ד"ר ג'ייסון פונג – השמנה הורמונלית – האם חלבון משמין? – חלק כה.

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום: מיכל גביש.

תפקיד החלבונים בעליה במשקל, היא שאלה מורכבת. תנו לי לחזור ולהדגיש כאן ששטח זה של מחקר הוא עדיין מאוד חדש ובוודאי שאין לנו את כל התשובות. בעוד פחמימות מעובדות (קמח לבן) וסוכר נחשבים כמעט אוניברסלית כמשמינים, יש ויכוח מטורף על המעלות או הפגמים של החלבון בתזונה. בפרט, נראה שחלבוני החלב והבשר האדום הם השנויים ביותר במחלוקת. ראו את הפוסט הקודם לקבלת פרטים נוספים. אכן, התשובה היא לא קלה כמעט כמו שהיא נראית. נראה שיש נתונים תומכים טובים לשתי נקודות המבט.

ישנם כאן שני שיקולים – אפקט האינקרטין, ומינון חלבון החלב. ראשית, עליית האינסולין בתגובה לחלבון היא תוצאה של האינקרטין ולא עלייה ברמת הסוכר בדם. אינקרטין כגון GLP-1 וGIP לא רק שמעלים את האינסולין, אבל יש להם גם השפעות משמעותיות אחרות. GLP-1 הוכח שלא רק מגדיל את הפרשת אינסולין, אלא גם משחק תפקיד בשליטה על ריקון קיבה. לדוגמא, עירוי של GLP-1 בבני אדם גורם להאטה משמעותית של התרוקנות הקיבה. זה כולל גם את ההשפעה של האטת שחרור של חומרים מזינים וגלוקוז בגוף, אשר עשוי להיות מועיל באופן דומה לזה של פעילות סיבים.

הדרך הטובה ביותר ללמוד את ההשפעות של אינקרטין תהיה להשתמש בתרופות המחקות את ההשפעה של GLP-1. התרופה הראשונה שפותחה מהסוג הזה נקראת אקסנטיד, הידוע גם בByetta. היא בודדה מרוק של הלודרמה מרירית (באנגלית Gila monster) (כמה מגניב זה [הכוונה לשם באנגלית, מפלצת]). תרופה זו אושרה לטיפול בסוכרת סוג 2. היא מחקה את ההשפעה של GLP-1, אשר גורם לעלייה בהפרשת אינסולין באמצעות השפעת אינקרטין וכך, רמת סוכר בדם יורדת. בגלל השפעת התרופה על הורדת הסוכר בדם, תרופה זו הייתה בשימוש בסוכרת מסוג 2 במשך שנים. אבל שמו לב שיש גם השפעות אחרות. Byetta גורמת להאטת התרוקנות קיבה, מה שמוביל לתחושה של בחילה או אי נוחות במערכת העיכול בחולים.

חלבון ושובע

הפעילות הנורמלית של הקיבה כרוכה בהחזקת מזון שרק נאכל, ערבובו עם חומצות הקיבה ולהעביר לאט את התוכן לתוך המעי הדק בקצב מדוד. עם Byetta, שחרור זה של תוכן קיבה התרחש הרבה יותר לאט מהרגיל. תופעות הלוואי העיקריות של Byetta – בחילה – נראו רק ב 57% מהחולים שנטלו את התרופה. חולים דיווחו שהם לעתים קרובות מרגישים תחושת של שובע או מלאות. זה דומה לאפקט של צריכת חלבונים שנראה בפוסט הקודם בו חלבון מי גבינה גרם לא רק לעלייה הגדולה ביותר באינסולין, אלא גם לתחושה הגדולה ביותר של שובע.

הנבדקים במחקר קיבלו מנות שוות קלורית של ביצה, הודו, טונה או  מי גבינה. השפעת האינסולין הגדולה ביותר הייתה עם חלבון מי גבינה. עם זאת, לאחר מכן נתנו לנבדקים אפשרות לאכול במזנון בסגנון אכול כפי יכולתך, והכמות שנאכלה נמדדה. כמות המזון הנצרכת לאחר החלבון מי גבינה היתה נמוכה באופן משמעותי מאשר עם ביצה או הודו.

זה עולה בקנה אחד עם ניסיון אישי. תזונה של חלבונים נוטים לגרום לך להרגיש מלא יותר למשך זמן ארוך יותר. תארו לעצמכם שיש לך כמויות שוות קלוריות מ 2 מזונות – סטייק לעומת גלידה. כמה זמן אתה מרגיש מלא אחרי סטייק לעומת הגלידה? הניחוש שלי הוא שסטייק יגרום לך מלא יותר למשך זמן ארוך יותר. זה פשוט "יושב" בבטן שלך. זוהי השפעת אינקרטין על האטת התרוקנות הקיבה. גלידה, לעומת זאת, או עוגיות לא "יושבות" בבטן שלך במשך זמן רב. זמן קצר לאחר שהן נאכלו, אנו הופכים להיות שוב רעבים.

לפיכך, יש שתי השפעות מנוגדות של אינקרטין על המשקל – אינסולין והשפעות ריקון הקיבה. מצד אחד, אינסולין עשוי להיות משמין. מצד השני, בגלל שהבטן היא מלאה יותר למשך זמן ארוך יותר, מנגנוני השובע שלנו מופעלים ואנחנו מרגישים מלאים, ולכן לא אוכלים כל כך הרבה בהמשך. למה יש השפעה חזקה יותר? הדרך לגלות זאת היא לתת אינקרטינים ולראות אם הנבדקים עולים או יורדים במשקל. סוג זה של תרופות – הכוללת Byetta כמו גם התרופה לסוכרת Victoza היא למעשה אינה מיוחסת לעליה במשקל למרות העלייה ברמות אינסולין. במקום זאת, שתי התרופות גורמות לירידה במשקל כתוצאה מההשפעה על התנועתיות בקיבה. נראה כי גירוי של השפעת אינקרטין  GLP-1  מפעיל יותר השפעת על ירידה במשקל מאשר לעלייה במשקל.

עם זאת, הירידה במשקל שנמצאה בגירוי GLP-1 סלקטיבית בלבד. זכור כי אינקרטין כולל שני הורמונים,  GLP-1 וGIP, עד כה. עוד הורמונים עשויים עדיין להתגלות. מי גבינה עשויה להשפיע יותר על אינרקטין GIP ולא על GLP-1. האם זה חשוב? אני לא ממש יודע. עם זאת, מה שזה אומר הוא שאנחנו צריכים להיות זהירים לפני שנניח שמי גבינה יכולים לעזור לירידה במשקל.

יש גם סוג של תרופות הנקראות מעכבי DPP4 (חומר שיש לו השפעה על סוכרת), והדוגמאות הן סיטגליפטין, וsaxagliptin. במקום לחקות את GLP-1, הם חוסמים את האנזים (dipeptidyl peptidase-4 DPP4). אנזים זה מפרק את שני האינקרטין,  GIP וGLP-1. חסימת האנזים שמפרק את האינקרטין, מובילה לעלייה באינקרטין. זוהי שלילה כפולה. רואים מה שקורה? DPP4 מוביל לפחות אינקרטין. חסימת DPP4 מובילה לעליה באינקרטין. הנקודה שלי כאן היא שיש עלייה בשני GIP וGLP-1 עם תרופות מעכב DPP4. השאלה – האם מעכב DPP4 מוביל לירידה במשקל? לא. הם גם לא יובילו לעלייה במשקל, להיפך המשקל יהיה קבוע. נאטרליות. אז איזה אינקרטין נגרה כך שישפיע על עליה או ירידה במשקל?

השיקול המרכזי האחר, במיוחד בחלב הוא מינון החלבון. דיאטה אמריקנית ממוצעת מכילה כ50% פחמימות. זה קל לאכול יותר פחמימות. עוד כמה פרוסות לחם, צלחת גדולה של פסטה. אם אתה רוצה להגדיל את החלבון, אתה יכול גם לאכול סטייק גדול. עם זאת, איך אתה יכול להגדיל את חלבון החלב לבד? אתה יכול לאכול פרוסת גבינה ענקית לארוחת ערב? מה דעתך על שתייה כמה גלונים של חלב? שתי אמבטיות גדולות של יוגורט לארוחת צהריים? זה באמת לא כל כך קל להגדיל באופן משמעותי את מינון של חלבוני החלב בלי להזדקק לחלבון מי גבינה ומאכלים מלאכותיים אחרים. אתה יכול לשתות כוס נוספת של חלב, אבל זה לא משנה מאוד את ההרכב התזונתי של הדיאטה. עם זאת, הפחתת פחמימות מעובדות מ -50% ל -10% הוא שינוי עצום בהרכב דיאטה.

לכן, גם אם חלבוני החלב טובים במיוחד בגירוי אינסולין, אנחנו לא לאכול או לשתות מספיק מחלבונים אלה כדי לעשות שינוי כה גדול בתכנית הכוללת של דברים. תחשבו על זה ככה. חבטה היא חלק מהמשחק של בייסבול. עם זאת, ההבדל בין חבטה ממש טובה ורעה אינה צפויה להכריע בתוצאה של משחק הבייסבול. זה פשוט לא משנה כל כך הרבה.

עם זאת, כאשר אנו מדברים על בשר אדום וחלבונים אחרים, הסיפור הוא שונה במקצת. זה לא כל כך קשה להגדיל את החלבון מן החי בתזונה. להחליף פרוסת לחם לקציצת המבורגר נוספת. לאכול יותר עוף. סטייק גדול. לאכול קערה של צ'ילי.

אז מה היא ההשפעה של חלבון מי גבינה על עלייה במשקל? מהי ההשפעה של בשר אדום על עלייה במשקל? אני חושד שהאיזון של עלייה במשקל וירידה במשקל תלויה בהשפעה של אפקט האינקרטין, שיהיה תלוי במי מגרה אותו אינקרטין. התשובות הן, שוב, לא ברורות. עם זאת, אנחנו יכולים להסתכל על כמה נתונים אפידמיולוגיים בקנה מידה גדול כדי להראות את הדרך. המשיכו לעקוב…

המשך כאן עם השמנה הורמונלית כו – דילמת הבשר האדום

התחלה כאן עם קלוריות חלק א

לראות את כל ההרצאה כאן – אטיולוגיה של השמנת 3/6

מודעות פרסומת