי בפעמים הראשונות שאתם מנסים לצום. זה כנראה קורה בגלל המעבר מתזונה שיחסית עתירה במלח לצריכת מלח מאוד נמוכה בימי הצום. כאבי הראש הם בדרך כלל זמניים, וכאשר מתרגלים לצום, הבעיה הזו, לעתים קרובות נפתרת מעצמה. בינתיים, קחו קצת מלח נוסף בצורה של מרק או מים מינרליים.

הבטן שלי תמיד נוהמת. מה אוכל לעשות?

נסו לשתות קצת מים מינרליים.

מאז שהתחלתי צום, אני חווה עצירות. מה אוכל לעשות?

עֲצִירוּת

הגדלת הצריכה של סיבים, פירות וירקות שלך בתקופה שאינה בצום עשויה לעזור עם עצירות. אפשר גם לקחת מטמוציל להגדיל תפזורת סיבים וצואה. אם הבעיה נמשכת, לשאול את הרופא שלכם ולשקול תרופה משלשלת.

אני מקבל צרבת. מה אוכל לעשות?

הימנעו מארוחות גדולות. אתם עלולים למצוא שיש לכם נטייה לאכול יותר מדי ברגע שאתם מסיימים לצום, נסו לאכול כרגיל. שבירת צום הכי טוב שתעשה לאט. הימנעו משכיבה מייד לאחר הארוחה ונסו להישאר בתנוחה זקופה לפחות חצי שעה אחרי ארוחות. הגבהת ראש המיטה (עם קוביות עץ מתחת לראש המיטה) עשויה לעזור עם הסימפטומים בשעות הלילה. אם אף אחת מהאפשרויות הללו לא עובדת בשבילכם, התייעצו עם הרופא שלכם.

אני לוקח תרופות עם אוכל. מה אני יכול לעשות בצום?

קיימות תרופות מסוימות שעלולות לגרום לבעיות בקיבה ריקה. האספירין יכול לגרום לקלקול קיבה או אפילו לכיבים. תוספי ברזל עלולים לגרום לבחילות והקאות. מטפורמין, המשמש לטיפול בסוכרת, עלול לגרום לבחילה או לשלשול. בבקשה התייעצו עם הרופא שלכם האם תרופות אלה צריכים להמשיך ולהילקח. כמו כן, אתם יכולים לנסות לקחת את התרופות שלכם עם מנה קטנה של ירקות בעלי עלים ירוקים.

לחץ דם לעתים יכול להיות נמוך בצום. אם אתם לוקחים תרופות ללחץ דם, אתם עלול למצוא שלחץ הדם שלכם נמוך מדי, דבר אשר יכול לגרום לסחרחורת. התייעצו עם הרופא שלכם על התאמת התרופות שלכם.

אני מקבל התכווצויות שרירים. מה אוכל לעשות?

רמות מגנזיום נמוכות, הנפוצות במיוחד בחולי סוכרת, עלולות לגרום להתכווצויות שרירים. אתם יכולים לקחת תוסף מגנזיום בלי צורך במרשם. אתם יכולים גם לטבול במלח אנגלי, שהוא מלחי מגנזיום. מוסיפים כוס לאמבטיה חמה וטובלים בזה חצי שעה. המגנזיום יספג דרך העור שלכם.

מה אם יש לי סוכרת?

יש לנקוט זהירות מיוחדת אם אתם חולי סוכרת או נוטלים תרופות לסוכרת. (תרופות סוכרתיות מסוימות, כגון מטפורמין, משמשות גם למצבים אחרים כגון תסמונת שחלות פוליציסטיות.) יש לנטר את הסוכר בדם בקפדנות ולהתאים תרופות בהתאם. מעקב רפואי צמוד על ידי הרופא שלכם הוא חובה. אם אתם לא יכולים להיות במעקב צמוד, אל תצומו.

צום מפחית סוכר בדם. אם אתם לוקחים תרופות לסוכרת, במיוחד אינסולין, הסוכר בדם שלכם עלול להיות מאוד נמוך, מה שיכול להיות גם מצב של סכנת חיים. עליכם לקחת קצת סוכר או מיץ להביא את הסוכר שלכם לקדמותו, גם אם זה אומר שאתם חייבים לעצור את הצום לאותו יום. ניטור צמוד של הסוכר בדם שלכם הוא חובה.

רמת סוכר נמוכה בדם צפויה במהלך צום, כך ייתכן שיהיה צורך להפחית את מינון התרופות או האינסולין שלכם. אם יש לכם שוב סוכר נמוך בדם, זה אומר שאתם עם יותר מדי תרופות, לא שתהליך הצום אינו פועל. בקליניקה שלנו לעתים קרובות אנו מפחיתים תרופות לפני תחילת הצום בציפייה לסוכר נמוך יותר בדם. מאחר שתגובת הסוכר בדם היא בלתי צפויה, ניטור הדוק עם רופא הוא חיוני.

ניטור

ניטור צמוד הוא חיוני לכל החולים, אך בעיקר, לחולי סוכרת. אתם צריכים גם לפקח על לחץ הדם שלכם באופן קבוע, רצוי פעם בשבוע. הקפדו לדון עם הרופא על ביצוע בדיקות דם שיגרתיות, כולל מדידת אלקטרוליטים. אם אתם מרגישים ברע מכל סיבה, הפסיקו מיד את הצום ופנו לייעוץ רפואי. בנוסף, חולי סוכרת צריכים לפקח על הסוכר בדמם מינימום פעמיים ביום ולתעד.

בחילה מתמשכת, הקאות, סחרחורות, עייפות, סוכר גבוה או נמוך בדם או עייפות הם לא סימפטומים רגילים בצום לסירוגין או מתמשך. רעב ועצירות הם סימפטומים רגילים שאפשר לטפל בהם.

8 הטיפים הראשיים לצום לסירוגין

אל תגיד לי

1. שתיית מים: התחילו כל בוקר עם כוס שמונה אונקיה מלאה במים (240 מ"ל). 

2. הישארו עסוקים: זה יעזור להסיח את דעתכם מאוכל. לעתים קרובות עדיף לבחור יום עמוס בעבודה כיום צום. 

3. שתיית קפה: קפה הוא מדכא תיאבון מתון. תה ירוק, תה שחור, ומרק עצם עשויים גם לעזור. 

4. לרכב על הגלים: הרעב מגיע בגל; הוא לא רציף. כאשר הוא מגיע, לשתות לאט כוס מים או כוס קפה חם. לעתים קרובות עד שתסיימו לשתות, הרעב יעבור. 

5. אל תגידו לאף אחד שאתם בצום: רוב האנשים ינסו להרתיע אותכם, כיוון שהם לא מבינים את היתרונות. קבוצת תמיכה הדוקה היא לעתים קרובות מועילה, אבל להגיד לכולם זה לא רעיון טוב. 

6. תנו לעצמכם חודש אחד: לוקח זמן לגוף להתרגל לצום. בפעמים הראשונות שתצומו זה עלול להיות קשה, כדאי להיות מוכנים לכך. אל תתייאשו. זה יהיה יותר קל. 

7. אכלו מזונות מזינים בימים שאינכם צמים בהם: צום לסירוגין הוא לא תירוץ לאכול מה שאתם רוצים. בימים שאינם צום, בצעו דיאטה מזינה שדלה בסוכרים ופחמימות מזוקקות. 

8. אל תגזימו: לאחר צום העמדו פנים שזה כאילו לא קרה. אכלו רגיל, כאילו שאף פעם לא צמתם.

הטיפ האחרון והחשוב ביותר הוא להתאים את הצום להחיים שלכם! אל תגבילו את עצמכם מבחינה חברתית בגלל שאתם בצום. ארגנו את לוח זמני הצום שלכם כך שזה ישתלב עם אורח החיים שלכם. יהיו פעמים שבהם אי אפשר לצום: חופשה, חגים, חתונות. אל תנסו להכניס  את הצום לחגיגות אלה. אירועים אלה הם זמנים להירגע וליהנות. לאחר מכן, לעומת זאת, אתם יכולים פשוט להגדיל את הצום שלכם כדי לפצות. או סתם לחדש את לוח זמני הצום הרגיל שלכם. להתאים את לוח זמני הצום שלכם למה שהגיוני לאורח החיים שלכם.

למה לצפות

כמות המשקל שתאבדו, משתנה מאוד מאדם לאדם. ככל שזמן השמנת היתר ארוך יותר, קשה יותר לרדת במשקל. תרופות מסוימות עשויות לעשות את זה יותר קשה לירידה במשקל. פשוט עליכם להתמיד ולהיות סבלניים.

אתם בסופו של דבר לבטח תחוו ירידה במשקל. ביצוע של צום או של משטר של דיאטה, או שניהם, עשוי לעזור. חלק מהחולים מגדילים את תקופות הצום מתקופות של עשרים וארבע שעות ביממה לתקופות של שלושים ושש שעות ביממה, או מנסים ארבעים ושמונה שעות ביממה של צום. חלקם עשויים לנסות לאכול רק פעם ביום, כל יום. אחרים עשויים לנסות צום רציף במשך שבוע שלם. שינוי פרוטוקול הצום הוא לעתים קרובות מה שנדרש כדי לעלות רמה.

צום הוא לא שונה מכל מיומנות אחרת בחיים. תרגול ותמיכה חיוניים לביצוע נכון. למרות שזה כבר חלק מהתרבות האנושית לנצח, אנשים רבים בצפון אמריקה מעולם לא צמו בחייהם. לכן, צום כבר נדחה על ידי הרשויות התזונתיות של המיינסטרים כקשה ומסוכן. האמת, למעשה, היא שונה לחלוטין.

התחל עם  צום – חלק א

המשך כאן עם צום – חלק יד

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s