ד"ר ג'ייסון פונג – כיצד לרזות – משקאות – חלק ו

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום: מיכל גביש.

המשקאות הממותקים הם אחד מהמקורות המובילים לסוכרים מוספים. זה כולל את כל המשקאות הקלים, תה ממותק בסוכר, מיץ פירות, פונץ' פירות, מים עם ויטמינים, שייקים, שוקו או חלב בטעמים, משקאות קפה קרים ומשקאות אנרגיה. משקאות חמים כמו שוקו חם, מוקצ'ינו, מוקה, קפה ותה ממותקים גם הם נכללים. משקאות אלכוהוליים אופנתיים גם הם בתוספת כמויות משמעותיות של סוכר. זה כולל לימונדה עם אלכוהול, יין צבעוני בטעמים, "סיידר בירה" עם אלכוהול, כמו גם משקאות מסורתיים יותר כמו אייריש קרים, מרגריטות, דקירי, פינה-קולדה, יינות קינוח, יינות עם קרח, שרי מתוק, וליקרים. משקאות עם תוספת המתקה מלאכותית, כפי שצוין קודם הם לא טובים יותר מאשר עמיתיהם הרגילים.

אז מה נשאר לשתות? המשקה הטוב ביותר הוא באמת רק מים רגילים או מוגזים. פרוסות לימון, תפוז או מלפפון הן תוספת מרעננת. כמה משקאות מסורתיים וטעימים גם הם אפשריים.

קפה

האגדה מספרת כי הקפה התגלה על ידי רועה עזים אתיופי ששם לב לפתע שהעיזים שלו עליזות יותר לאחר אכילת הפירות האדומים של עץ הקפה. לאחר שדיווח על כך למנזר המקומי, הנזירים הפכו את הפירות למשקה מבושל כדי שיעזור להם להישאר ערים בשעות הארוכות של התפילה. מסיפור האגדה הזה, הקפה התפשט קודם באמצעות סוחרים ערבים לאירופה ולאחר מכן לאמריקה. היום, הוא נפוץ כמעט בכל העולם עם וריאציות מקומיות בשיטות הבישול והשתייה.

קפה
בשל תכולת הקפאין הגבוהה, הוא נחשב לעתים כהרגל לא בריא.
עם זאת, המחקרים האחרונים הגיעו למסקנה ההפוכה. קפה הוא מקור טוב של חומרים נוגדי חמצון. זהו גם מקור עשיר של מגנזיום וליגננים אשר מציעים יתרונות רבים בתחומים רבים ושונים של בריאות אדם.

נראה שלקפה יש תפקיד מגן מפני סוכרת סוג 2. בסקירה משנת 2009, כל כוס נוספת ביום של קפה הורידה את הסיכון לסוכרת ב – 7%, אפילו עד שש כוסות קפה ביום. מתוך המחקר האירופאי על הקשר הפוטנציאלי בין סרטן לתזונה (EPIC) נמצא כי שתייה של לפחות 3 כוסות תה או קפה ביום מפחיתה את הסיכון לסוכרת ב -42%. מחקר הבריאות הסיני של סינגפור הראה ירידה של 30% בסיכון עבור יותר מ – 4 כוסות קפה ביום. הגנה זו הנמצאת גם בקפה נטול קפאין, מצביעה על כך שרוב ההטבה נובעת מהחומרים נוגדי החמצון.

קפה כמו כן מראה הורדה בתמותה הכוללת. ניתוח הרבה נתונים שנעשה ב – 2012 על ידי מחקר דיאטה ובריאות (AARP) מצא שהתמותה הכוללת יורדת ב 10%-15% באלה השותים שש כוסות של קפה. מחקרים אחרים בקנה מידה גדול כגון "מחקר אנשי המקצוע" בגברים ו"מחקר בריאות האחיות כולל מחקר ההמשך" בנשים מצא כי הרוב הגדול של סיבות המוות, כולל מחלות לב פחתו. קפה עשוי להגן מפני מחלות נוירולוגיות, אלצהיימר, פרקינסון, שחמת כבד וסרטן כבד.

אחסנו את הפולים בכלי אטום ומוגן מפני לחות, חום ואור. הטעם אובד במהירות לאחר הטחינה, כך שההשקעה במטחנה אמינה היא כדאית. לטחון פולים מייד לפני הבישול. בימים חמים, קל וזול להכין קפה קר. פשוט לחלוט קנקן קפה ולקרר במקרר למשך הלילה. קינמון, שמן קוקוס, תמצית וניל, תמצית שקדים ושמנת יכולים לשמש בקפה תוספת טעם מבלי לשנות את הטבע הבריא שלו. להימנע מהוספת סוכר או ממתיקים.

תה

האגדה גורסת כי קיסר סין גילה את התה ב-2737 לפנה"ס. הוא שתה מים רתוחים כשעלים מעץ סמוך נשרו לתוך המשקה שלו. כשהמים שינו את צבעם, והקיסר לגם את המשקה הוא הופתע מהטעם הנעים. במשך מאות שנים לאחר מכן, נהנו מלכים מהתה למטרות רפואיות ודתיות. התה הגיע ליפן במאה ה-6 לספירה, שם תה ירוק פותח והיה פופולרי. התה הגיע לחופי אנגלית רק במאה ה-17, שם זכה לפופולריות בקרב מעמד האצולה.

תה ירוקלאחר מים, התה הוא המשקה הפופולרי ביותר בעולם. ישנם כמה סוגי תה בסיסיים. התה השחור הוא הנפוץ ביותר, מה שהופך אותו כמעט ל-75% מהצריכה העולמית. העלים שנקטפו מותססים באופן מלא נותנים לו את הצבע השחור האופייני. תה שחור נוטה להיות גבוה יותר בקפאין. תה אולונג הוא 'מותסס למחצה", כלומר הוא עובר תקופה מקוצרת של תסיסה. תה ירוק הוא תה 'שאינו מותסס'. העלים הטריים שנקטפים עוברים מייד תהליך אידוי לעצירת התסיסה, זה נותן טעם הרבה יותר עדין ופרחוני. תה ירוק הוא באופן טבעי הרבה יותר נמוך בקפאין מאשר קפה, מה שהופך את המשקה לאידיאלי עבור מי שרגישים להשפעות המעוררות שלו.

תה ירוק חייב הרבה מההשפעות המועילות שלו לריכוזים גדולים של קבוצת חומרים נוגדי חמצון רבי עוצמה בשם קטכינים, בעיקר אחד שנקרא EGCG או (epigallocatechin-3-gallate). תסיסה משנה את הקטכינים לצורת theaflavins, מה שהופך את התה הירוק למקור עשיר יותר מתה שחור או תה אולונג. גם ל Theaflavins בתה שחור יכולות להיות השפעות בריאותיות מועילות, אם כי שונות מאלו של תה ירוק. פוטנציאל החמצון של תה ירוק ותה שחור הם דומים. מאמינים שפוליפנולים בתה גם מגבירים את חילוף החומרים, דבר אשר עשוי לסייע ב"שריפת שומן". יתרונות בריאותיים רבים כבר מיוחסים לצריכת תה ירוק, לרבות הגברת חמצון שומן במהלך פעילות גופנית, גידול בהוצאה אנרגיה במנוחה, סיכון נמוך יותר לסוגים שונים של הסרטן.

אנליזה של מחקרים אחדים מאשרת כי תה ירוק מסייע לירידה במשקל, למרות שהיתרון הוא צנוע למדי בטווח של 1-2 קילוגרם. קטכינים עשויים לשחק תפקיד בעיכוב אנזימי עיכול של פחמימות וכתוצאה מכך רמות הגלוקוז נמוכות, ויש הגנה על תאי בטא בלבלב. מחקר הבריאות הסיני בסינגפור הראה כי שתיית כוס אחת או יותר של תה שחור ליום הפחיתה את הסיכון לסוכרת ב – 14%. מחקרים אחרים הראו ירידה של 18% בסיכון לסוכרת מסוג 2 למי ששותה  3-4 כוסות קפה ביום.

אפשר לשתות את כל סוגי התה כחמים או כקרים. ישנם סוגים שונים זמינים ואינסופיים של תה שיתאימו לכל טעם. ניתן להוסיף טעמים על ידי הוספת קליפת לימון, קליפת תפוז, קינמון, הל, מקלות וניל, מנטה וג'ינג'ר לכל סוג של תה.

תה צמחים הם חליטות של צמחי מרפא, תבלינים או חומר צמחי אחר במים חמים. הם מייצרים משקאות מעולים ללא תוספת סוכר, וניתן ליהנות מהם חמים או קרים. אלה אינם תה אמיתי שכן הם אינם מכילים עלי תה. הזנים הם אינסופיים. כמה זנים פופולריים כוללים נענע, קמומיל, ג'ינג'ר, לבנדר, מליסה, היביסקוס, ורוז היפ. התוספת של קינמון או תבלינים אחרים יכולה לשפר את הטעם.

מרק עצמות

כמעט כל המסורות הקולינריות בתרבות כוללות מרק עצמות מזין וטעים מאוד. עצמות בעלי חיים התבשלו עם תוספת של ירקות, עשבי תיבול ותבלינים. בזמן רתיחה (4-48 שעות) משתחררים מינרלים, ג'לטין וחומרים מזינים. תוספת של כמות קטנה של חומץ בבישול עוזרת לשחרר חלק מהמינרלים מאוחסנים. ציר עצמות גבוה מאוד בחומצות אמינו כגון פרולין, ארגינין וגליצין, כמו גם מינרלים כגון סידן, מגנזיום וזרחן.

מרק עצם

עצמות בעלי חיים הן לעתים קרובות זמינות בחנויות מכולת אתניות וזולות למדי. הם גם מאוד נוחים, דורשים זמן הכנה מועט. אפשר לעשות מהם כמות גדולה ולהקפיא. בזמן הקירור, מרק עשוי להתגבש כג'לי בשל תכולת הג'לטין הגבוהה. לרוב הצירים המוכנים אין שום קשר עם ציר תוצרת הבית. ציר מוכן מתבסס לעיתים קרובות על טעמים מלאכותיים ומונוסודיום גלוטמט לתוספת טעם. המינרלים, החומרים המזינים וג'לטין אינם נמצאים בצירים ארוזים כשימורים.

המשך כאן עם כיצד לרזות – חיטה – חלק ז

התחל כאן עם קלוריות א – למה אנחנו משמינים?

מודעות פרסומת