ד"ר ג'ייסון פונג – השמנה הורמונלית חלק יא – המדע החדש של הסוכרת

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תרגום: מיכל גביש.

Diabesity נקראת כך כי היא שילוב של השמנת יתר וסוכרת סוג 2. השמנת יתר בדרך כלל מגיעה ראשונה וסוכרת סוג 2 מגיעה מאוחר יותר. זה הביא רבים למסקנה כי השמנת יתר גורמת לסוכרת. על פני השטח, זה נראה הגיוני, שכן לעתים קרובות שניהם מתקיימים יחד. עם זאת, זה נעשה קשה יותר כאשר אנשים מנסים להסביר מדוע וכיצד השמנה גורמת לסוכרת.

ואכן, התשובות הרבה יותר מעורפלות. חלק משערים כי תאי שומן מייצרים הורמונים שאיכשהו, באורח פלא, גורמים לסוכרת. יש הטוענים כי תאי השומן מייצרים הורמון הנקרא pigment epitelium-derived factor שגורם לעמידות לאינסולין. אבל למה בכלל תאי שומן יתחילו לייצר הורמון כזה?

חוקרים אחדים חושבים שתאי שומן מייצרים  הורמון שנקרא רסיסטין שגורם לתאים אחרים להפוך עמידים לאינסולין. אמנם זה שם חכם, אבל למה שתאי שומן ייצרו הורמון כזה בכלל?

אחרים, כמו חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, חושבים שהשמנת יתר "יוצרת סטרס" בתאים, כמו נערים פרועים בתיכון. זה – מסיבה כלשהי,  גורם לתאים לשלוח אות שאומר לקולטני אינסולין להפסיק להגיב לאינסולין. זה גורם לעמידות לאינסולין. באמת? זה הכי טוב שאתה יכול להביא?

התשובה, אם כך, היא הרבה יותר פשוטה ושורשיה נעוצים בתיאורית ההשמנה ההורמונלית.

צעד תיאורית ההשמנה הורמונלית 2

עד כה כבר בחנו את הראיות התומכות בתיאוריית ההשמנה ההורמונלית. אינסולין הוא המוביל העיקרי בהשמנת יתר. קורטיזול גם כן משחק תפקיד, אבל אינסולין הוא השחקן המרכזי אצל רוב האנשים. אינסולין גם מגביר את העמידות לאינסולין במשוב של חיזוק עצמי.

מאז שסוכרת סוג 2 היא בעצם מילה נרדפת לעמידות לאינסולין, אנחנו יכולים לארגן מחדש את תיאוריית ההשמנה ההורמונלית בדרך זו.

Diabesity

תחת מבנה זה, שניהם, גם השמנת יתר וגם סוכרת, נגרמים על ידי אותו דבר – רמות אינסולין גבוהות. זה מסביר מדוע סוכרת והשמנת יתר קשורות כל כך חזק. זה גם מסביר מדוע כל המאמצים שנעשו כדי למצוא איך השמנה גורמת לסוכרת נכשלו. זאת משום שהשמנת יתר אינה גורמת לסוכרת מסוג 2. הם שניהם תוצאות של היפר-אינסולימיה. מתברר כי כל התסמונת המטבולית מתייחסת לרמות אינסולין גבוהות, אבל את זה אנחנו נגלה בעתיד.

לסוכרת ולהשמנת יתר יש גורם משותף – רמות אינסולין גבוהות. הם בעצם שני צדדים של אותה מחלה ומכאן השם – diabesity. כמו כן, אנו יכולים לראות שיש כאן בעיית ביצה ותרנגולת מעניינת. אינסולין גורם לעמידות לאינסולין שמוביל לאינסולין במעגל קסמים. אז מה בא קודם?

האם בעיית העמידות לאינסולין מוכתבת עקב, למשל, גנטיקה? או שזאת בעיה שמתחילה בגלל אינסולין גבוה? שניהם אפשריים. השמנת יתר בדרך כלל מתבטאת קודם. כדי שנוכל להתחיל לפתור את הבעיה, נסתכל בזמן הביטוי של השמנת יתר, במיוחד השמנת יתר בנוער.

Juvi Obesity1

במאמר זה "שינויים ראשונים בהפרשת אינסולין לאחר ארוחה, ולא ברגישות לאינסולין, המאפיינים השמנת נוער" סוכרת 43: 696-702; 1994 Le Stunff C, המחברים הסתכלו על 3 קבוצות של אנשים – שאינם סובלים מהשמנת יתר, השמנת יתר שקרתה לאחרונה (<4.5 שנים) והשמנת יתר ארוכה יותר (> 4.5 שנים). הם היו מסוגלים למדוד את הפרשת אינסולין בתגובה לארוחה סטנדרטית.

כפי שניתן לראות, אצל שתי קבוצות של נבדקים שמנים היו רמות גבוהות יותר של הפרשת אינסולין בהשוואה לאלה שאינם סובלים מהשמנת יתר. הפרשת אינסולין גבוהה באופן חריג מתפתחות מוקדם באלה עם השמנת יתר מומשכת.

Juvi Obesity2

מה לגבי עמידות לאינסולין?

כאשר מסתכלים על התרשימים המצורפים, ניתן לראות כי עמידות לאינסולין (הנמדדת כאן על ידי ספיגת גלוקוז מקסימלית) מתפתחת לאורך זמן. במשך השמנה ארוך יותר, גדלה העמידות לאינסולין. העמידות לאינסולין עכשיו תורמת יותר ויותר לרמות האינסולין בצום.

Juvi השמנת 3

זו התשובה לשאלת הביצה והתרנגולת של אינסולין ועמידות לאינסולין. אינסולין הוא הגורם הראשוני. רמות גבוהות ומתמשכות של אינסולין מובילות לעמידות לאינסולין. עמידות לאינסולין בתורה מובילה לרמות אינסולין גבוהות.

משך הזמן של השמנת יתר אצל נוער יכול להיות מיוצג כך. מה שבאמת נראה כמו הבנה של תיאוריית ההשמנה ההורמונליית שלנו.

Juvi Obesity4

בשבוע שעבר היתה התרגשות מסויימת עם דו"ח שפורסם בכתב העת של איגוד הרפואה האמריקאי, שציין ששיעורי ההשמנה בקבוצת גיל 2-5 שנים ירדו ב-43%. רוב קבוצות הגיל האחרות לא הראו שינוי משמעותי בשיעורי השמנה. מכיוון שהשמנה בילדות קשורה מאוד להשמנה בגיל מבוגר, זה אכן חדשות טובות מאוד.

הפחתת השמנה בילדות

קבוצות מסוימות, כגון הקמפיין השגוי של מישל אובמה חבר'ה בואו נזוז  לא בזבזו זמן בברכם את עצמם על עבודה יפה מאוד. הם מאמינים כי למסע הפרסום שלהם לפעילות גופנית יש תפקיד מפתח בהצלחה זו. זאת למרות העובדה שרוב המחקרים מראים כי לפעילות גופנית יש חלק קטן או כלום בירידה במשקל.

אם התוכניות נגד השמנה שלהם היו כזו הצלחה, מדוע אנו רואים תוצאות רק בקבוצת הגיל הנמוכה ביותר (גיל 2-5)? אני אף פעם לא זוכר דעה שאומרת שילדים בני שנתיים צריכים להיות פעילים יותר. אני לא זוכר שבכלל שראיתי ילדים בני שנתיים בחדרי כושר. לעומת זאת, השמנה בגיל מבוגר, לא נראה לי שהשתנתה הרבה.

התשובה, אם כך, הרבה יותר פשוטה. היא תלויה בגורם משך הזמן של השמנת יתר.

אלה עם השמנה ותיקה נוטים להיות יותר עמידים לאינסולין ולכן ההשמנה אצלם קשה יותר לטיפול. הזמן הקצר יחסית של השמנת יתר בקבוצה של בני  2-5 השנים קלה יחסית לטיפול.

שכיחות של השמנת יתר

אם אנחנו מסתכל על גרף סה"כ הממתיקים והקלוריות, אנו רואים כי בשנים 1977-2000 חלה עלייה מתמדת בצריכת הממתיקים. זה היה בתגובה להנחיות התזונתיות הנתעבות משנת 1977 שהפיקו את פירמידת המזון הידועה לשמצה. המטרה הייתה לאכול פחות ופחות שומן כאחוז מהקלוריות ויותר פחמימות. הם עודדו מזונות ממותקים, כל עוד הם היו דלים בשומן. 1977 היא גם השנה בה מגיפת ההשמנה התחילה.

צריכת ממתיקים הגיעה לשיאה בשנת 2000 תחת ההסתערות על אטקינס. בסוף שנות התשעים ותחילת 2000 המטבח של אטקינס פרח. זה כלל גם את כל החקיינים השאפתיים של אטקינס. כל תשומת הלב הופנתה לדל פחמימות וזה הביא לצריכת ממתיקים נמוכה יותר בשל ההבנה שהסוכר גורם להשמנה.

כמובן, אתם יכולים פשוט לשאול את סבתא שלכם. היא הייתה אומרת לכם שהצעד הראשון בירידה במשקל הוא להפסיק לאכול ממתקים ומזונות עמילניים. במקום זאת, הקשבנו לפוליטיקאים ולרופאים שאמרו שהסוכר לא גורם לנו להשמין, שומן גורם לנו להשמין. אבל כאשר אכלנו שומן פחות ופחות, עלינו יותר ויותר במשקל.

היתרון העיקרי במסר של אטקינס היה שצריכת הסוכר החלה לרדת החל משנת 2000. גם לאחר ששיגעון אטקינס הפך אופנתי כמו צמיד ליבסטרונג, האמת שאין להכחישה היתה, שיותר מדי סוכר הוא רע בשבילנו. באמת, ממש רע. צריכת הסוכר נפלה בשנת 2000 ולאחר פיגור של 5-10 שנים, כך גם השמנה בקבוצות שהכי קלות לטיפול. לי זה נשמע הגיוני.

לחץ כאן כדי להמשיך להשמנה הורמונליית חלק יב.

להתחלה לחץ כאן – למה אנחנו משמינים? קלוריות – חלק א.

לראות את כל ההרצאה – אטיולוגיה של ההשמנה 2/6 – המדע החדש של Diabesity

מודעות פרסומת