ד"ר ג'ייסון פונג – השמנה הורמונלית – היתרונות של חומץ – חלק כח

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום: מיכל גביש.

חומץ מדולל הוא "שיקוי מסורתי" לירידה במשקל. ואכן, אזכור של תרופה זו נמצא כבר בשנת 1825, כאשר Brillat-Savarin כתב על הסכנות שבו. המשורר הבריטי לורד ביירון, הפך את החומץ לפופולרי כמעודד ירידה במשקל ודיווח על ימים של אכילת עוגיות ותפוחי אדמה ספוגים בחומץ. דרכים פופולריות להשתמש בחומץ היו לבלוע כמה כפיות לפני ארוחה, או לשתות אותו מדולל במים לפני השינה. נראה שחומץ תפוחים צבר מונוטין מכיוון שהוא מכיל גם חומץ (חומצה אצטית), וגם פקטינים מסיידר התפוחים (סוג של סיבים מסיסים).

האם זה נכון?

החומץ נמצא בשימוש מימים ימימה. יין שנשאר ללא שימוש יהפוך לחומץ (חומצה אצטית). ואכן, יש את המושג שמקורו בלטינית vinum acer (יין חמוץ). כבר מזמן גילו את הרבגוניות של החומר המופלא הזה. לניקוי. לפני גילוי האנטיביוטיקה הוא שימש כחומר חיטוי אנטיבקטריולי על ידי מרפאים, פצעים נשטפו לעתים קרובות ביין ובחומץ. בגלל התכונות אנטי-בקטריאליות החומץ שימש גם לשימור מזון (כבישה). בכרוב כבוש, לעומת זאת, משתמשים בתסיסה כדי לייצר חומצה לקטית וזה תהליך שונה מעט.

כמשקה, הטעם החמוץ החריף של החומץ אף פעם לא היה באמת פופולריות, אם כי השמועה אומרת שקליאופטרה פיזרה פנינים במשקה החומץ. עם זאת, זה עדיין יש לו אהדה כתבלין לצ'יפס, בשימוש ברטבים (חומץ בלסמי) ובהכנת אורז לסושי (חומץ אורז).

Vinegar1

אין נתונים לטווח ארוך על השימוש בחומץ בסיוע לירידה במשקל. עם זאת, מחקרים לטווח קצר בבני אדם נעשו לאחרונה. מחקר אחד שפורסם בשנת 2004, שכותרתו "חומץ משפר את הרגישות לאינסולין בארוחה עתירה פחמימות לנבדקים עם תנגודת לאינסולין או סוכרת מסוג 2". חומץ ניתן לעמידים לאינסולין כמו גם לנבדקים רגילים לפני ארוחה עשירה בפחמימות של מיץ תפוזים ובייגל.

ההשפעה של החומץ ברורה. גם באנשי הבקרה, אבל בולטת יותר באנשים עם טרום סוכרת, החומץ הוריד את רמת הסוכר הגבוהה לאחר אכילת הלחם בכ 34%. בנוסף, קפיצת האינסולין פחתה באופן משמעותי. מאחר והאינסולין הוא המניע של השמנת יתר ושל סוכרת, השפעה זו, בדומה לסיבים, עשויה להיות מועילה מאוד בטווח הארוך.

מחקר מעקב משנת 2010 "בדיקת תכונות הורדת הגלוקוז (האנטיגליקמיות) של חומץ במבוגרים בריאים." בדק בפירוט רב יותר על השפעת החומץ. שני מינונים שונים נבדקו ונמצא כי 10 גרם (כ 2 כפיות) היה יעיל בדיוק כמו 20 גרם. אם ניקח את החומץ ממש לפני הארוחה זה יעיל יותר מאשר לקחת אותו 5 שעות לפני ארוחות.Vinegar2

ואכן, ההשפעה (של החומץ) הוכחה גם עם אורז.  ב"אינדקס הגליקמי של מזונות יפניים מקובלים כמזונות בודדים ומורכבים עם אורז לבן כנקודת ייחוס", חוקרים מצאו כי החומץ הוריד את האינדקס הגליקמי של אורז לבן בכמעט 40%. תוספת של מזונות אחרים כגון ירקות מוחמצים וסויה מותססת (Natto) גם היא הורידה באופן משמעותי את האינדקס הגליקמי של האורז. באופן דומה, החלפה של מלפפון טרי במלפפון חמוץ הפחיתה את האינדקס הגליקמי של הארוחת הנבדקת ב-35%.

תפוחי אדמה המוגשים קרים כסלט עם רוטב חומץ הראו אינדקס גליקמי נמוך משמעותית מתפוחי אדמה רגילים. האחסון הקר עשוי לגרום לייצור עמילן עמיד והחומץ מוסיף ליתרונות. בשניהם האינדקס גליקמי והאינסולין הופחתו ב-43% וב-31% בהתאמה.

מחקר נוסף "לקיחת חומץ לפני השינה ממתן ריכוז גלוקוז בהשכמה", מסתכל על היתרונות של הסוכר בדם. המשתתפים היו חולי סוכרת סוג 2 שלא לקחו אינסולין. הם קבלו 2 כפות חומץ תפוחים לפני השינה ומדדו את הגלוקוז בהשכמה. הייתה השפעה של החומץ בהורדת הסוכר בדם בחולי סוכרת סוג 2, אבל היא היתה יחסית קטנה.

Vinegar3

עקומת תגובת מינון החומץ בהשפעת על האינסולין בדם גם היא נמדדה. ד"ר אוסטמן בדק מינונים שונים של חומץ בארוחת מבחן של לחם לבן (50 גרם פחמימות) ומצא כי מינונים גבוהים יותר של חומץ יכולים לקדם תגובת אינסולין נמוכה יותר.

מה שחשוב להבין הוא שהכמות הכוללת של פחמימות היא זהה בכל המקרים. החומץ לא מחליף את הקלוריות מפחמימות, אבל למעשה נראה שהוא מפעיל השפעה מגנה על תגובת האינסולין בדם.

השובע גם הוא נמדד בתגובה ללחם לבן ומינונים שונים של חומץ. הציון הנמוך ביותר של שובע היה עם לחם לבן לבד. היה קשר ליניארי בין ציון השובע וכמות החומץ שנצרך. מחקר נוסף הראה כי נטילת החומץ הביאה לצריכת קלוריות נמוכה במקצת בשארית היום (כ 200-275 קלוריות פחות). השפעה זו גם צויינה עם צריכת בוטנים. מעניין לציין, שצריכת בוטנים הביאה גם לירידה של התגובה הגליקמית ב 55%.שמן וחומץ

איך חומצה אצטית מייצרת את ההשפעות המועילות האלה? זה עניין של סברה. ההנחה היא כי החומצה מפריעה לעיכול של עמילנים. ייתכן שיש לה השפעה על עיכוב העמילאז ברוק ולכן היא דווקא מפריעה לספיגת פחמימות. ואכן, ההשפעה על שומנים וחלבונים היא זניחה. המנגנון העיקרי האחר מניח שחומץ מפחית את ריקון הקיבה. יש נתונים סותרים כאן בלפחות מחקר אחד שמראה הפחתה של 31% בתגובת גלוקוז אך ללא השהייה משמעותית בהתרוקנות הקיבה.

עם זאת, בסופו של דבר הרבה יותר חשוב להבין שזה עובד ולא איך זה עובד. מחקר הבריאות הגדול של האחיות (על נשים) הראה יתרון משמעותי ללב ולכלי הדם עם השימוש ברוטב של שמן וחומץ. זה מיוחס להשפעת חומצה אלפא לינולנית ממזון. עם זאת, ד"ר F Hu מציין שמיונז, המכיל כמויות דומות של חומצת אלפא לינולנית כמעט ואינו מספק את אותה הגנה ללב. אולי ההבדל כאן הוא הצריכה של חומץ. זהו רק מחקר תצפיתי ואין אפשרות להוכיח את זה, אבל זו בהחלט השערה מעניינת בהתחשב במה שאנחנו יודעים עוד על החומץ.

מה לגבי בטיחות? Brillat-Savarin הזהיר מפני שימוש בחומץ בסיוע לירידה במשקל בכל אותן השנים. אבל, באמת. בחייך. חומץ כבר נצרך במשך אלפי שנים. אין שום שום אפשרות שזה לא בטוח למאכל אדם. רק אל תצפה לירידה מהירה במשקל עם השימוש בחומץ. גם בקרב תומכי החומץ, זה רק יגרום לירידה קלה במשקל.

חומץ HOT

בהוספת חומץ כגורם מגן לתיאוריית ההשמנה ההורמונלית שלנו, אנחנו יכולים לראות עכשיו שיש, למעשה, מספר שינויים תזונתיים שאנחנו יכולים לעשות כדי להפחית את רמות האינסולין. אף אחד מאלה אינו חידוש. השימוש בסיבים ובחומץ בקרב על השומן כבר נדון מזמן ותמיד היה חלק מהתרופות העממיות. אולי אנחנו צריכים יותר להתאמץ בחקר דברים שנוסו ואומתו, מאשר בחידושים האחרונים.

המשך כאן עם השמנה הורמונלים כט – סוכרים

התחלה כאן עם קלוריות חלק א

לראות את כל ההרצאה כאן – אטיולוגיה של השמנת 3/6

מודעות פרסומת