ד"ר ג'ייסון פונג – השמנה הורמונלית – סוכרים 1 – חלק כט

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום: מיכל גביש.

סוכרים הם משמינים. עם זה אין כמעט ספק. כמעט כולם יכולים להסכים עם עובדה זו. אבל הסיבה שהם משמינים היא זאת שקצת שנויה במחלוקת. יש שרואים בסוכר קלוריות ריקות שכן הם מכילים מעט חומרים מזינים חיוניים. אחרים חושבים שסוכר הופך את המזון ליותר "טעים" ובכך גורם לנו לאכול יותר מדי מזונות כאלו. ברוח דומה, סוכר יכול להיות יותר "מתגמל" ובכך לגרום לאכילה יתר ולהשמנה. סוכר הוא גם פחמימה, אשר עשוי להיות המנגנון המשפיע על ההשמנה. אחרים, כמו ד"ר רוברט לוסטיג רואים בסוכר רעל. הרצאת האינטרנט שלו הפכה לסנסציה ויראלית. כל מה שאני יכול לומר הוא שבעוד שבדרך כלל אני מסכים עם עמדתו, רעל שדורש צריכה יומית במשך 70 שנים או יותר כדי להרוג הוא לא רעל חזק במיוחד. אני עושה שימוש באנלוגיה של רעל בהתייחסות לפחמימות ולסיבים אבל תמיד במרכאות כי זאת לא הגישה שיש לנקוט, פשוטו כמשמעו. פחמימות, ואפילו סוכרים הם לא ממש רעילים.

כל תופעות הללו הם סבירות ואנחנו צריכים לבחון לעומק את הסכנות במיוחד של פרוקטוז. איפה פרוקטוז משתלב? פרוקטוז לא מעלה את הסוכר בדם באופן ניכר, ועדיין הוא קשור באופן הדוק להשמנה ולסוכרת יותר מגלוקוז. פרוקטוז הוא גם לא מתגמל יותר מאשר גלוקוז. פרוקטוז הוא פשוט קלוריות ריקות כמו גלוקוז. אז למה הוא פרוקטוז כל כך רע?

Gluc וFruc

ראשית, אנחנו זקוקים לכמה הגדרות כדי שיהיה ברור על מה אנחנו מדברים. סוכר 6 טבעתי שנמצא בדם נקרא גלוקוז. הוא יכול להיות בשימוש על ידי כמעט כל התאים בגוף. במוח, למשל, הוא נחשב למקור האנרגיה המועדף. תאי השריר ישתמשו בגלוקוז מהדם לקבלת אנרגיה מהירה. גלוקוז מאוחסן בגוף בצורות שונות כגון גליקוגן בכבד. תחת מצבי לחץ (תגובת הילחם או ברח) הגוף ישחרר גלוקוז לקבלת פולס אנרגיה מהיר. גלוקוז מסתובב בכל הגוף כמעט ללא הגבלה. יש קולטנים לגלוקוז ברקמות ובאיברים רבים.

פרוקטוז, לעומת זאת, הוא סוכר 5 טבעתי. זה הסוכר שנמצא באופן טבעי בפירות. הוא עובר חילוף חומרים בכבד ולא מנוצל כפרוקטוז. אין לגוף יכולת להשתמש בפרוקטוז בצורתו הטבעית. המוח לא יכול להשתמש בפרוקטוז. השרירים לא יכולים להשתמש בפרוקטוז. מסיבה זו, בליעת פרוקטוז אינה משנה את רמת הסוכר בדם במידה ניכרת (כמו גלוקוז).

סוכר שולחני נקרא סוכרוז. הוא מורכב משני סוכרים הקשורים יחד. יש מולקולה אחת של גלוקוז אשר קשורה למולקולה אחת של פרוקטוז. זוהי הצורה שאנחנו לרוב מכירים.פחמימות מורכבות

ניתן לסווג פחמימות בדרכים שונות. הדרך הישנה, הפחות שימושית היא ההבחנה בין פחמימות פשוטות ופחמימות מורכבות. במונח הזה עדיין משתמשים לעיתים, אבל כבר ידוע שזה לא מספק מידע מספיק שימושי.

פחמימות פשוטות כוללות בדרך 1 עד 2 סוכרים הקשורים ביחד. אלה נקראים גם חד או דו סוכר. הנפוצים הם גלוקוז, פרוקטוז וסוכרוז, למרות שיש גם סוכרים אחרים כמו לאקטוז.

פחמימות מורכבות הן שרשראות ארוכות של סוכרים. זה הכל. אין צורך לכלול סיבים, חומרים מזינים, ויטמינים או אחרים. קמח לבן מעובד הוא פחמימות מורכבות. הסיבה לסיווג זה הייתה הרעיון המוטעה שפחמימות מורכבות הן איטיות יותר בעיכול בשל אורך השרשרת. עם חקירה נוספת של האינדקס הגליקמי, זה כלל לא נכון. ללחם לבן, למשל יש אינדקס גליקמי גבוה מאוד הדומה לסוכר.ארה

פשוט לעומת מורכב הוא לא שימושי, כי הוא רק ההבדל באורך השרשרת, שבה אנחנו לא ממש מתעניינים. אם אנו מעוניינים בהשפעה הגליקמית, אז אנחנו צריכים למדוד אותו ישירות ולהשתמש באינדקס הגליקמי. עם זאת, כפי שצוין קודם לכן, יש לאינדקס זה בעייתיות משלו.

הבעיה העיקרית עם הסוכרים סוכרוז ופרוקטוז, באופן כללי היא מינון. צריכת הסוכר גדלה לאחרונה וזה מקביל למדי לעלייה בשיעורי ההשמנה וסוכרת.ממתקי Fatfree

שחרור ההנחיות התזונתיות בשנת 1977 עבור אמריקאים הזהיר מפני הסכנות של יותר מדי סוכר. עם זאת, הודעה זו הלכה לאיבוד במסע הצלב אנטי-השומן שלאחר מכן. צריכת סוכר מוגברת החלה באופן חד בשנת 1977 כיוון שהדאגה העיקרית היתה על הרכב השומן של המזון שלנו. מאז ששומן היה הדאגה העיקרית, רובם המכריעה של הקונים המודעים לבריאות, התעלמו או שכחו מתכולת הסוכר.

אריזות של סוכריות וממתקים אחרים מכריזים על עצמם בגאווה שהם דלים בשומן למרות שהם  כמעט 100% סוכר. במהות, זה מחטף שנעשה בשנייה שהסרנו את העיניים מהכדור. המטרה הייתה בריאות טובה יותר ואפילו בשנת 1977 הנחיות המוכרות היו שהסוכר היה בהחלט גרוע בדיוק כמו שומנים. התברר, כמובן, שהשומנים בתזונה הם לא רעים כמו שהם היו אמורים להיות, אבל זה סיפור שיצטרך לחכות.בחירות בברלי

העבריינים הגרועים ביותר בסיפור הסוכר, הם המשקאות הממותקים – משקאות קלים, משקאות מוגזים ולאחרונה גם מיצים ותה ממותקים. בילדים ומבוגרים כאחד, הצריכה של משקאות הממותקים ומיצים עלתה לאורך עשרות השנים והגיע לשיא בשנות האלפיים. המשקאות המסורתיים של הילדים כמו חלב החלו לרדת וליפול. בשנות האלפיים, משקאות הממותקים סיפקו 22% מהסוכר שנמצא בדיאטה האמריקנית לעומת 16% בשנות השבעים. אף קבוצת מזון אחרת אפילו לא הגיע קרוב לכך.

למרות הקדרות והאובדן בכל הריגוש האחרון על משבר ההשמנה, יש קרן של תקווה שנוצצת  בגרף. בשנת 2000 הבנו כבר שאיבדנו את הדרך שלנו. תחת הסתערות אטקינס, נאלצנו להתמודד עם העובדה שהסוכר הוא אכן הנבל התזונתי. סוכר מעולם לא נחשב מזון בריאות, אבל קיבל נסיעה חינם עם הדאגה האובססיבית שלנו לגבי השומן.

פחות סודהמשקאות ממותקים בסוכר החלו לרדת בפופולריות. אייס תה ממותק ומשקאות ספורט קיבלו את האומץ לנסות לקחת המקום שלהם, אבל היה אפשר לעצור את התחזקותם. סודה היא תעשייה של 75 מיליארד דולר שעד לאחרונה לא ראו דבר אחר מלבד זמנים טובים. בשנות השבעים אנשים הכפילו את צריכת המשקאות התוססים. בשנות השמונים הם היו יותר פופולריים ממים ברז. עד 1998, האמריקאים שתו 56 ליטר לשנה. אבל בשנת 2014, קוקה-קולה התמודדה עם 9 שנים רצופות של ירידה במכירות עקב סיבות בריאותיות. ההרכב האנושי של בייבי בום גם היא שחק תפקיד, שכן אנשים מבוגרים נוטים פחות לשתות את החומר הרעיל.
BigGulp

עכשיו משקאות ממותקים, נתקלים בהתנגדות עזה, על ידי מיסוי משקאות מוגזים. כמו המאמץ האחרון של מייקל בלומברג, להוציא מחוץ לחוק משקאות חריגים בגודלם. חלק מהבעיות, כמובן, הם יצרו בעצמם. קוקה קולה, למשל בילתה עשרות שנים בניסיונות לשכנע אותנו לשתות יותר משקאות מוגזים. הם ההצליחו, אבל באיזה מחיר? כשמשבר ההשמנה גדל, חברות  אלו מצאו את עצמם תחת אש צולבת.

זה מרתק להשוות את גודל המשקה המבעבע המקורי של מקדונלדס (בערך 250 מ"ל) לגודל מנת הילדים הנוכחית  (בערך 420 מ"ל). גאונות שיווקית טהורה.

המשך כאן להשמנה הורמונלית – משקאות ממותקים חלק ל

התחל כאן עם קלוריות א – כיצד אנחנו משמינים?

לראות את כל ההרצאה – אטיולוגיה של ההשמנה 4/6 – פתרון המהיר

מודעות פרסומת