ד"ר ג'ייסון פונג – צום – הפיזיולוגיה של הורמון גדילה – חלק ג

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום: מיכל גביש.

בפוסט הקודם (חלק ב), עשינו סקירה מהירה של הפיסיולוגיה של הצום. אני רוצה להעיף מבט מעמיק יותר בחלק מהמחקרים שנעשו כדי לנסות להבין באמת מה קורה כאשר אנו צמים. היום אני רוצה להתמקד בהורמון הגדילה האנושי (HGH).

HGH הוא הורמון שנוצר על ידי בלוטת יותרת המוח (הבלוטה הראשית). הוא משחק תפקיד עצום בהתפתחות התקינה של ילדים ובני נוער כפי שרומז שמו. עם זאת, הוא גם משחק תפקיד במבוגרים. מחסור בהורמון גדילה במבוגרים בדרך כלל מוביל לרמות גבוהות יותר של שומן בגוף, מסת גוף רזה נמוכה וירידה במסת העצם (אוסטאופניה).

HGH חי רק כמה דקות בזרם הדם. הוא הולך לכבד ,שם הוא הופך למספר גורמי גדילה אחרים, החשוב שבם הוא "גורם גדילה דמוי אינסולין 1" (IGF1). 

מדענים מיצו לראשונה HGH מגופות בשנת 1950 (איייייי), אבל רק בראשית שנות השמונים החלו לסנטז אותו במעבדות. זמן קצר לאחר מכן, הוא הפך לתרופה פופולרית לשיפור ביצועים. רמות נורמליות שלו הן בשיאן בגיל התבגרות (כמו שאפשר לצפות) וקטנות בהדרגה לאחר מכן.

הורמון גדילה מופרש בדרך כלל בזמן השינה, והוא אחד ההורמונים שעובדים במנגנון counter-regulatory, נגד הפעילות של אינסולין. HGH ביחד עם קורטיזול ואדרנלין אומרים לגוף להגביר את הזמינות של הגלוקוז – וזה נוגד את ההשפעה של אינסולין. מינונים גבוהים של HGH, (או קורטיזול) יפיקו סוכר בדם גבוה יותר. הורמונים אלה מופרשים כפולס בדרך כלל לפני הערות (4 בבוקר בערך) למתן פרץ אנרגיה. זיכרו שכל ההורמונים מופרשים כפולסים כדי למנוע התפתחות של תנגודת כמו שאנחנו ראינו בפוסטים קודמים.

מכיוון ש-HGH יורד בדרך כלל עם הגיל, ייתכן שיש תועלת מסויימת במתן HGH להשפעות 'אנטי אייג'ינג'. אולי ירידה זו ב – HGH ו – IGF1 עשויה לתרום לירידה במסת הגוף רזה והן במסת שרירים, וגם בהורדת הירידה במסת העצם. אז, מה הן ההשפעות של מתן HGH באנשים מבוגרים? הנה מחקר שנעשה בשנת 1990 ופורסם במגזין הרפואה של ניו אינגלנד .

צום ו HGH

קשה למדוד HGH כי הוא מופרש בפולסים, כך ש – IGF1 יכול להימדד כתחליף. לגברים בריאים עם רמות IGF1 נמוכות ניתן HGH במשך 6 חודשים ומדדו את ההשפעות.

קבוצה 1 היא קבוצת ה – HGH וקבוצה 2 היא קבוצת הביקורת שלא קיבלה HGH. המשקל הכולל לא השתנה בין שתי הקבוצות במשך 6 חודשי הבדיקה.

אבל תסתכלו על מסת הגוף הרזה. בהשוואה לביקורת, קבוצת HGH העלתה 3.7 קילוגרם (8.8%) מסת גוף רזה. אלה 8 פאונד של מסת גוף רזה! מסת השומן ירדה ב-2.4 קילוגרם (5.3 פאונד)! זוהי ירידה של 14.2%. גם עובי העור השתפר. זה אנטי אייג'ינג !!!

במאמר GAMA 2002  יש תוצאות דומות שהתקבלו בנשים. חלה ירידה במסת השומן ועלייה במסת גוף רזה. נשמע די הרבה. אז, למה אנחנו לא משתמשים בזה לכולם? ובכן, יש דבר קטן שנקרא תופעות לוואי.

חל גידול בסוכר בדם. זה הגיוני, מכיוון ש – HGH הוא הורמון נגד רגולציה. טרום סוכרת גם עולה באופן משמעותי. חלה עלייה באגירת נוזלים, כמו גם יתר לחץ דם. בטווח הארוך, יש גם סיכון תיאורטי של גידול סרטן הערמונית ובעיות לב (לב מוגדל). אז, זה לא חדשות טובות במיוחד.

מהחקר Kerndt

אז זריקות מלאכותיות של HGH הן לא טובות. מה עם שיטה טבעית של הגדלת הורמון גדילה? מה לגבי, נאמר, צום?

בשנת 1982, פורסם מחקר על חולה בודד שהחליט לעבור 40 ימי צום למטרות דתיות. הם מדדו מדדים מטבוליים רבים על פני ארבעים הימים כדי לראות מה קרה. יש שפע של נתונים כאן, אבל כמה דברים ראויים לציון. לחץ הדם ירד מעט. גלוקוז יורד. מ – 96 בתחילה ל – 56. אינסולין גם הוא יורד. החל מ – 13.5, זה יורד במהירות ל – 2.91 ונשאר למטה. זה כמעט ירידה של 80%!

גלוקגון עובר מ – 139 לשיא של 727 או 423% גידול.

אבל העניין שלנו כאן הוא HGH. זה מתחיל ב – 0.73 ומגיע לפסגה של 9.86. כלומר עליית 1,250% בהורמון הגדילה. אפילו עם 5 ימי צום קצרים, אנחנו מדברים על 300% גידול. כל ה-HGH הזה גדל ללא תרופות.

הצום GH2

מה לגבי תופעות לוואי אפשריות? רמת סוכר עלתה? לֹא. עלייה בלחץ דם? לֹא. סיכון גבוה יותר לסרטן? לֹא.

מחקרים אחרים הראו את אותה העלייה בהורמון הגדילה. בשנת 1988, מחקר שפורסם על צום ו – HGH. ביום הבקרה, אתם יכולים לראות שארוחות (מסומן M) מאוד יעילות בדיכוי הפרשת HGH. זה היה צפוי. כמו קורטיזול, HGH מגביר גלוקוז וכך מדוכא במהלך האכילה. צום הוא גירוי גדול.

במהלך הצום, יש עלייה חדה בשעות הבוקר המוקדמות, אבל יש גם הפרשה קבועה לאורך היום. מחקר נוסף הראה גם עלייה ב – HGH של פי 5, בתגובה לשני ימי צום.

HGH הוא חיוני בתחזוקה של מסת גוף רזה – גם של שרירים וגם של עצמות. אחד החששות הגדולים לגבי צום הוא אובדן של מסת גוף רזה. היא אינה מתרחשת. למעשה, ההפך קורה – יש סיכוי לעלייה במסה רזה. תחשבו על זה לרגע.

בואו נדמיין שאנחנו חיים בזמנים הפליאוליתיים. במהלך קיץ של שפע, אנחנו אוכלים הרבה אוכל ומאכסנים חלק ממנו כשומן על הגוף שלנו. עכשיו זה חורף, ואין מה לאכול. מה לדעתכם הגוף שלנו עושה. האם עלינו להתחיל לשרוף את השרירים היקרים שלנו תוך שמירה על המזון המאוחסן שלנו (שומן)? האם זה לא נשמע די אידיוטי?

זה כאילו שאתם מאכסנים עצי הסקה לתנור עצים. אתם שומרים המון עצי הסקה ביחידת האחסון שלכם. למעשה, יש לכם כל כך הרבה, זה נשפך החוצה בכל רחבי הבית שלכם ואפילו אין לכם מספיק מקום לכל העץ שמאוחסן. אבל כאשר מגיע הזמן להפעיל את התנור, אתם מייד קוצצים את הספה שלכם וזורקים אותה לתוך התנור. די טיפשי, נכון? למה לנו להניח שהגוף שלנו הוא גם כל כך טיפש?

הדבר ההגיוני לעשות הוא להתחיל לשרוף את העץ המאוחסן. במקרה של הגוף, אנחנו מתחילים לשרוף את המזון המאוחסן (מאגרי שומן) במקום לשרוף שריר יקר.

יש לכך השלכות עצומות לספורטאים. בעוד שהמחקרים מעטים, זה אפשרי שהעלאת – HGH ברמה כזאת, על ידי צום תתרום להגדלת מסת שריר כפי שניתן לראות במחקרים הקודמים על הזרקת HGH מלאכותי. זה יהיה יתרון חשוב לספורטאי עילית, ואנו רואים יותר ויותר עניין בביצוע סוג זה של פרוטוקול.

בראד פילון
בראד Pilon

ההתאוששות מאימונים קשים מראה שיפור. האדרנלין המוגבר במהלך הצום (שיידון בעתיד) גם יאפשר לך לבצע אימון אינטנסיבי יותר. זה יגרום לאימונים קלים והתאוששות מהירה יותר.

זה לא במקרה שרבים מהתומכים הראשונים של אימון במצב צום הם מפתחי גוף. זה ספורט שדורש, בעיקרו, אימון בעצימות גבוהה ושומן גוף נמוך מאוד כהגדרה.

מרטין Berkhan
מרטין Berkhan

 

 

לדוגמא, בראד פילון, שכתב את הספר הנפלא "אכול, תפסיק, אכול" הוא שרירן, כמו כן מרטין ברקהן, שהפיץ את השיטה "Lean gains" של צום. איכשהו, אני לא חושב שצום אצל שני הבחורים האלה "אוכל" את השרירים שלהם.

אז, לכל אותם האנשים שחשבו שצום יגרום להם עייפות, או שלא יוכלו להתאמן במהלך צום, ובכן, זה פשוט לא נכון. צום לא 'שורף' שרירים. אין מוד 'רעב' מצום שבו אתם אמורים להצטמק לתנוחה העוברית על הספה שלכם.

במקום זאת, יש בצום פוטנציאל לשחרר את התכונות האנטי אייג'ינג של HGH ללא כל הבעיות של עודף HGH (סרטן הערמונית, רמת סוכר בדם מוגברת, עלייה בלחץ דם). למעוניינים בביצועים אתלטיים, היתרונות הם גדולים עוד יותר.

אז, בואו נראה. להתאמן חזק יותר. לָרֶדֶת בְּמִשְׁקָל. התאוששות מהירה יותר. ירידת אינסולין ועמידות לאינסולין. ירידת בסוכר. כל היתרונות האלה מושגים ללא תרופות, תוספים או עלות. כן, כמו כל הדברים הטובים ביותר בחיים, זה בחינם. אז למה כולם כל כך נגד זה?

התחל כאן עם צום חלק א

המשך כאן עם צום – חלק ד 

התחל כאן עם למה אנחנו משמינים ?- קלוריות – חלק א

צפה בהרצאה – אטיולוגיה של ההשמנה 4/6 – הפתרון המהיר

מודעות פרסומת