ד"ר ג'ייסון פונג – למה אנחנו משמינים? קלוריה היא קלוריה היא קלוריה – חלק ב.

פוסט זה מוגש כשירות לציבור. הזכויות על התוכן שייכות לכותב של הפוסט המקורי. את הפוסט המקורי ניתן למצוא בכתובת הזאת.

תורגם ע"י ליטל פלד.

זה הוא המשכו של הדיון בקלוריות שלנו – לחץ כאן לחלק א.

קלוריה היא קלוריה. זה כמובן נכון. בדיוק כמו שכלב הוא כלב, דולר הוא דולר, או שולחן הוא שולחן. ישנם סוגים רבים ושונים של כלבים ושולחנות אבל ההצהרה הפשוטה שכלב הוא כלב היא נכונה.

קלוריות היא-קלוריות-300x225
האם כל הקלוריות שווים עלולים לגרום לעלייה במשקל?

עם זאת, זה לא באמת השאלה שאנחנו צריכים לשאול. השאלה שאנחנו צריכים לשאול היא "האם כל הקלוריות עשויות לגרום לעלייה בשומן באופן זהה ?"

קלוריה היא פשוט יחידת אנרגיה. זוהי האנרגיה המשתחררת כאשר מזונות מסוימים נשרפים במעבדה. מזונות מסוימים מכילים יותר קלוריות, וחלק פחות. זה לא משנה אם מזונות אלו הם חלבון, שומן או פחמימות. אנחנו יכולים לשרוף אותם במעבדה (או בגוף שלנו) ולקבוע את כמות החום שנפלטה.

יש אנשים שמאמינים שרק הצריכה הקלורית היומית היא שגורמת לעלייה במשקל. זה לא משנה אם אנחנו אוכלים סלט או גלידה, בסופו של דבר הם יכולים להיות מיוצגים על ידי קלוריות. לפיכך האמרה "קלוריה היא קלוריה".

זוהי אמונה חדשה יחסית. פעם בימים שהסבתות שלנו היו צעירות – נגיד סביב 1900, היה "ידוע" שהשמנת יתר שנגרמת על ידי ממתקים ומזונות עמילניים (פחמימות מעובדות). אם אתם רוצים לרדת במשקל, אתם מעיפים אותם החוצה וירדתם במשקל. אף אחד לא (כך הם טענו) השמין מאכילת ברוקולי.

במילים אחרות, הם האמינו שלא כל הקלוריות גורמות לעליה במשקל באותה מידה. מזונות מסוימים, כמו ממתקים ולחמים, היו גורמים להשמנה, ואחרים לא. קלוריה היא לא קלוריה (כלומר לא כל הקלוריות שוות). למעשה, סביר להניח שהם אפילו לא ידעו מה זה קלוריות. אז מה נכון?

בואו נסתכל על המשוואה הזאת:

שומן שאוחסן = קלוריות נכנסות – קלוריות יוצאות

בואו נשאל את השאלה האם "קלוריות נכנסות" חשובות. ראשית, עלינו להניח ששינוי "קלוריות נכנסות" לא ישפיע על "קלוריות יוצאות". כלומר, הם אינם תלויים זה בזה. אנו מניחים כי למה שאנחנו אוכלים אין השפעה על "קלוריות יוצאות". שנראה בהמשך, כי זה שגויי מן היסוד.

אם אנו רק מתייחסים לרכיב הקלורי של האוכל, אז אנחנו יכולים להשוות את מה שנכנס (אנרגיה נכנסת) למה שיוצא (הוצאת אנרגיה).

בואו נסתכל על מצב דומה. באו נחשוב על דולרים במקום קלוריות. דולר הוא דולר.

ארנק שמן = דולרים נכנסים – דולר יוצאים

דולר-סימנים-270x300
ארנק שמן

עכשיו בואו נשאל את השאלה האם "דולרים נכנסים" משפיעים ?

נניח שאני בעל חנות עוגיות. אני קונה עוגיות ב – 1$ ומוכר אותם ב – 2$. אם אני מוכר 10 עוגיות, אני מרוויח 10$. אם אני מוכר 20 עוגיות, אני מרוויח 20$. אז, כמובן, במקרה זה "דולרים נכנסים" חשובים. הארנק שלי יותר שמן כאשר הדולרים הנכנסים גבוהים יותר.

עם זאת, הבה נבחן מקרה אחר. אני קונה עוגיות מהמאפייה ב – 1$ ומוכר אותם ב $1. אם אני מוכר 10 עוגיות, אני מרוויח $0. אם אני מוכר 20 עוגיות, אני מרוויח $0. אם אני מוכר יותר עוגיות, אני לא עושה יותר כסף. לכן, במקרה זה, "דולרים נכנסים" לא רלוונטיים לחלוטין.

מה אם אני קונה עוגיות 1$ ומוכר אותם ב – $0.50. אם אני מוכר 10 עוגיות, אני מפסיד 5$. אם אני מוכר 20 עוגיות, אני מפסיד 10$. במקרה זה מערכת היחסים הוא הפוכה לחלוטין. יותר "דולרים נכנסים", שווה יותר כסף שאני מפסיד.

זה קל לראות שבדוגמא, מה שחשוב שסופו של דבר הוא הרווח לכל דולר של מכירות. זה חשוב ביותר לדעת מה קורה ל"דולרים היוצאים", משום שזה קובע רווח. הידיעה "דולרים נכנסים" בלי לדעת כמה "דולרים יוצאים" היא לא רלוונטית. ההנחה ש"דולרים יוצאים" נשאר קבוע היא לא נכונה.

עכשיו בואו ניישם זאת להשמנה:

שומן = קלוריות נכנסות – קלוריות יוצאות

אחת מההנחות הגדולות של תאורית הפחתת קלוריות כפתרון ראשי (Caloric Reduction as Primary hypothesis – CRaP) היא כי "קלוריות יוצאות" לא תלוייה ב"קלוריות נכנסות". עם זאת, זה ממש לא נכון. אם עליית ה"קלוריות נכנסות" גורמת לעליה בהתאמה של ה"קלוריות יוצאות" (ההפרש הוא אפס), כלומר שום עודף ב"קלוריות נכנסות" לא יגרום לאחסון שומן. אם כמות ה"קלוריות נכנסות" יורדת,  ובהתאמה תהיה ירידה של "קלוריות יוצאות", אז שום הפחתה בצריכת הקלורית לא תגרום לירידה במשקל.

במילים אחרת, אם אתם אוכלים 1000 "קלוריות נכנסות" יותר, אבל במקביל השקעתם 1000 קלוריות נוספות של אנרגיה זה לא יגרום לעלייה במשקל. אפשר להוציא אנרגיה נוספת זו כפעילות גופנית, אבל אפשר גם שאנרגיה נוספת זו תושקע כעלייה בחילוף החומרים הבסיסי (חום גוף).

לדוגמא, האם אפשר לאכול 5794 קלוריות ביום, ועדיין לא לעלות במשקל? זו שאלה שסם פלסמן ניסה לענות עליה, באמצעות ניסוי עצמי. התשובה המפתיעה (לא כל כך)  היא שזה בהחלט אפשרי. איך, אתם שואלים? כפי שעלתה צריכת הקלוריות שלו ל – 5797 קלוריות ליום, הגוף שלו הגדיל את קצב חילוף החומרים שלו לשרוף 5794 קלוריות ליום. בתרחיש זה הוא לא מעלה משקל (מה שבאמת קרה).

מצד שני, נניח שנקטין את צריכת הקלוריות שלנו ב – 1000 קלוריות. אם זה גורם לגוף שלנו כדי להפחית את הוצאות האנרגיה שלנו ב – 1000 קלוריות, אז לא נרד במשקל.

העקיף Calorimetry-300x228
כיצד מודדים את האנרגיה שאנחנו שורפים

אנחנו מבלים כמויות כפייתיות של זמן בחישוב חלק מהמשוואה של "קלוריות נכנסות"  ללא כל התחשבות ב"הקלוריות יוצאות". למה? זה מאוד פשוט. זה הרבה יותר קשה למדוד 'קלוריות יוצאות" ולכן אנחנו עושים את ההנחה הפשוטה ושגויה שזה קבוע.
כיצד אפשר למדוד את השימוש באנרגיה (קרי ה"קלוריות היוצאות") ?

יש הרבה רקמות  פעילות מטאבולית (מוח, כליות, לב, כבד), שקשה מאד למדוד את פעילותן. לדוגמה, נניח שהגוף שלך החליט להקטין את ההוצאה האנרגיה היומית על ידי הפחתת טמפרטורת הגוף שלך מ- 36.5 ל – 36.0. איך היינו יכולים למדוד את השינויי, ללא ציוד מעבדה מפואר ויקר ומדידות מדוקדקות ?

הדבר הקריטי הוא לא "קלוריות נכנסות" בלבד, אלא חישוב  "קלוריות נכנסות" פחות "קלוריות יוצאות". איך שינוי אחד מהמשתנים הללו משפיע על האחר?

יתר על כן, חשוב וחיוני לדעת את התפלגות הקלוריות, או הוצאת האנרגיה (EE). האם זה פעילות גופנית יזומה או קצב חילוף חומרים במנוחה, שאינו רצוני?

אם מזונות מסוימים (מה לאכול) או הרגלי תזונה (מתי לאכול) משפיעים על קצב חילוף חומרים, ואז קלוריה היא לא פשוט קלוריה.

האם יש בחירות מזון (מה לאכול) והתנהגויות מזון (מתי לאכול) שישנו את הוצאת האנרגיה הכוללת (TEE – Total Energy Expenditure) ? התשובה לשאלה מכרעת זו היא כן, אבל יש לנו הרבה עבודה לעשות לפני שנוכל להגיע לתשובה זו.

לחלק ג' לחץ כאן.

מודעות פרסומת

5 תגובות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s