ד"ר ג'ייסון פונג – למה אנחנו משמינים? איך הפחתת קלוריות משפיעה על חילוף החומרים שלכם – חלק ו.

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תורגם ע"י ליטל פלד.

לחץ כאן ל"למה אנחנו משמינים?" חלק א, חלק ב, חלק ג, חלק ד, וחלק ה.

בפוסטים הקודמים סקרנו איך לאכול פחות לא מביא לירידה קבועה במשקל. במחקרים הקלאסיים של הפחתת קלוריות התוצאה הייתה קצב חילוף חומרים שיורד באופן משמעותי או סך הוצאת אנרגיה שירד (TEE).

בואו עכשיו נתקדם לעידן המודרני, ונבחן  מחקר זה שפורסם בכתב העת היוקרתי לרפואה  New England Journal of Medicine.

שינויים ב-אנרגיה-הוצאה-1שינויים בהוצאות אנרגיה כתוצאה משינוי משקל גוף 
רודולף ל לייבל NEJM מרס 1995 9, 332 (10);621-28

בניסוי זה, 18 סובלים מהשמנת יתר ו -23 נבדקים במשקל תקין ויציב גויסו. הם קיבלו דיאטה נוזלית של פחמימות 45%, 40% שומן וחלבון 15% עד שהמשקל הרצוי, העלייה או ירידה במשקל, הושגו.

בקבוצה אחת התמקדו בירידה במשקל של 10% והקבוצה האחרת התמקדה בעליית משקל של 10%. לאחר העלייה במשקל, נבדקים חזרו למשקל ההתחלתי שלהם, ולאחר מכן ירידה נוספת של 10% או 20% במשקל הושגה.

השאלה שהם רוצים לענות עליה היא מה שקרה ל-TEE כאשר המשקל עלה או ירד. זה הושג ללא שינוי בהרכב הדיאטה. כלומר, בדיאטה הנוזלית היה יחס קבוע של פחמימות, שומנים וחלבונים. המשתנה היה רק הצריכה הכוללת של תזונה נוזלית זו.  מה קורה ל-TEE כאשר צריכת הקלוריות משתנה?

במילים אחרות, אם נפחית או נגדיל את הקלוריות הנכנסות שלנו, מה קורה לקלוריות היוצאות? על פי ההשערה הקונבנציונלית של הפחתה קלורית , כאשר מעלים או מורידים קלוריות, לא אמור להיות הרבה שינוי בקלוריות יוצאות. גדול! זה בדיוק מה שאנחנו רוצים לדעת, כי אנחנו לא ממש אוהבים את תשובות המחקרים הקלאסיים.

שינויים ב-אנרגיה-הוצאה-2-300x225
תוצאות

ובכן, מה קרה? תוצאות הגרף משמאל מציגות את השינויים ב-TEE בקבוצות הניסוי השונות. בואו נתחיל מלבחון את הקבוצה שהעלתה במשקל 10%. בתגובה לעלייה במשקל אנשים הגדילו את הוצאת האנרגיה שלהם בכמעט 500 קלוריות ליום.

זכרו כי אחת מהנחות המפתח של התאוריה היא כי בתגובה לשינוי קלוריות, TEE אינו משתנה. זה בבירור לא נכון.

במקום למודל "קלוריות נכנסות, קלוריות יוצאות" שבו שומן מאוחסן על פי צריכת יתר של קלוריות, נראה כי הגוף מגיב לעודף קלוריות בניסיון לשרוף אותו!

עכשיו בואו לראות מה קורה כשהמשקל חוזר למצבו ההתחלתי. כאן הדברים מתחילים להיות מעניינים. כשהמשקל חוזר לקדמותו, TEE חוזר לנקודת התחלה. ככל שאנו מתקדמים לעבר ירידה של 10% ו -20% במשקל, הגוף מפחית TEE בכ -300 או 400 קלוריות ליום.  אז, כשאנו מתחילים לרדת במשקל, הגוף מגיב לירידה במשקל על ידי צמצום TEE, ובכך להאט את ירידה במשקל נוספת, ועידוד עלייה במשקל. כל זה נעשה מבלי לשנות את ההרכב התזונתי של המזון, שכן כל המשתתפים נטלו באותה הדיאטה נוזלית. במילים אחרות, עלייה בקלוריות נכנסות גורמת לעלייה בקלוריות יוצאות. ירידה של קלוריות נכנסות גורמת לירידה בקלוריות יוצאות. זה, כמובן, נוטה לצמצם את ההשפעה של העלייה או ירידה של צריכת קלוריות.

אם ניסית לרדת במשקל על ידי פחות אכילה  (הפחתת קלוריות כמו בתאוריה הראשונית), זה המקום שבו תגיד "WTF? !!OMG, זה מבאס! "

טרמוסטט
תרמוסטט

במקום האיזון הפשוט של קלוריות נכנסות-קלוריות יוצאות, נראה כי הגוף שלנו פועל יותר כמו תרמוסטט. כלומר, נראה לגופינו יש משקל התחלתי מסוים (BSW). כל ניסיונות לעלות מעל BSW  יגרמו לגוף שלנו לנסות להחזיר את הגוף למשקל ההתחלתי שלו על ידי הגדלת TEE (הגדלת קצב חילוף חומרים כדי לשרוף את הקלוריות העודפות).

כל ניסיונות לרדת מתחת BSW זה יגרום לגוף שלנו לנסות ולהחזיר את הגוף למשקלו ההתחלתי על ידי הפחתת TEE (ירידת חילוף חומרים כדי להחזיר את הקלוריות שאבדו). לא פלא שזה כל כך קשה לשמור על המשקל! כשאנו מאטים את חילוף החומרים שלנו, אנחנו חייבים לצמצם עוד יותר את צריכת הקלוריות שלנו כדי לשמור על ירידה במשקל.

הממ. זה בעצם עושה הרבה היגיון. למעשה, זוהי הנחה מס' # 4 של התיאוריה. אנו מניחים כי רווח או הפסד שומן אינו מבוקר על ידי הגוף. אנו מניחים שככל שאוכלים יותר אנחנו גורמים עלייה במשקל וכמה שאנחנו אוכלים פחות ואנחנו ממשיכים לרדת במשקל. אבל אין מערכת בגוף שאינה מבוקרת ככה! הכל תחת שליטה הורמונלית. זה הרבה יותר הגיוני שיש לגוף מערכת השולטת במשקל גוף. (למעשה יש לו מספר מערכות כאלה).

הבה נבדוק זאת בהקשר של דיאטה. נניח שאנו נמצאים במשקל יציב. אנחנו אוכלים 2000 קלוריות ושורפים 2000 קלוריות כל יום. אנחנו שומרים על תזונה קבועה, אבל רק מעלים או מורידים את הכמות.

המשקל עלול לעלות אבל תגובת הגוף תהיה להגדיל את סך הוצאות אנרגיה היומיות – טמפרטורת גוף עשויה לעלות, האנרגיה ותחושת הנוחות עשויות לעלות. אנחנו יכולים לאכול 2,500 קלוריות ליום אבל הגוף עכשיו יגדיל TEE   2,500 קלוריות ליום. משקל הגוף לא יעלה והגוף ינסה להפחית במשקל שלנו בחזרה לנקודת הפתיחה. בינתיים, אנחנו מרגישים נהדר.

בואו נעשה את ההפך – הטכניקה התזונתית המוטעית של שליטה בכמויות. נקטין את גודל המנה שלנו, אבל נשמור על תזמון ארוחה והרכב זהה. נפחית את צריכת הקלוריות שלנו מ- 2000 קלוריות ליום ל-1,600 קלוריות ליום.  המשקל שלנו עשוי לרדת, אבל אז הגוף יגיב על ידי צמצום TEE לכ -1,600 קלוריות ליום. אנחנו עלולים להרגיש קור, עייפים, אומללים ורעבים. אם אי פעם הייתם בדיאטה – אתם כנראה יודעים איך זה מרגיש.

החלק הגרוע ביותר שלו הוא שאנחנו לא נוריד עוד משקל נוסף כי אנחנו אוכלים פחות ופחות שורפים קלוריות. כל סטייה מהדיאטה, אפילו ל-2,000 קלוריות ליום כמו לפני כן, תגרום עלייה במשקל. ואז הייאוש מתחיל להשתלט. אנחנו מתעייפים מלהרגיש כל כך רע עד שנחזור לתזונה הרגילה שלנו. כל המשקל מגיע במרוצה חזרה עם תוספת קטנה למען הסדר הטוב. למעשה, זה בדיוק מה שקרה בניסויי ה"כמעט- הרעבה" על ידי ד"ר אנזל קיז כמו גם באלה במכון קרנגי בשנת 1917.

אנחנו מרגישים שאכזבנו את עצמנו. אנחנו חושבים שזה באשמתנו. הרופאים, הדיאטניות, ואנשי המקצוע רפואיים האחרים שלנו מבקרים בשקט שאין לנו 'כוח רצון', וזורקים קלישאות חסרות משמעות. נשמע מוכר? כן, כך חשבתי.

אבל למען אמת, הכישלון לא היה שלנו. דיאטת השליטה בכמויות  מובטחת כמעט מראש לכישלון. זה הוכח שוב ושוב ב-100 השנים האחרונות . הסיבה היחידה שאנחנו חושבים שזה עובד היא כי כולם – הרופאים, הדיאטניות, "המדענים", התקשורת – שכנעו אותנו שזה הכל עניין של קלוריות.

ברור שמשהו גורם לנו לעלות במשקל, אבל קלוריות בהחלט לא נראות הבעיה כאן.  אז מהי הבעיה ?

המשך לחלק ז' לחץ כאן.

התחל עם "למה אנחנו משמינים" חלק א'

לחץ כאן כדי לצפות בכל ההרצאה: אטיולוגיה של השמנת 1/6 – תקווה חדשה

מודעות פרסומת

תגובה אחת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s