ד"ר ג'ייסון פונג – למה אנחנו משמינים? הנחות מרכזיות – חלק ג.

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

הנחות מרכזיות

תורגם ע"י ליטל פלד.

לחץ כאן לקבלת "למה אנחנו משמינים" חלק 1 וחלק 2 .   כך מקובל לחשוב על השמנת יתר:

שטויות
תאוריה מקובלת של השמנה

הנחה מס' 1#:  הכנסת קלוריות והוצאת קלוריות הן בלתי תלויות.

הנחה היסוד הראשונה היא שהכנסת קלוריות והוצאת קלוריות אינן תלויות זו בזו. כלומר, אם תפחית את הקלוריות שנכנסות, הקלוריות שיצאו אינן מושפעות מכך. זה חיוני. אם הפחתה של 'קלוריות נכנסות ' גורמת לירידה ב'קלוריות יוצאות', אז המשקל לא ירד. רק ההפרש או ההבדל בין קלוריות נכנסות לקלוריות יוצאות שמעניינים אותנו. כיסינו את זה בפוסט הקודם.

אנו מתמקדים בצריכת אנרגיית קלוריות כי זה קל. פשוט למדוד מה שאתה אוכל ביום, להוסיף את הקלוריות ובום. יש לך את התשובה שלך. להבין מה קורה עם סך הוצאת האנרגיה (TEE) זה מסובך הרבה, הרבה יותר. זו הסיבה שאנו לא חושבים על זה ונשארים תחת ההנחה השגויה שזה קבוע.

קלוריות ב, קלוריות מתוך
קלוריות נכנסות, קלוריות יוצאות

הבה נבחן TEE של אנשים שסובלים מהשמנת יתר. אנשים רבים מניחים כי יש להם חילוף חומרים "איטי".  במילים אחרות, TEE הוא נמוך ולכן, עבור אותה הכמות של קלוריות, אדם זה יהיה נוטה לעלייה במשקל.  זהו המודל המוכר- קלוריות נכנסות, קלוריות יוצאות.

לדוגמא, טים אוכל 2000 קלוריות ביום ו-TEE הוא 2000 קלוריות. מבחינת השומן הוא לא הוסיף ולא איבד. זאק אוכל 2000 קלוריות ביום, אבל TEE שלו הוא 1500 קלוריות. 500 קלוריות יאוחסנו בשומן. 

אז, הבעיה היא שיש לאנשים שמנים TEE נמוך? בואו נסתכל על מאמר זה "פעילות גופנית מסתירה הוצאת אנרגיה נמוכה בהשמנת יתר". במחקר זה, נבדקו אנשים רזים וכאלה הסובלים מהשמנת יתר מסך הוצאת האנרגיה היומית שלהם (TDEE) נמדדה על ידי מתודה הנקראת "Doubly labeled water", קצב חילוף חומרים במנוחה (RMR) ועל ידי מד קלוריות עקיף.  נמדדה גם הוצאת אנרגיה בפעילות (AEE)  על ידי מוניטור.

נשמע קשה מאוד ואפילו קצת כואב. אז מה היו התוצאות? האם לאנשים שמנים חילוף חומרים 'איטי' או 'נמוך'? אמממ … לא. למעשה ההפך הוא נכון. היה לרזים TDEE ממוצע של 2,404 קלוריות בעוד שלסובלים מהשמנת יתר היה TDEE ממוצע של 3244 קלוריות.  הסובלים מהשמנת יתר גם בילו פחות זמן בפעילות גופנית, אך למרות זאת, היה להם TDEE הרבה יותר גבוה. מה קורה פה?

גופו של הסובל מהשמנת יתר לא מנסה לעלות במשקל, זה היה ניסיון לרדת במשקל. הגוף מנסה לשרוף את האנרגיה העודפת. אז, למה הם סובלים מהשמנת יתר? לאורך זמן, הגוף שלהם צריך לחזור לרזון. התשובה הקצרה היא שהפחתת הקלוריות כמודל עיקרי היא שגויה. מד המשקל הוא דרך לא נכונה להבין איך הגוף מטפל באנרגיה.

הגוף פועל יותר כמו תרמוסטט. יש לגוף נקודת פתיחה ספציפית למשקל,  והגוף מנסה לשמור על נקודת הפתיחה הזאת. השאלה הנכונה, אז, היא לא כמה קלוריות אנו אוכלים או לא, אלא מה מכוון את נקודת הפתיחה? במילים אחרות "מה גורם לנו להשמין" או "מהי האטיולוגיה של השמנה?"

כמו כן, אנו יכולים לראות מדוגמא זו שיש וריאציות ב-TEE מאדם אחד למשנהו. למעשה, מישהו יכול להיות TEE גבוה ב -50% מאשר אחר. מה גורם לזה? האם יש למזון ואופן האכילה איזו השפעה על זה? נבחן זאת בפירוט נוסף בפוסטים הבאים.

הנחה מס' #2:  בקרה מודעת של "קלוריות נכנסות"

ההנחה השנייה היא ש"קלוריות נכנסות" נמצאת תחת שליטה מודעת. אנחנו איכשהו 'יודעים' כמה קלוריות אנחנו מעכלים. אנחנו יכולים לבחור לאכול או לא לאכול. רעב הוא רק אי נוחות ולא משחק תפקיד בהומאוסטזיס של משקל (שמירה על משקל יציב). זה המוח המודע שעושה את ההחלטה לאכול או לא, המבוסס על קלוריות.

אנחנו כבר יודעים שהנחה זו אינה נכונה. ישנה אינטראקציה בין מערכות הורמונליות  רבות שאומרות לגוף מתי אנחנו רעבים ומתי אנחנו לא. לפטין, גרלין,כולציסטוקינין, YY peptin הם רק חלק מהדוגמאות הבולטות ביותר של הורמונים המעורבים ברעב ושובע. ברור, זה לא רק "ההחלטה" של המוח לאכול או לא, אלא איזון הורמונלי מורכב.

אם ההחלטה לאכול או לא הייתה מודעת בלבד, אז בעמים שבטיים פרימיטיביים אז היו רואים דוגמאות רבות של אנשים סופר שמנים וסופר רזים, כי הם אפילו לא ידעו מהן קלוריות (תארו לעצמכם!). למעשה, אצל עמים פרימיטיביים לא היתה כמעט שום השמנה, אפילו לנוכח מזון בשפע. אין צורך לדעת את צריכת הקלוריות או הערך הקלורי של מזון בכדי לשמור על משקל בריא. עד לאחרונה, דיברנו על מזונות שגרמו לנו להשמין או לרזות, לא על קלוריות.

זה, כמובן, היה צריך להיות ברור לחלוטין. חשבו על זה. אנחנו אוכלים כ 2000 קלוריות ביום. במהלך שנה אחת, אנו אוכלים על 2000 * 365 = 730,000 קלוריות.  אם אנו עולים במשקל 1-2 ק"ג לשנה, שזה בערך 7000 קלוריות. אז זה רק שיעור שגיאה של .00958.

במילים אחרות, אנו מחשבים קלוריות יוצאות ונכנסות בדיוק של יותר מ 99%. זאת, משום שכל אחד ואחת מאיתנו סופר כל פירור של מזון שאנו אוכלים, ומחשב TDEE ומחליט אם אנחנו צריכים לאכול שעועית נוספת? נועדנו לאכול עד שהגוף שלנו אומר לנו לעצור, לא למלא מכסת קלוריות. זה חשוב להבין איתותי רעב ושובע ואת הבקרה ההורמונלית. במקום זאת, הפחתת הקלוריות כמודל בסיס מתעלמת מכך ומניחה שכל האכילה היא תחת שליטה רצונית.

זה פשוט מגוחך. כמובן, יש מערכות אוטומטיות בגוף שאומרים לנו מתי לאכול, מה לאכול, וכמה אנרגיה להשקיע בפעילות גופנית, קצב חילוף חומרים בסיסי וכו'.  בדיוק כאילו שאנחנו צריכים לומר לעצמנו במודע מתי לנשום, ואם אנחנו שוכחים, אנו עלולים להיחנק. לא, זה פשוט לא נכון.

הנחה מס' #3: בקרה מודעת של "קלוריות יוצאות"

ההנחה השלישית היא ש'קלוריות יוצאות" נמצאת תחת שליטה מודעת. אנחנו שולטים כמה פעילות גופנית שאנחנו עושים, ואנחנו מניחים שכל השאר הוא יציב. זה הופך את ההנחה כי פעילות גופנית צורכת חלק גדול מצרכי האנרגיה היומיים שלנו. לעתים קרובות אנו מניחים כי "דיאטה ופעילות גופנית" אומר שדיאטה ופעילות גופנית הן 50-50 שותפים בניהול משקל.

קחו בחשבון שאדם שאינו עושה שום פעילות גופנית בכל עדיין דורש כמעט 2000 קלוריות ליום. אם אי פעם נראה דלפק קלוריות על הליכון, אולי תשימו לב שאחרי כ -45 דקות של הליכה מהירה, כמות הקלוריות שנשרפו היא בדרך כלל משהו בסדר הגודל של 150 או 200 קלוריות. במילים אחרות – אפילו לא 10% מתצרוכת הקלוריות היומיים שלנו. 90% האחרים הם מה שאנחנו צריכים להתרכז בו.

רוב הוצאת האנרגיה היומית שלנו משמש לייצור של חום גוף וניקיון מטאבולי (הוצאת אנרגיה בסיסית). בהנחה שמדובר בייצור יציב ובלתי משתנה לאורך זמן, אנחנו מתעלמים ממנו. אנו מניחים שהיחיד שמשתנה הוא האנרגיה שהושקעה בפעילות גופנית / פעילות מרצון. בקרוב יראו שזה גם לא נכון. הוצאת אנרגיה בסיסית אינה יציבה ויכולה להשתנות מעלה או מטה עד כ-50%.

לחץ כאן כדי לעבור לחלק ד'

לחץ כאן לפוסט הראשון

לחץ כאן כדי לצפות בכל ההרצאה: אטיולוגיה של השמנת 1/6 – תקווה חדשה

מודעות פרסומת

4 תגובות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s