ד"ר ג'ייסון פונג – השמנה הורמונלית – התפקיד של סיבים – חלק טז.

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום: מיכל גביש.

סיבים הם החלקים שלא מתעכלים במזון, בדרך כלל אלה פחמימות שהגוף שלנו לא יכול לפרק ולספוג. הם עוברים דרך המערכת שלנו במידה רבה ללא שינוי. ישנם 2 סוגים של סיבים – מסיסים ובלתי מסיסים, וההבחנה מבוססת על אם ניתן להמיס אותם במים. מזונות צמחיים לעתים קרובות מכילים כמויות משתנות משני סוגי הסיבים.

יש לסיבים מספר יתרונות, כביכול בריאות – מלאות, צמיגות, ותסיסה. המלאות עוזרת אולי למלא את הקיבה שלנו, ולכן גורמת לנו לאכול פחות. זה יכול גם להאט את זמן התרוקנות הקיבה. במעיים הסיבים מגדילים את הנפח שעובר ובכך מזרזים את ההתרוקנות. שיערו גם שזה מוריד את שיעורי סרטן המעי הגס על ידי פעילות של 'טיהור' המעיים כביכול באמצעות האצת מעבר הפסולת דרך המעי הגס.

סיבים מסיסים יכולים לעתים קרובות להגדיל את הצמיגות במעיים ולכן לשנות את הספיגה של חומרים מזינים אחרים. מזונות צמחיים המכילים סיבים מסוימים עשויים להכיל חומצה פיטית שעשויה לפעול כמונעת ספיגה של חומרי מזון, ובכך היא מייצרת יתרונות על ידי הפחתת ספיגה. קליטה מופחתת של סוכר וקבלת תגובה מועטה יותר לסוכר עשויה להיות כאן ייתרון.

הגדלת הצמיגות מאטה את תנועת מזון דרך הקיבה והמעי הדק. זה גם עלול להפריע לערבוב של מזון עם אנזימי עיכול, משבש היווצרות מיצלות (צבר מולקולות), ומשנה דיפוזיה ואינטראקציה של חומרים מזינים עם המשטח הרירי. השילוב של פעילויות אלה גורם לספיגה מועטה יותר של שומן ופחמימות, אשר עשוי לגרום לתחושת שובע. תסיסה של הסיבים עלולה לייצר תרכובות מועילות. קיימת דעה שסיבים תזונתיים מזינים  "חיידקים טובים" במעיים שלנו, ולכן יש בהם מספיק תועלת. חומצות שומן קצרות שרשרת עשויות גם הן להיות מיוצרות וגם בהן ייתכן שיש תועלת.

הסיבים הגיעו לידיעת ציבור בשנות השבעים. מתוך עבודת מסיונרית ומהשוואה של אוכלוסיות מקומיות, התברר כי המחלות שנקראות מחלות ציבילזציה (מחלות לב, השמנת יתר, סוכרת, שבץ מוחי, סרטן וכו ') היו נדירות למדי בקרב ילידים שיישמו תזונה ואורח חיים מסורתי. באזורים עירוניים, כשאורח החיים של הילידים הפך מערבי, מחלות אלה החלו להופיע.

חלק מהחוקרים, בעיקר ד"ר קליב, האמינו שמחלות אלה נגרמו על ידי צריכה המוגברת של פחמימות מעובדות – במיוחד סוכר וקמח לבן. אלה יכולים להיות להישמר בטמפרטורת חדר ללא חשש מקלקול – וזה יתרון גדול. זה גם איפשר לנייד אותם בכמות גדולה ולמרחקים גדולים. דרך שנות השישים ותחילת שנות השבעים, הדיון על האשם התזונתי העיקרי השתולל הלוך ושוב בין השומן ופחמימות מזוקקות. המטוטלת לבסוף הכריעה לטובת הפחתת השומן בתזונה, אשר חייבה הגדלת צריכת הפחמימות. מאחר שרוב הפחמימות בתזונה המערבית מעובדות, המטרה של הפחתת שומן לא עלתה בקנה אחד עם הפחתת הפחמימות המעובדות.

כתוצאה מכך, השערת הפחמימות נעשתה במהירות לא אהודה. אפשרות נוספת שהוצגה, היתה שאולי האשמה לא היתה בפחמימות אלה בחוסר הסיבים. להשערה זו היה יתרון גדול והתאימה עם השערת השומן והקרקע נכבשה במהירות. מזונות לא מעובדים מסורתיים שכללו פחמימות נטו להיות גבוהים מאוד בסיבים.

דניס פרוקיט, מנתח מיסיונרי שבילה הרבה באפריקה, היה אחד התומכים המובילים בהשערת הסיבים התזונתיים. עד שההנחיות התזונתיות לאמריקנים שוחררו בשנת 1977, הייתה ההמלצה "לאכול מזונות עם כמות נאותה של עמילן וסיבים". אלה הוכתרו בפנתיאון של המיתוסים התזונתיים. סיב הוא טוב בשבילך. זאת הייתה מחשבה שגוייה, היה קשה להראות מדוע זה טוב בשבילך. אחת המחשבות של ד"ר ברוקיט היתה שסיבים מפחיתים את הסיכון לסרטן המעי הגס על ידי האצת מעבר הצואה במעי הגס.

מחקרים גדולים נערכו עם צריכת סיבים. 88757 נשים נחקרו במחקר פרוספקטיבי בשם "Nurse’s Health Study" על מנת לזהות אם צריכת סיבים מוגברת תפחית את הסיכון לסרטן המעי הגס. למרות 16 שנות המעקב, לא הייתה ירידה משמעותית בסיכון לסרטן מעי גס בצריכת מוגברת של סיבים. לא נראה שיש תגובה. לקיחת יותר ויותר סיבים לא העניקה שום ייתרון נוסף.

סיבים ו- מעי גס-ca

ניסוי אקראי מבוקר ניסה להראות את היתרונות של סיבים בנגעים טרום סרטניים הנקראים אדנומה. סרטן מעי גס לעתים קרובות נובע מאדנומה אבל זה בדרך כלל לוקח בין 5 ל 10 שנים לפתח אותו. 1,303 חולים חולקו באקראי לצריכת סיבים גבוהה או הצריכה רגילה. עם מעקב של 34 חודש כחציון היה בלתי אפשרי להוכיח תועלת.סיבי אדנומה

ובכן, לתוספי סיבים כשלעצמם נראה שיש יתרון קטן מאוד בהפחתת סיכון לסרטן. אולי אנחנו יכולים להסתדר טוב יותר במחלות לב?  ניסוי Diet and Reinfarction  נערך במטרה לענות על השאלה אם תזונה דלת שומן או תזונה עשירה בסיבים תועיל למחלות לב. במחקר, 2033 גברים לאחר התקפי לב חולקו באקראי לדיאטות שונות, כדי לראות אם דיאטה מסוימת תפחית את הסיכון להתקף לב שני. לתדהמתם, הדיאטה דלת השומן של איגוד לב האמריקאי לא נראתה כמפחיתה את הסיכון בכלל. לתזונה הים תיכונית (דיאטת שומן גבוהה) נראה שיש תועלת. זה מה שד"ר אנסל קיז הראה לפני שנים. הניסויים אחרונים שנערכו גם הם מאשרים את היתרונות של אכילת שומנים טבעיים יותר כגון אגוזים ושמן זית במניעת מחלות לב. אז לאכול יותר שומן עשוי להיות מועיל. ומה לגבי הסיבים?

DART-סיבים

זהו, שלא נראו יתרונות אצל מי שקיבל תוספי סיבים. לא רק זה, אלא הגדלת סיבים עשוי למעשה להגדיל את הסיכון למוות! הפתעה שצצה כך פתאום. למרות שהציבור התאהב בסובין, היה קשה לענות על השאלה "איפה נמצא היתרון של הסיבים?"

לשימוש בסיבים לירידה במשקל היו תוצאות מעורבות. אמנם הייתה התלהבות ראשונית לגישה זו,  אך היא גוועה בעיקר בגלל חוסר הצלחה.

רוב המחשבות שלנו על מזון, הן בעיקר על ההרכב התזונתי שלהם. הוויטמינים ומינרלים שהם מכילים. המפתח להבנת סיבים הוא להבין שהתועלת של הסיבים היא לא כמזינים, אלא כאנטי מזינים. אנחנו חושבים על מזון וויטמינים שמוסיפים דברים טובים לגוף. יש סיבים היכולים להפחית את הספיגה והעיכול. יש סיבים שיכולים להפחית מהגוף דברים רעים. במקרה של סוכר ואינסולין, אלה דברים טובים.

המשך להשמנה הורמונלית חלק יז.

התחלה כאן עם קלוריות חלק א

לראות את כל ההרצאה כאן – אטיולוגיה של ההשמנה 2/6 – המדע החדש של Diabesity

מודעות פרסומת