ד"ר ג'ייסון פונג – צום – חגים וצומות – מחזור חיים – חלק יא

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום: מיכל גביש.

סעודות הם חלק חשוב מהחיים. זוהי עובדה חשובה ביותר. כלומר, כל חגיגה חשובה מסומנת על ידי סעודה חגיגית. אכילה היא חגיגה שלהחיים. כל דיאטה שאינה מכירה בעובדה זו נועדה לכישלון. אנחנו אוכלים עוגה ביום ההולדת שלנו. אנחנו אוכלים סעודות כמו בחג ההודיה. אנחנו חוגגים את ערב חג המולד. אנחנו מכינים סעודות חתונה. אנחנו הולכים למסעדה נחמדה ביום הנישואין שלנו.

עוגות חגיגה

אנחנו לא חוגגים יום הולדת עם סלט. אנחנו לא מכינים חטיפי תחליפי מזון לארוחת חתונה. אנחנו לא אוכלים חטיפים "ירוקים" בחג ההודיה. אנחנו צריכים להכיר בעובדה זו תמיד ידענו זאת. עלייה במשקל היא לא תופעה רצופה. היא תופעה משתנה לסירוגין. עם הידע הזה, אתם יכולים לראות שפתרון בר-קיימא לירידה במשקל גם הוא צריך להשתנות לסירוגין. עלייה במשקל משתנה לאורך כל החיים, וגם בכל ימות השנה.

תקופות מסוימות בחיים קשורות לעלייה מוגברת במשקל. זה כולל גיל ההתבגרות, שבו העלייה במשקל הוא חלק מההתפתחות נורמלית. זה כולל גם הריון, מצב אחר שבו אינסולין משחק תפקיד דומיננטי. עלייה במשקל במהלך ההריון היא נורמלית. עם זאת, זה גם מגדיל את הסיכון להשמנה מאוחר יותר בחיים – השפעת האינסולין על ההשמנה התלויה הזמן. לתקופות אלו של אפקט אינסולין מוגבר (כדי לעזור לעליה במשקל גוף) עשויות להיות השפעות ארוכות טווח.

הדרך הפשוטה ביותר לחקור שאלה זו היא להשוות בין נשים שעברו לידות עם אלה שלא. יש בעיות רבות עם גישה זו, מאחר שזו לא קבוצה אקראית, ואלה שמעולם לא היו להן ילדים (שטרם ילדיו) עשוות להיות שונות מאלה שישלהו  ילדים. לדוגמה, יש את הלחץ מכך שיש ילדים ומניעת השינה הקשורה לכך עשויה להיות משפיעה. עם זאת, מחקר אקראי הוא לא בא בחשבון, אז אלה הנתונים הטובים ביותר שנקבל.

נתונים מתוך 10 שנות מעקב של סקר הבריאות והתזונה הלאומי (NHANES 1971-1975ׂ) שימש במאמר זה משנת 1994. באופן כללי, עליית המשקל של נשים עם ילדים בהשוואה לאלה שטרם ילדיו היה 1.6 קילוגרם לאחר התאמות. עם 1, 2, ו -3 ילדים העליה הממוצעת של 1.7 ק"ג, 1.7 ק"ג ו 2.2 ק"ג בהתאמה, כך שניתן לראות כמה עדויות של מנה-תגובה.

זה לא נראה כל כך רע, האמנם? אבל הסיכון לצבירת יותר מ-13 קילוגרם היה גדול ב 40-60%! הסיכון להיות עם עודף משקל גדל ב 60-110%. אז, בזמן שההשפעה הכוללת נראית צנועה, ההשלכות הבריאותיות הן לא כל כך צנועות. נראה שיש כמה שנוטות לצבור כמויות גדולות של משקל עם הלידות ואחרות שיחזרו למשקל של לפני הלידה. אתם בוודאי מכירים כמה כאלה.

זה רחוק מממצא בודד. בשנת 1994, כתב העת של איגוד הרפואה האמריקנית פרסם את מחקר CARDIA שהראה גם עלייה במשקל של 2-3 קילוגרם במשך 5 שנים הקשורים בהריון. זה קרה גם בשחורים וגם בלבנים. היחס בין המותניים לירכיים גם הוא גדל – מדד של שומן בטני – הסוג מסוכן יותר.

גיל המעבר קשור גם לעלייה משמעותית במשקל. נשים נמדדו במהלך השנים בגיל המעבר שלהם והן עלו בממוצע 2.25 ק"ג במשקל. יחד עם זה, גם לחץ הדם, הכולסטרול בדם ורמות האינסולין בצום נוטים לגדול. בגברים, המשקל נוטה לעלות  בשנים שלאחר הנישואים. גברים נשואים נוטים להיות שמנים יותר מאלה שאינם נשואים. זה לא נראה לי כנכון בנשים.

הנקודה העיקרית היא זו – עלייה במשקל היא לא תמיד יציבה. גם העלייה במשקל היא במידה רבה הורמונלית, ולא חוסר איזון הקלורי. השינויים ההורמונליים בהריון ובגיל המעבר בהחלט יכולים לזרז שינויים גדולים במשקל. לנסות להלחם בבעיה הורמונלית עם נשק המבוסס על קלוריות זה להפסיד במשפט מראש.

אירועי חיים אחרים לעתים קרובות גורמים או קשורים לעלייה במשקל. הפסקת עישון היא אחד הגורמים העיקריים לעלייה במשקל. במאמר NEJM משנת 1991, הוערך כי יש עליה במשקל של 2.8 קילוגרם בממוצע בגברים ו -3.8 קילוגרם בממוצע בנשים. עם זאת, יש אנשים שיש להם עליה גדולה יותר במשקל של יותר מ – 13  קילוגרם – 9.8% בגברים ו -13.4% בקרב הנשים.

אפילו בשנה אחת, רוב העלייה במשקל מתרחשת בפרק זמן קצר. בואו נסתכל מקרוב על העלייה במשקל במאמר שפורסם ב- New England Journal of Medicine בשנת 2000 בשם "מחקר פרוספקטיבי של עלייה במשקל בחגים".תקופת החגים בארה"ב בין חג ההודיה לשנה החדשה מכסה בערך 6 שבועות. חוקרים מדדו שוב ושוב מדגם של 200 מבוגרים בארה"ב כדי לראות אם מתרחשת עלייה לא פרופורציונלית במשקל בתקופה זו.

HolidayWgtGain

עלייה ממוצעת במשקל ממוצע על פני כל השנה היא 0.2 עד 0.8 קילוגרם בשנה. זה קרוב לממוצע של 1 עד 2 פאונד ממוצעים לשנה שמצוטטת בדרך כלל בעיתונות הלא מקצועית. במחקר זה העלייה הממוצעת במשקל על פני כל השנה היא 0.62kg.

עם זאת, העלייה במשקל היא לא באותה מידה בכל ימות השנה. ב-6 השבועות של תקופת החגים, עולה בערך 2/3 מהמשקל הנצבר בכל השנה (0.37 קילוגרם). ב-46 השבועות שנותרו, רק 1/3 מהמשקל עולה. יש ניסיון קטן לרדת במשקל בתקופה שמיד לאחר החגים, אבל ברור שזה לא מספיק כדי לקזז את העלייה במשקל בחגים.

HolidayWgtGain2

ממצא מעניין נוסף היה כי אלו שהיו כבר בעודף משקל או בהשמנת יתר, נטו ללעלות יותר משקל בתקופת החגים. זה כנראה לא חדש לאנשים. השומן משמין. מי שנאבקו עם משקל לאורך יותר זמן היו עם הבעיה הגדולה ביותר.

זו דוגמא נוספת של השמנת יתר בתלות בזמן. אחד החסרונות העיקריים של תיאורית הקלוריות היא ההתעלמות מעובדה חשובה זו של החיים.

אם עלייה במשקל אינה אחידה לאורך כל השנה, מאמצי ההרזיה שלאחר מכן גם הם צריכים להשתנות. אתה צריך אסטרטגיה עבור זמני העליה במשקל וזמני השמירה על המשקל. דיאטה קבועה אינה תואמת את מחזוריות החיים. חג וצום. יש פעמים שאתה צריך לאכול הרבה. יהיו פעמים אחרות, בהם אתה צריך לאכול כמעט כלום. זה המחזור הטבעי של חיים.

אם אנחנו שומרים על כל הסעודות החגיגיות, מורידים את כל הצומות, אז זה די צפוי מה התוצאה. עלייה במשקל. למעשה, דתות כמעט אוניברסלית הודו בעובדה זו. יש תקופות רבות שבהם נקבע משתה – חג המולד לדוגמא. יש תקופות אחרות של זמן שבו נקבע צום – תענית, למשל.

T2DEpidemic

כל התרבויות העתיקות והדתות ידעו את הקצב הפשוט הזה של החיים. כאשר היבול מגיע, אתה חוגג. אבל אתה תצום לעתים קרובות בחורף הקרב. אבל עכשיו, בעידן המודרני שלנו של זמינות מזון רציפה, דתות קבעו תקופות משתה וצום. יש לנו כל הזמן חגים, אבל אנחנו חוששים מצומות. הם עברו דמוניזציה. ואנו משלמים את המחיר.

סוכרת סוג 2 הפכה למגיפה מוחלטת בכל קבוצות הגיל. זה נראה די ברור שמדובר בבעית איזון. אם חוגגים, עלינו לצום. אם אנחנו שומרים על כל הסעודות החגיגיות ומאבדים את כל הצומות, אנחנו נשמין. זה לא באמת כל כך קשה להבנה, נכון?

אבל מה קורה כאשר אתה מאבד את כל הסעודות החגיגיות? ובכן, אז חיים הופכים להיות קצת פחות מיוחדים. אם אתה הבחור בחתונה שלא שותה, שלא אוכל את העוגה, שלא אוכל ארוחה מלאה, שלא אוכל את המנות הראשונות – יש לזה שם – משבית שמחות.

אולי תוכל לשמור את זה במשך 6 חודשים, או 12 חודשים. אבל לנצח? לעזאזל, אפילו הדתות הקיצוניות ביותר לא עשו את זה כל כך קשה. החיים מלאים עליות ומורדות. תחגגו את העליות כי הירידות הן ממש מעבר לפינה. אבל אתה חייב לאזן את תקופות האכילה הרבה עם תקופות של אכילה מעטה מאוד. זה הכל עניין של איזון

התחל כאן עם צום חלק א

המשך כאן צום חלק יב – בקרוב

אינסולין-דומיננטי לקוי

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s